دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37823220150121A Study of Theory of Mind and Empathy in Convicts of Penal Courts: Evidences from Reading the Mind Test through Eye Imageبرّرسی نظریّه ذهن و توانایی همدلی در محکومین دادگاه های کیفری: شواهدی از آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم7181349FAوحیدنجاتی*دانشیار روان شناسی دانشگاه شهید بهشتیهادیناصرپورکارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتیعباسذبیح زادهدکتری روان شناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتیمانارشیدیکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20130704Introduction: There are incongruent evidences about the lack of theory of mind as one of the causal hypotheses in psychopathy. The aim of this study was to investigate the ability of theory of mind and empathy in convicts of penal courts and comparing them with normal individuals. Method: The research design of this study was ex post facto. The participants were 40 convicts of penal courts and 40 people of general population selected by convenience sampling method. Baron Cohen’s Reading Mind from Eyes Test (RMET) and Interpersonal Reactivity Index (IRI) were used as research tools. MANOVA was used for comparing the differences of the two groups in theory of mind and empathy. Results: The results of MANOVA showed significant differences in the ability of mind reading in the two groups; as the functions of convicts of penal courts in mind reading test were significantly lower than their normal counterparts. No significant difference was observed between the ability of empathy in the two groups. Conclusion: According to the results of this study, deficit in theory of mind can be discussed as one of the causal hypotheses in the commission of delinquent behavior and criminal offenses.مقدمه: شواهد پژوهشی ناهمخوانی پیرامون نقصان نظریهی ذهن به عنوان یکی از فرضیههای سببشناختی در جامعهستیزی وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی توانایی نظریهی ذهن و همدلی در محکومین دادگاههای کیفری و مقایسهی آن با افراد عادی بود. روش: طرح تحقیق مطالعه حاضر از نوع علیمقایسهای بوده است. در این پژوهش تعداد 40 نفر از محکومین دادگاههای کیفری و 40 نفر از جمعیت عمومی به شیوه نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونههای این پژوهش انتخاب شدند. از آزمون عصب روانشناختی ذهنخوانی از طریق تصویر چشم بارون- کوهن (RMET) و مقیاس واکنشهای بینفردی (IRI) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نیز برای مقایسه میانگین توانایی دو گروه در نظریه ذهن و همدلی به کار برده شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان میدهد که تفاوت معناداری در توانایی ذهنخوانی افراد دو گروه وجود دارد، چنانکه عملکرد محکومین دادگاههای کیفری در آزمون ذهنخوانی معناداری پایینتری از همتایان عادی آنها دارد. تفاوت معناداری بین توانایی همدلی دو گروه مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر نقصان در توانایی نظریه ذهن میتواند به عنوان یکی از فرضیههای سببشناختی در ارتکاب رفتارهای بزهکارانه و جرایم کیفری مورد بحث قرار گیرد.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1349_71168879816a6aee76cc041fec24ad38.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37823220150121The Effect of Storytelling on Moral Intelligence Components of Preschool Female Students in Isfahan Cityاثر بخشی قصه گویی بر مؤلفه های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش دبستانی در شهر اصفهان33431359FAمهنازدرنجفی شیرازیکارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نورمهنازعلی اکبریدانشیارگروه روان شناسی دانشگاه پیام نوراحمدعلیپوراستاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20140415Introduction: One of the most important issues in training children is developing moral intelligence and storytelling is considered as a tool for transferring moral and behavioral messages in different societies. The purpose of this study was to investigate the effect of storytelling on pre-school female students in Isfahan city. Method: The research method was experimental with pre-test and post-test design which was done on two groups of experiment and control groups. The statistical society of this study included all the female 4-6 years students of Isfahan kindergartens. After random selection of 30 children, they were placed into two groups of experimental and control and the 77questions Questionnaire of Mickele Boreba was completed by their parents. Results: The results of analysis of covariance in α=0.50 showed a significant difference between the two groups in variants like empathy, conscience, respect and patience. Conclusion: Based on the results, the use of storytelling as an indirect and educational method for children in a free and pre-determined manner and with regard to moral instructions is suggested.مقدمه: یکی از مهمترین موضوعات در تربیت کودک، پرورش هوش اخلاقی اوست و قصهگویی بهعنوان ابزاری جهت انتقال پیامهای اخلاقی و رفتاری در جوامع گوناگون محسوب میگردد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصهگویی بر هوش اخلاقی دختران خردسال شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر4 تا 6 ساله مهدهای کودک شهر اصفهان بود. پس از انتخاب 30 کودک از سه مهد کودک در منطقه 3 شهر اصفهان با روش تصادفی خوشهای، در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامه 77 سؤالی میکله بوربا توسط والدین آنها تکمیل گردید. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه از لحاظ متغیرهای همدلی، وجدان، احترام و بردباری تفاوت معنیدار وجود دارد (0/05p≤). نتیجهگیری: از اینرومیتوان از قصهگویی به عنوان یک روش آموزشی غیرمستقیم و متناسب با دنیای کودکی به صورت آزاد با روشهای از پیش تعیین شده با توجه به آموزه خاص و هدفمند اخلاقی بهره گرفت.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1359_6dd9cce699bf3e56e33110fc66a6fdcf.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37823220150121The Relationship between Social Capital and Psychological Well-being among the Students of Tabriz Universityرابطه سرمایه اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز44541360FAجعفربهادری خسروشاهیکارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه تبریزتورجهاشمی نصرت آباداستاد گروه روان شناسی دانشگاه تبریزجلیلباباپور خیرالدیندانشیارگروه روان شناسی دانشگاه تبریزJournal Article20130603Introduction: Social capital is a new concept that nowadays is dealt with. In fact, dealing with this approach reflects its importance and role in psychological health and well-being. Therefore, the purpose of this research was to investigate the relationship between social capital with psychological well-being of Tabriz University students. Method: The research method was descriptive and correlational and the sample included the entire students of Tabriz University who were 15000. Based on Morgan’s table, 400 people (200 males and 200 females) were selected by using cluster sampling. The data were collected by the Delaviz scale of Social Capital and Ryff scale of psychological well-being. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression using SPSS software V.16. Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between social capital and its components with the psychological Well-being. On the other hand, the results revealed that the social capital and its components can predict changes in psychological well-being significantly. Conclusion: The results revealed that students who have better social capital have better and higher and psychological well-being.مقدمه: سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه مطرح شده است. در واقع طرح این رویکرد نشان دهنده نقش و اهمیت آن در زمینه سلامت و بهزیستی روانشناختی است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15000 بودند که از این میان تعداد 400 نفر (200 پسر، 200 دختر) بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی دلاویز و بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنیدار دارند. از سویی، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن قادرند تغییرات بهزیستی روانشناختی را بهطور معنیداری در دانشجویان پیشبینی کنند. نتیجهگیری: بر اساس دادهها، افرادی که سرمایه اجتماعی مطلوبتری داشته از بهزیستی روانشناختی بالاتری نیز بهرهمند هستند. https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1360_49b16afcc83bbb94ba6bce622037bdbc.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37823220150121The Effectiveness of Social Skills, Training on Promoting the Theory of Mind in Aggressive Adolescentsاثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر ارتقای نظریه ذهن در نوجوانان پرخاشگر55661361FAعلیفرهادیاستادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی لرستانیزدانموحدیدانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تبریزامیرعزیزیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه لرستانفضل اللهقاسمی کلیکارشناس ارشد علوم تربیتی (برنامه ریزی درسی) دانشگاه آزاد اسلامیکلثومکریمی نژادکارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم پزشکی لرستانJournal Article20140411Introduction: The present study was administrated to determine the effectiveness of social skills, training on promoting the theory of mind in aggressive adolescents. Method: The statistical population consisted of male students of high schools in Bukan city in the academic year of 2014. The statistical sample included 40 students who had higher scores after completing the Buss and Perry Aggression Questionnaire. These students took part in the theory of mind test as well. The collected data were analyzed using the statistical test of multivariate variance. Resultss: The results of multivariate variance analysis indicated that social skills training in experimental group had a significant effect on promoting the theory of mind and decreasing aggression. It can be claimed that social skills training leads to decrease of aggression in adolescents.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش نظریه ذهن در میان نوجوانان پرخاشگر انجام گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل دانشآموزان مدارس پسرانه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1392 بود. نمونه آماری شامل 40 نفر از دانشآموزان، پس از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، کسانی که نمره بالاتری را کسب کردند آزمون نظریه ذهن در اختیار آنان قرار داده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر ارتقای نظریه ذهن و کاهش پرخاشگری، در گروه آزمایشی به طور معناداری مؤثر بوده است. نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش مهارتهای اجتماعی باعث کاهش پرخاشگری نوجوانان میشود.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1361_338e20d4a347a49d812a87bc5f1a969e.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37823220150121An Investigation of the Role of Decision Making Styles in Cognitive Dissonance and its Related Physiological Componentsبررسی نقش سبکهای تصمیمگیری در ناهماهنگی شناختی و تغییرات فیزیولوژیک ناشی از آن67811362FAعلیرضاآقایوسفیدانشیار روان شناسی دانشگاه پیام نور0000-0001-5579-7772حسینزارعاستاد روان شناسی دانشگاه پیام نورمریمزارعدانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه پیام نورفرهادشقاقیاستادیار روان شناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20140418Introduction: Identifying the aspects and components of cognitive dissonance, especially personality and decision making, can not only increase the application of psychology in other aspects of humanities but also help experts in politics and advertisement industry. The aim of this study was to evaluate the relationship between decision making styles and physiological components of cognitive dissonance. Method: To do this, 130 students of Elmi-Karbordi University of Safadasht were invited to complete Scott and Bruce Decision-Making Styles Questionnaire. Before and after distributing the questionnaires, their physiological conditions were receded. To create cognitive dissonance they were asked to write about the reduction of interest in a favorite character who ignores a child. Then, they were asked to write about reducing the amount of budget devoted to orphanages by welfare organization. Data analysis was conducted through regression. Results: The results showed the positive relationship between avoidant and dependant decision making styles and negative relationship between logical and intuitive decision making styles with cognitive dissonance; among them, avoidant style had the strongest relationship. Intuitive style predicted reduction in blood pressure and logical style predicted increase in heart beat rates and decrease in blood pressure. Avoidant and dependant styles predicted all of the physiological components. Conclusion: Decision making styles predict physiological components of cognitive dissonance.مقدمه: شناسایی جنبهها و وابستههای روانشناختی ناهماهنگی شناختی بهویژه تصمیمگیری و شخصیت، میتواند ضمن افزایش کاربرد روانشناسی در سایر حیطههای علوم انسانی، متخصصین حیطه تبلیغات و سیاست را یاری برساند. هدف کلی از این پژوهش بررسی رابطه سبکهای تصمیمگیری با تغییرات فیزیولوژیک ناشی از ناهماهنگی شناختی بود. روش: بدینمنظور از 130 دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی صفادشت که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند دعوت شد تا در این پژوهش شرکت کنند. پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و براس در اختیار آنها قرار گرفت و قبل و بعد از پر کردن پرسشنامه شاخصهای فیزیولوژیک آنها ارزیابی شد. برای ایجاد ناهماهنگی شناختی در طی دو مرحله از آنها خواسته شد ابتدا افت علاقه خود را نسبت به شخصیت محبوبی که با بیاعتنایی با یک کودک برخورد میکرد، مشخص کنند و سپس در مورد لزوم کاستن از مقرری سازمان بهزیستی برای کودکان بیسرپرست انشا بنویسند. برای تحلیل دادهها از رگرسیون استفاده شد. یافتهها: ارتباط مثبت سبکهای تصمیمگیری اجتنابی و وابسته و ارتباط منفی سبکهای تصمیمگیری منطقی و شهودی با ناهماهنگی شناختی مشخص شد، بیشترین ارتباط به سبک تصمیمگیری اجتنابی مربوط بود سبک تصمیمگیری شهودی کاهش فشار خون را بر اثر ناهماهنگی شناختی پیشبینی میکند. سبک تصمیمگیری منطقی افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون سیستول را بر اثر ناهماهنگی شناختی پیشبینی میکند. در مورد سبک تصمیمگیری اجتنابی و سبک تصمیمگیری وابسته نیز میتوان گفت این دو نوع سبک تصمیمگیری همه شاخصهای فیزیولوژیک را پیشبینی میکردند. نتیجهگیری: سبکهای تصمیمگیری تغییرات فیزیولوژیک ناشی از ناهماهنگی شناختی را پیشبینی میکنند.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1362_26c952e4ea707d996f5adc3967287fb2.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37823220150121The Effect of Choice Theory Training on Procrastination and Social Loafing of Female Studentsتأثیر آموزش تئوری انتخاب بر میزان سهل انگاری فردی و اجتماعی دانشجویان زن82941363FAسوسنعلیزاده فرداستادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نورمعصومهتدریس تبریزیکارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20140204Introduction: Considering the the important role of procrastination and social loafing on personal and social development, the main purpose of this research was to investigate the effect of Choice Theory training on procrastination and social loafing.<em> </em>Method<em>:</em> A total number of 36 female students of Tehran Universities in 1392 were selected by accessible sampling and were divided into an experimental group including 16 students and a control group including 20 students. Tuckman's Procrastination Scale and Saffarinia's Social Loafing Test were conducted to collect basic level data. The participants of the experimental group attended 8 sessions of Choice Theory training protocol. Both inventories were conducted again immediately after the training period and after two months. The results of post-tests were compared with the basic level through covariance analysis.<em> </em>Results<em>: </em>The results of covariance analysis showed a significant difference between the two groups and reduction of procrastination and social loafing in the experimental group compared with the control group. But this reduction was not evident in the follow up test which was conducted after two months. Even the level of social loafing increased significantly. <em> </em>Conclusion<em>:</em> The implications of these results are discussed with respect to the utility of applying Choice Theory training for significant reduction of procrastination and social loafing in short time; however, these results are not perdurable in long time.مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش کلیدی تعلل و سهلانگاری فردی و اجتماعی در رشد و پیشرفت فرد و جامعه، هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر سهلانگاری فردی و اجتماعی است. روش: 36 نفر از بین کلیه دانشجویان زن دوره کارشناسی شهر تهران در سال تحصیلی92ـ91، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16n=) و گواه (20n=) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه سهلانگاری تاکمن و پرسشنامه سهلانگاری اجتماعی صفارینیا بود. ابتدا این پرسشنامهها به عنوان پیشآزمون بر روی افراد هر دو گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب شرکت کردند. هر دو پرسشنامه به عنوان پسآزمون، یکبار پس از پایان جلسات آموزشی و یکبار هم بعد از دو ماه مجدداً اجرا شد. این نمرات با استفاده از آزمون کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری (01/0phttps://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1363_48e41f99f4e33d36cb1f9bf079399417.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37823220150121Educational Democracy and Its Effects on Students’ Critical Thinking and Social Skills in Middle Schoolدموکراسی آموزشی در مدارس و تأثیر آن بر رشد مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه اول951081364FAعباسقلتاشاستادیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامیعبدالمحمدطاهریاستادیار گروه علوم تربیتی واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامیفاطمهمراحلدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20140509Introduction: The aim of this research was to study and compare the components of educational democracy in non-profit and public schools and its relationship with critical thinking and social skills of students in middle schools of Gachsaran city. Method: The research method was descriptive and comparative. The statistical population included all students and teachers of female guidance schools in 2011-12. There were 75 and 160 teachers in non-profit and public schools, respectively. The second population included female students of guidance schools in 2011-12 who were 320 and 820 in non-profit and public schools, respectively. The method of sampling was randomized clustering. From each type of school 2 were selected randomly. An author-made questionnaire for components of educational democracy whose reliability was confirmed by 5 professors was used. The second questionnaire was Critical Thinking Tendency of Rikth whose reliability was obtained as 0.79 using Cronbach's Alpha. The third questionnaire was Social Skills Questionnaire of Inderbitsen whose reliability was obtained as 0.86 using Cronbach's Alpha. The obtained data from questionnaires were analyzed using descriptive statistics (computation of frequency, frequency percentage, cumulative percentage, mean, and standard deviation) and comprehensive statistics (T- test for independent groups). Results: The obtained results suggested that there is a significant difference between public and non-profit schools for components of educational democracy meaning, so that non-profit schools have better status. Also, there was a significant difference between critical thinking and social skills of female students of public and non-profit schools. Conclusions: The scores of non-profit students were better in both cases.مقدمه: هدف این مقاله بررسی و مقایسه مؤلفههای دموکراسی آموزشی در مدارس غیرانتفاعی و دولتی و تأثیر آن بر مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه اول بوده است. روش: تحقیق توصیفی از نوع زمینهیابی و علی مقایسهای بوده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه معلمان و دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی است که در سال 92ـ1391 در مدارس دخترانه شهر گچساران مشغول بودند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بود که از بین 22 مدرسه دخترانه 2 مدرسه غیرانتفاعی و 2 مدرسه دولتی به تصادف انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مؤلفههای دموکراسی آموزشی بود که روایی آن به تأیید 5 نفر از اساتید تعلیم و تربیت رسید و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 79/٠ به دست آمد و پرسشنامه سوم، پرسشنامه مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 86/٠ به دست آمد. اطلاعات جمعآوری شده از پرسشنامهها با استفاده آزمون t تست گروههای مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مدارس غیرانتفاعی و دولتی دوره راهنمایی از لحاظ میزان برخورداری از مؤلفههای دموکراسی آموزشی تفاوت معنادار وجود داشت و مدارس غیرانتفاعی از وضعیت بهتری برخوردار بودند همچنین بین نمره تفکر انتقادی و مهارت اجتماعی دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی و دولتی تفاوت معنادار بود. نتیجهگیری: در کل در هر دو مورد نمرات دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی بهتر بود.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1364_7f44e74110601203c4f9a718580b553d.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37823220150121The Relationship Between Perceived Social Support and the Feeling of Social-Emotional loneliness With Internet Addiction in University Studentsارتباط حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت در جامعه دانشجویی1091221365FAمنصوربیرامیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریزیزدانموحدیدانشجوی دکترا علوم اعصاب شناختی دانشگاه تبریزمعصومهموحدیدانشجوی دکترا سلامت دانشگاه خوارزمیJournal Article20131219Introduction: Nowadays a large population of the world uses the Internet. Despite the numerous advantages of this technology leading to positive changes in communication, unfortunately some studies, have attributed dangerous complications to the Internet, the most destructive one being Internet addiction. The present study was conducted with the aim of determining the relationship among components of Perceived Social Support and the Feeling of social- Emotional loneliness with Internet addiction in students. Method: To do this, 173 students from Tabriz University (78 males and 95 females) were selected by multiphase cluster-random sampling and in addition to demographic information, they completed the Perceived Social Support, Feeling of social- Emotional loneliness, and Internet addiction questionnaires. The data were analyzed by descriptive statistical methods, Pearson’s correlation coefficient, and multivariate regression. Results: Based on the results, there were significant relationships among Perceived Social Support and the Feeling of Social- Emotional Loneliness with Internet addiction (<em>P</em>مقدمه: امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده مینمایند. با وجود مزایای بیشمار این فناوری و تحولات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت دادهاند که از جمله مخربترین عوارض آن میتوان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت در جامعهی دانشجویی انجام شد. روش: تعداد 173 نفر (95 دختر و 78 پسر) از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و علاوه بر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی و اعتیاد به اینترنت پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: بین نمرات افراد در حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت ارتباط معناداری وجود داشت )01/0(<em>P</em>https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1365_30b295cc61fab7beb912ee144d2b588c.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37823220150121The Relationship between Social Procrastination and Social Identity and Students’ Academic Performanceرابطة مؤلفه های سهل انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان1231341366FAمجیدصفاری نیادانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نورعلیرضاآقایوسفیدانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نورعلیمصطفائیدانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20140607Introduction :This study aimed at investigating the relationship between social procrastination, social identity, and students’ academic performance. Method: The design was correlational and the sample consisted of 200 students of Payam Noor University, Bukan center. Sampling was based on available sampling and three questionnaires including Social Procrastination, Social Identity, and Academic Achievement were employed to collect the data. Pearson correlation and multiple regression analyses were used to analyze the data. Results: The results showed a significant negative correlation between Social Identity and Social Procrastination. Both the individual and collective identities showed a significant negative correlation with Social Procrastination. Indifference, as one of the components of Social Procrastination, had a significant negative correlation with academic performance, but there was no significant relationship between attention to self, as another aspect of Social Procrastination, and academic achievement. Furthermore, Social Identity had a significant positive correlation with academic performance. Among the other aspects, the individual and collective identity had a significant positive correlation with academic performance. Conclusions: According to the results, it can be claimed that Social Procrastination has a negative relationship with academic performance and social identity, while social identity has a significant positive correlation with academic performance.مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی و نمونه شامل 200 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای سهلانگاری اجتماعی، هویت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سهلانگاری اجتماعی با هویت اجتماعی همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. هر دو زیر مقیاس آن بعد فردی و بعد جمعی هویت با سهلانگاری همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. سهلانگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادارحاصل شد، بیتفاوتی به عنوان یکی از مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی نیز باعملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادار به دست آمد، اما بعد دیگر سهلانگاری اجتماعی به نام توجه به خود با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار حاصل نشد. همچنین هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین بین بعد جمعی و فردی هویت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که سهلانگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری با هویت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دارد، در حالی که هویت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار با عملکرد تحصیلی دارد.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1366_6adfb8d1edb41b76a1416b37ec1e5ffa.pdf