دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220191023The Effectiveness of Hope Therapy on the Depression of Mothers of Children with Physical Disabilitiesاثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افسردگی مادران کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی11591310.30473/sc.2019.42110.2268FAامینرفیعی پوراستادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20180828<strong>Introduction:</strong> The aim of this study was to investigate the effectiveness of group therapy based on the hope therapy approach on depression of mothers of children with physical disabilities.<strong> Method:</strong> The present study is an experimental research with pre-test, post-test, control group. The statistical population of this study was mothers of children with physical disabilities. A sample of 30 people was selected through available sampling method and assigned to experimental (n =15) and control (n =15) groups and the hope therapy was conducted to the experimental group. The Beck Depression Scale was used in both groups in the form of pre-test and post-test. <strong>Results</strong>: The results of covariance analysis showed that the depression scores of the participants in the experimental group were significantly lower than the control group. <strong>Conclusion:</strong> It was shown that hope therapy can reduce the depression symptoms in mothers of disabled children and can be an effective step in improving their mental status and parent-child relationship.<strong>مقدمه:</strong> این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افسردگی مادران کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی صورت گرفت. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون، با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی بود. با روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر از بین این افراد انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارش شدند و گروه آزمایش امید درمانی قرار گرفت. مقیاس افسردگی بک به صورت پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه اجرا شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات شرکتکنندگان گروه آزمایش، در نمره افسردگی به طور معناداری کمتر از گروه گواه بود. <strong>نتیجه گیری:</strong> بر این اساس، امید درمانی میتواند باعث کاهش علائم افسردگی مادران کودکان معلول شود و گام مؤثری در بهبود وضعیت روانی آنها و روابط والد فرزندی باشد.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5913_60136da8f45c37887543693b23ba1634.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220191023A study comparing the effectiveness of anger management and emotion regulation training Programs on social cognition in prisoners with intermittent explosive disorderمقایسه اثربخشی برنامه های آموزشی مدیریت خشم و تنظیم هیجان بر شناخت اجتماعی زندانیان دارای اختلال انفجار خشم متناوب2030621310.30473/sc.2019.43687.2300FAمهدیغریب پوردانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد واحد رشتبهمناکبریدانشیار روانشناسی دانشگاه آزاد واحد رشتعباسابوالقاسمیاستاد گروه روان شناسی دانشگاه گیلانJournal Article20190114<strong>Introduction</strong><strong>:</strong> The purpose of the present study was to compare the effectiveness of anger management and emotion regulation training programs on social cognition of prisoners suffering from intermittent anger explosive disorder. <strong>Method:</strong> The research method is semi experimental. The sample consisted of 54 prisoners with intermittent rage explosive disorder who were identified by using Kokaro et al.’s Intermittent Explosive Anger Disorder Questionnaire and clinical interview amongst the prisoners of Rasht city and then assigned to three groups of anger management training, emotional regulation training and control group (18 people in each group). The first group was given anger management training, and emotion regulation training was applied to the second group, and the control group did not receive any training. <strong>Results</strong>: The Results of study showed that anger management and emotion regulation training programs were significantly effective in improving suitable social response and direct and communicative aggressive response (p>0/05). The results also showed that anger management training was more effective in improving the suitable social response and direct and communicative aggressive response compared to emotional regulation training program.<strong> Conclusion:</strong> These findings suggest that anger management training and emotional regulation training can be used as alternative methods to improve the quality of life and social recognition of prisoners with intermittent rage explosive disorder.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong>پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامههای آموزشی مدیریت خشم و تنظیم هیجان بر شناخت اجتماعی زندانیان دارای اختلال انفجار خشم متناوب انجام شده است. <strong>روش: </strong>طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است. نمونه پژوهش شامل 54 زندانی مبتلا به اختلال خشم انفجاری متناوب بود که بر اساس پرسشنامه اختلال خشم انفجاری متناوب کوکارو و همکاران و مصاحبه بالینی از میان زندانیان شهرستان رشت شناسایی و سپس در سه گروه آموزش مدیریت خشم، آموزش تنظیم هیجان و گروه کنترل (هر گروه 18 نفر) جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش مدیریت خشم و برای گروه دوم آموزش تنظیم هیجان اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه پردازش اطلاعات اجتماعی ـ هیجانی کوکارو و همکاران استفاده شد. <strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد که آموزشهای مدیریت خشم و تنظیم هیجان بر بهبود پاسخ اجتماعی مناسب، پاسخ پرخاشگرانه مستقیم و ارتباطی اثربخش بودهاند (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که آموزش مدیریت خشم نسبت به آموزش تنظیم هیجان تأثیر بیشتری در بهبود پاسخ اجتماعی مناسب، پاسخ پرخاشگرانه مستقیم و ارتباطی دارد. <strong>نتیجه گیری</strong>: این یافتهها بیان میکند که از آموزشهای مدیریت خشم و تنظیم هیجان میتوان به عنوان روشهای جایگزین دیگر برای ارتقاء کیفیت زندگی و شناخت اجتماعی زندانیان دارای اختلال خشم انفجاری متناوب استفاده نمود.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6213_90bfbb7aea2d5fbd2b5d302efe373815.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220191023The Effect of Teaching Theory of Mind on Promoting Theory of Mind and Improving Social Skills of Male Students suffering Social Communication Disorders (Pragmatics)تاثیر آموزش نظریه ی ذهن در ارتقاء نظریهی ذهن و بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی (پراگماتیک)3040621410.30473/sc.2019.45020.2333FAمحمدنریمانیاستاد گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلیعباساصغری شربیانیدانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-1922-1260Journal Article20190311<strong>Introduction:</strong>Social communication disorder is a neuro-developmental disorder which is located in the vicinity of autistic disorder and causes problems in the context of appropriate social interactions.This study was was done aiming at investigating the effectiveness of teaching the theory of mind on improving the theory of mind and social skills of students suffering from social communication disorder.<strong>Methodology:</strong> The present study was a semi experimental typewith pre-test, post-test andcontrol group.The statistical population of this study consisted of all male students infifth and sixth grades (1319) fromschools of Bostanabad city in the academicyear of 2017-18.The purposive sampling was used to select theresearch sample.To fulfill the research goal, the criteria for social communication disorder were explained to the relevant teachers, and suspicious students were introduced by them. For further certainty, a diagnostic interview was carried out on the basis of DSM-5 screening and 26 students were selected and randomly divided into two experimental and control groups.To collect the research data, students’social skills questionnaire of Eliot and Gershamand Qamarani et al’s theory of mind test wereused.The experimental group trained under the theory of mind for eight two-hour sessions during the four weeks. <strong> Results :</strong> The results of covariance analysis at a significant level of 0.5 showed that the experimental group showedsignificant improvement in the theory of mind and social skills compared to the control group. <strong>Conclusion: </strong>Improving the theory of mind seems to be promising to improve social skills and reduce inappropriate social outcomes in people suffering this disorder.<strong> مقدمه:</strong>اختلال ارتباط اجتماعی اختلالی عصبی ـ رشدی است که در همسایگی اختلال اتیسم قرار داشته و مشکلاتی را در زمینه تعاملات مناسب اجتماعی به وجود میآورد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن در بهبود نظریه ذهن و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی بود.<strong>روش:</strong>پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه های پنجم و ششم (1319نفر) مدارس شهرستان بستان آباد در سالتحصیلی 97ـ1396بودند. جهت انتخاب نمونه پژوهش از نمونه گیری هدفمند استفاده شد. بدین ترتیب ملاکهای اختلال ارتباط اجتماعی به معلمان مربوطه توضیح داده شد و دانش آموزان مشکوک از طرف آنها معرفی شدند و برای اطمینان بیشتر از طریق مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5غربالگری صورت گرفت و تعداد 26 دانش آموز مبتلا انتخاب و به صورت تصادفی و برابر در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. جهت جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی دانش آموزان الیوت و گرشام و آزمون نظریه ذهن قمرانی و همکاران استفاده شد. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه یکساعته در طی چهار هفته تحت آموزش تئوری ذهن قرار گرفت.<strong>یافته ها: </strong>نتایج تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 5/0 نشان داد گروه آزمایش بهبودی معناداری در نظریه ذهن و مهارتهای اجتماعی نسبت به گروه کنترل پیدا کرده است.<strong> نتیجه گیری:</strong> به نظر می رسد بهبود نظریه ذهن می تواند نویدبخش بهبود مهارتهای اجتماعی و کاهش پیامدهای نامناسب اجتماعی در افراد مبتلا به این اختلال شود.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6214_521b0770230c14c6fd533c0b56cdca45.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220191023Ineffectiveness of Rational Reasons in Changing Moral Decisionsاثرناپذیری تصمیم های اخلاقی از دلیل های منطقی4050621510.30473/sc.2019.42236.2274FAابراهیماحمدیگروه روان شناسی، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایرانJournal Article20181108<strong>Introduction</strong>:The purpose of this study was to investigate the effect of rational reasons on ethical decision making.<strong>Method</strong>: In order to investigate the effect of rational reasons on moral decisions, the call for participatingin this study was sent to 75000 email addresses of residents of Tehran and thesuburbs, which 765 volunteers participated in the study. The research tool was a moral dilemma. In an experimental design, the participants were asked to say which option they would choose if they were in this moral dilemma (their initial decision). Then the participants were randomly assigned itnto three groups: one group was given the reasons confirmingtheir initial decision, the secondgroup was given the reasons opposing their initial decision, and the thirdgroup was given all reasons (confirmingand opposing). Participants were asked to evaluate these reasons. Then theywere asked to choose one of the two options again (their final decision). <strong>Results</strong>: Fisher's exact test, logistic regression analysis, and variance analysis showed that afew participants changed their initial decision after examining the reasons; the initial decision explained a large proportion of the final decision's variance, and participants evaluated affirming reasons better than opposing ones. These findings suggest that rational reasons do not help to change the people's moral decisions.<strong>مقدمه</strong>: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر دلیلهای منطقی بر تصمیمگیری های اخلاقی انجام گرفته است. روش: بدین منظورفراخوان شرکت در پژوهش به 75000 نشانی ایمیل ساکنان شهر تهران و حومه فرستاده شد که 765 نفر داوطلب شرکت در این پژوهش شدند. ابزار پژوهش یک دوراهی اخلاقی بود. در یک طرح آزمایشی از آزمودنی ها خواسته شد که بگویند اگر در این دوراهی اخلاقی بودند، کدام یک از دو راه را بر می گزیدند (تصمیم نخستین). سپس آزمودنیها به صورت تصادفی به سه گروه گمارده شدند: به یک گروه دلیل های موافق تصمیم نخستین داده شد، به یک گروه دلیل های مخالف تصمیم نخستین داده شد، و به یک گروه همه دلیل ها (موافق و مخالف) داده شد. از آزمودنیها خواسته شد که این دلیل ها را ارزیابی کنند. سپس از آزمودنیها خواسته شد که دوباره یکی از دو راه را برگزینند (تصمیم پایانی). یافته ها:آزمون دقیق فیشر، تحلیل رگرسیون لُجیستیک، و تحلیل واریانس نشان داد که تعداد بسیار کمی از آزمودنیها پس از بررسی دلیلها تصمیم نخستین خود را تغییر دادند، تصمیم نخستین، بخش بزرگی از واریانس تصمیم پایانی را تبیین کرد، و آزمودنیها دلیل های موافق تصمیم نخستین خود را بهتر از دلیل های مخالف آن ارزیابی کردند. نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهند که دلیل های منطقی کمکی به تغییر تصمیم های اخلاقی مردم نمی کنند.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6215_6d696472d7072e0e75cc2cab24080804.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220191023Role of Experience of Parasocial Interaction, Parasocial Interaction and Parasocial Breakup in Prediction of Celebrity Worshipنقش تجربه تعامل فرا اجتماعی، تعامل فرا اجتماعی و گسستگی فرا اجتماعی در پیش بینی پرستش افراد مشهور5060621610.30473/sc.2019.42508.2278FAرضاشباهنگدانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000000287179378محمد علیبشارتاستاد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانفرزینباقری شیخانگفشهدانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان0000000234353870منیژهفیروزیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانعباسرحیمی نژاددانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article20181122<strong>Introduction:</strong> By expanding the culture of celebrities, experts talk about strong desire to celebrities and their related issues;in this regard, parasocialbonds can play important roles in worshippingcelebrities. Therefore, the present study aims to investigate the role of parasocial interactionexperience, parasocial interaction, and par asocial breakdown in predicting theworship ofcelebrities.<strong>Method:</strong> The research design was descriptive and correlational. The statistical population of the study consisted of students of the faculty of literature and humanity sciences of the University of Guilan in 2018. In this study, 240 female and male students were selected throughconvenience sampling method. For collecting data, Celebrity Worship Attitude Scale (McCutcheon et al., 2002), Parasocial Interaction Experience scale (Hartmann &Goldhoorn, 2011), parasocial interaction scale (Rubin et al., 1985) and parasocial breakup scale(Cohen, 2003) were used. Then, data were analyzed throughPearson correlation formula and multiple regression method. <strong>Results:</strong> The results indicated that the parasocial interaction and parasocial breakup could significantly predict the worship ofcelebrities, whileparasocial interaction experience was not able to predict theworshipof celebrities. <strong>Conclusion:</strong> According to the results, the parasocial interaction and parasocial breakup play important roles in fascination tofavorite celebrities and worshiping them. Therefore, interventions to reduce extreme parasocial interactions, as well as the reduction of aversive behaviors and emotions after the parasocial breakup, can lead to the reduction in worshipping celebrities and consequently reducing its problems.<strong>مقدمه:</strong>با گسترش فرهنگ افراد مشهور، متخصصین صحبت از یک گرسنگی واقعی در مورد افراد مشهور و مباحث مرتبط با آنها میزنند که در این بین، پیوستگی های فرا اجتماعی میتوانند نقش مهمی در پرستش افراد مشهور ایفا کنند. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تجربه تعامل فرااجتماعی، تعامل فرااجتماعی و گسستگی فرااجتماعی در پیش بینی پرستش افراد مشهور صورت گرفته است.<strong>روش: </strong>طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بودند که 240 دانشجو با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها، از مقیاس نگرش نسبت به افرادمشهور (مک کاتچئون وهمکاران، 2002)، مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی (هارتمن و گلدهورن، 2011)، مقیاس تعامل فرا اجتماعی (رابین و همکاران، 1985) و مقیاس گسستگی فرا اجتماعی (کوهن، 2003) استفاده شد. در انتها دادهها با روش همبستگی پیرسون ورگرسیون چندگانه همزمان تحلیل گردیدند.<strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد، تعامل فرا اجتماعی و گسستگی فرا اجتماعی توانستند به صورت معناداری پرستش افراد مشهور را پیش بینی کنند. در حالیکه تجربه فرا اجتماعی قادر به پیش بینی پرستش افراد مشهور نبود.<strong> نتیجه گیری:</strong>بر طبق نتایج، تعامل فرا اجتماعی و گسستگی فرا اجتماعی نقش بسیار مهمی در شیفتگی به افراد مشهور مورد علاقه و پرستش آنها ایفا می کنند. بنابرابن اعمال مداخلاتی برای کاهش تعاملات فرا اجتماعی افراطی و همچنین کاهش رفتارها و هیجانات ناراحت کننده پس از گسستگی فرا اجتماعی، میتواند منجر به کاهش پرستش افراد مشهور و در نتیجه کاهش مشکلات ناشی از آن گردد.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6216_a8096fc68799ecef33a6c388b4c8b6cb.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220191023Standardization and Investigate the Validity of High School Stress Scale for High School Studentsهنجاریابی و بررسی روایی مقیاس استرس دبیرستان برای دانش آموزان مقطع متوسطه6070621710.30473/sc.2019.42131.2269FAعلیمصطفائیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نوراکبررضائیدانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نورمریمگورانکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20181103<strong>Introduction:</strong> The present study aimed to standardize and evaluate the validity of the Barnett and Fanshav’s High School Stress Scale (HSSS) (1997<strong>). Method:</strong>This research was descriptive-survey in terms of method and was considered in the field of developmental research in terms of purpose. To perform the research, high school stress scale was carried out on 445 high school students, and Goldberg and Hiller’s general health questionnaire (1979) was administered to 150 male and female high school students who were selected through multistage cluster sampling. In order to determine the factorial validity, factor analysis was used and to verify the internal consistency,Cronbach Alpha Coefficient was used. <strong>Results: </strong>The results showed that the test consists of nine subscales. Subscales consists of stress education including teaching methods, teacher-student relations, the workload of school, vulnerabilityfeelings, personal organizing, school environment, achieving independence, anxiety about the future, and communication with parents.To check the convergent validity, General Health Questionnaire was used. The results showed the convergent validity fortwo tests. <strong>Conclusion:</strong> Overall, the results showed that the High School Stress Scale is a valid and reliable tool for measuring high school students' stress.<em><strong>مقدمه:</strong></em><em> پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و بررسی روایی مقیاس استرس دبیرستان بارنت و فانشاو(1997) انجام شد. <strong>روش:</strong> روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی به شمار می رود و نوع پژوهش از نظر هدف در زمرة پژوهش های توسعه ای محسوب می شود. مقیاس استرس دبیرستان برروی 445 دانش آموز و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر(1979) بر روی 150 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، اجرا شد. به منظور تعیین روایی عاملی، از روش آماری تحلیل عاملی، و به منظور بررسی همسانی درونی از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که آزمون از نه خرده مقیاس تشکیل شده است. خرده مقیاس ها عبارتند از: استرس تحصیلی شامل روش های آموزش ، روابط معلم- دانش آموز ، حجم کار مدرسه ، احساس آسیب پذیری ، سازماندهی شخصی ، محیط مدرسه ، دستیابی به استقلال ، اضطراب درمورد آینده ، و ارتباط با والدین. برای بررسی روایی همگرا از پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شد. نتایج حاکی از روایی همگرای دو آزمون بود<strong>. نتیجه گیری:</strong> در مجموع، نتایج نشان داد که مقیاس استرس دبیرستان برای سنجش استرس دانش آموزان مقطع متوسطه ابزاری روا و پایاست.</em>https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6217_29a2a271a70fc3f68d8daecd3b0fe5b0.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220191023Explaining Self-knowledge Based on the Components of Epistemological Beliefs and Personality Traitsتبیین خودشناسی بر اساس مولفههای باورهای معرفتشناختی و صفات شخصیت7080621810.30473/sc.2019.47519.2407FAآرزووحیددانشجو دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایرانداودمعنوی پوردانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گروه روانشناسی، گرمسار، ایران0000-0001-9764-6972Journal Article20190414<strong>Introduction:</strong>This research aimed at explaining self-knowledge based on the components of epistemological beliefs and personality traits.<strong> Method:</strong> The research method was correlational in this study. The statistical populationof this study included all students of (State, Azad, Applied Science, and non-profit)universitiesof Tehran in the academic year of 2017-18. For this purpose, a total of 400 female students were selected using multistage cluster sampling. The research instrument wereSelf-Knowledge Questionnaire (Ghorbani, Watson & Hargeis, 2003), Five Factor Personality short-form Questionnaire (McCarry & Costa, 1985),and the Epistemological Beliefs Questionnaire (Schommer, 1993). Data were analyzed using Pearson correlation and regression analysis method.<strong>Results:</strong>The findings of the research showed that there was a significant direct correlation between self-knowledge andpersonality traits (Compatibility and Conscientious) and epistemology beliefs (innate ability andability to understand everything fully)(p < %05). Also, the variables of personality traits (Compatibility and Conscientious) and epistemology beliefs (ability to understand everything fully)were able to explain and predict self-knowledge with beta coefficients of%260, %156,and %150.<strong>Conclusion</strong>: Since epistemology beliefs (ability to understand everything fully)and personality traits (Compatibility and Conscientious) can explain and predict self-knowledge,it seems that students can improve their self-esteem by promoting such features.مقدمه:این پژوهش باهدف تبیین خودشناسی براساس مولفه های باورهای معرفت شناختی و صفات شخصیت انجام گرفت. روش: طرح تحقیق در این پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه های (سراسری، آزاد، علمی-کابردی و غیرانتفاعی) شهرتهران درسال تحصیلی97- 1396بود. بدین منظور، تعداد 400 نفرازدانشجویان، به شیوه نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودشناسی (قربانی، واتسن و هارگیس، 2003)، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت فرم کوتاه (مک کری و کاستا، 1985) و پرسشنامه باورهای معرفت شناسی (شومر، 1993) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بررسی نتایج پژوهش نشان داد که بین خودشناسی با صفات شخصیت (توافق پذیری و وظیفه شناسی) و باورهای معرفت شناختی (توانایی ذاتی و توانایی وقوف بر همه چیز) همبستگی معنادار مستقیم وجود دارد (05/0p <). همچنین متغیرهای صفات شخصیت (توافق پذیری و وظیفه شناسی) و باورهای معرفتشناختی (توانایی وقوف بر همه چیز) با ضریب بتاهای 260/0، 156/0 و 150/0 توانستند خودشناسی را تبیین و پیشبینی نمایند. نتیجه گیری:از آنجایی که باورهای معرفت شناختی (توانایی وقوف بر همه چیز) و صفات شخصیت (توافق پذیری و وظیفه شناسی) می توانند خودشناسی را تبیین و پیش بینی نمایند، به نظر می رسد که می توان با ارتقاء چنین ویژگی هایی میزان خودشناسی دانشجویان را افزایش داد.دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220191023The Model Of Relationship Between Social Perspective Taking And Self-Control With Pro-social Personality Through Mediator Role Emotional Empathyمدل ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و خودکنترلی با شخصیت جامعه پسند با نقش واسطه ای همدلی عاطفی8090621910.30473/sc.2019.40213.2196FAستارصیدیدانشجوی دکتری روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.0000-0001-8997-6883حمزهاحمدیاناستادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.0000-0002-1508-9904مجیدصفاری نیااستاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20180727<strong>Introduction</strong>: The relationship between social perspective taking and self-control with prosocial personality of the community is significant. The purpose of the present research was to study the Model Of Relationship Between Social Perspective Taking And Self-Control with prosocial personality via mediator role of emotional empathy among teachers. <strong>Method</strong>: The research design is descriptive-correlational using path analysis method. The statistical population of the study consisted of all teachers working at schools in Sanandaj in 2017. In this study, 425 teachers participated. They were selected based on categorical random sampling method. The participants completed the Social Perspective Taking (Mohaghegi et al., 2016), Self-control (Nikmanesh, 2007), Prosocial behavior (Penner, 2002), and Emotional Empathy (Mehrabian & Epstain, 1972) questionnaires. Data analysis was conducted through AMOS software using path analysis method. <strong>Results:</strong> The results showed that the final model has good fitness with the data. The path analysis model has determined that Pro-social Personality is influenced by social perspective taking directly and indirectly, and by self-control indirectly. Therefore, it can be concluded that social perspective taking and self-control play important roles in the pro-sociality of teachers. <strong>Conclusion</strong>: Findings show that Emotional Empathy play a significant mediating role for social perspective taking with prosocial personality and not for self-control.<strong>مقدمه: </strong>رابطه دیدگاه گیری اجتماعی و خود کنترلی با شخصیت جامعه پسند از موضوعات قابل توجه است.پژوهش حاضر با هدف بررسیمدل ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و خود کنترلی با شخصیت جامعه پسند با نقش واسطه ای همدلی عاطفی انجام شد.<strong> روش: </strong>طرح پژوهش جزء تحقیقات توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان شاغل در مدارس شهر سنندج در سال 1396 است که تعداد 425 نفر شرکت کننده، به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، پرسشنامههای دیدگاه گیری اجتماعی(محققی و همکاران، 1395)، خودکنترلی (نیک منش، 1386)، شخصیت جامعه پسند (پنر، 2002) و همدلی عاطفی متعادل (مهرابیان و اپستین، 1972) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با نرم افزار آماری AMOS و با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت.<strong> یافته ها: </strong>نتایج نشان داد که مدل نهایی از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. مدل تحلیل مسیر مشخص کرد دیدگاه گیری اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم و خودکنترلی به صورت غیرمستقیم بر شخصیت جامعه پسند اثرگذارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت دیدگاه گیری اجتماعی و خودکنترلی نقش مهمی در جامعه پسندی معلمان دارند. <strong>نتیجه گیری: </strong>یافته ها نشان داد همدلی عاطفی نقش واسطه ای معناداری برای دیدگاه گیری اجتماعی با شخصیت جامعه پسند و نه برای خودکنترلی ایفا میکند.دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220191023the Effectiveness of Emotion-Focused Therapy on Obsessive-Compulsive Symptoms, Rumination and Cognitive Avoidance of Women Patients with Obsessive-Compulsive Disorderاثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر علایم وسواس، نشخوار فکری و اجتناب شناختی بیماران زن مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی90100622010.30473/sc.2019.45046.2334FAبهنازخیریدانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی،خمین، ایران.سید رضامیر مهدیاستادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.شهلااکوچکیاندانشیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران.حسنحیدریدانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران.سید علیآل یاسیناستادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران.Journal Article20190211<strong>Introduction:</strong> The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion-focused therapy on obsessive-compulsive symptoms, rumination and cognitive avoidance of women patients with obsessive-compulsive disorder. In order to select the participants of the study, 20 patients with obsessive-compulsive disorder were selected by Purposive sampling method from among the patients referred to the counseling centers of Isfahan in 2018, were selected and divided into two groups of emotion-focused therapy and control. Emotion-focused therapy was performed during eight weekly sessions and the control group did not receive any special treatment during this period of time<strong>.</strong>Yale- brown obsessive-compulsive scale, Ruminative Response Scale and cognitive avoidance scale were completed in three stages: pretest, post-test, and follow-up.To analyze the data, the method of analysis of variance with repeated measurements was used. The findings showed that the efficacy of emotion-focused therapy on reducing obsessive-compulsive symptoms, rumination and cognitive avoidance of patients was significant in post-test scores (0/05>sig). <strong>Conclusion:</strong> The findings of this study have potentially significant implications for therapists to consider the effectiveness of emotion-focused therapy on the severity of obsessive-compulsive symptoms, rumination and cognitive avoidance in women patients with obsessive-compulsive disorderمقدمه: هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر علایم وسواس، نشخوار فکری و اجتناب شناختی بیماران زن مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی بود. روش: به منظور انتخاب شرکت کننده گان پژوهش، از بین بیمارانی که به مراکز مشاوره شهر اصفهان در سال 1397 مراجعه کردند، 20 نفر بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه درمان متمرکز بر هیجان و گواه قرار گرفتند. درمان متمرکز بر هیجان طی هشت جلسه هفتگی انجام شد وگروه گواه طی این دوره زمانی، درمان خاصی دریافت ننمود. پرسشنامه های وسواس- اجبار ییل براون، پاسخ نشخواری و اجتناب شناختی در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر به کار برده شد. یافته ها: نشان داد که اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر کاهش علائم وسواس، نشخوار فکری و اجتناب شناختی بیماران در نمرات پس آزمون معنی دار است (05/0 >sig). نتیجه گیری: یافته های این پژوهش به طور بالقوه، اثرات کاربردی مهمی برای درمانگران جهت توجه به اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر شدت علایم وسواس، نشخوار فکری و اجتناب شناختی بیماران زن مبتلا به وسواس فکری عملی دارد.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6220_6d2d0466173fbac9f407c3ca670ebb70.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37828220200121The Effect of Problem-Solving Training on the Students Stress Coping Strategies and Responsibilityتاثیر آموزش حل مساله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس و مسئولیت پذیری دانشجویان100120656010.30473/sc.2020.47592.2411FAنسیمسعیداستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ،Journal Article20190218<strong>Introduction</strong>: The purpose of this study is to examine the effects of problem-solving training on the stress coping strategies and responsibility of distance education students<strong>. Method</strong>: The present research is quasi-experimental with control and experimental groups with pre-test and post-test. The statistical population of the study consisted of undergraduate students of distance education system among whom 40 were selected through available sampling method and assigned in two experimental (n = 20) and control (n = 20) groups. The research instruments for collecting data consisted of Lazarus and Folkman's (1988) Stress Coping Strategies Questionnaire and Nematic Responsibility Questionnaire (2008). Using SPSS software version 21, Covariance analysis was used for data analysis. <strong>Results</strong>: The results showed that problem solving training influenced the dimensions of stress coping strategies (problem-based and emotional-based strategies) as well as students' responsibility and the experimental group used problem solving methods more after training. <strong>Conclusion</strong>: Given that problem solving is the ability of individuals to deal with their daily problems, and based on the results of the research, problem solving training can increase this ability in students and enhance their ability to face problems. So it is recommended that problem-solving instruction be emphasized in enhancing students' skills and provided through academic and educational programs.<strong>مقدمه</strong>: هدف از این تحقیق تعیین تأثیر آموزش حل مسئله بر راهبردهای مقابله بر استرس و مسئولیتپذیری دانشجویان است.<strong> روش:</strong> تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی با گروه شاهد و آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان کارشناسی آموزش از دور است که با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر از بین این افراد انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) گمارش شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس لازاروس و فولکمن (1988) و پرسشنامه مسئولیت پذیری نعمتی (1387) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> دادههای جمع آوری شده توسط نرم افزار Spss و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند، نتایج تحلیل نشان داد آموزش حل مسئله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس (راهبردهای مسئله مدار و هیجان مدار) و همچنین مسئولیت پذیری دانشجویان تأثیرگذار است و گروه آزمایش بعد از آموزش بیشتر از روشهای مسئله مدار استفاده کرده بودند.<strong> نتیجه گیری</strong>: با توجه به اینکه مسئله مداری میزان توانایی افراد برای مواجه با مسائل روز آنهاست و بر اساس نتایج تحقیق آموزش حل مسئله می تواند این توانایی را در دانشجویان افزایش داده و باعث ارتقاء توانمندی های آنها برای مواجه با مشکلات و حل آنها باشد توصیه می شود، آموزش حل مسئله در تقویت مهارتهای دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و از طریق برنامههای آموزشی و دانشگاهی پرورش یابد.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6560_c5632a1bffc1bf171a15cde8529fefd3.pdf