دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723he study of psychometric characteristics of Adolescent Time Inventory in Tehranبررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامه درک زمانی نوجوانان در شهر تهران9244842FAسوسنعلیزاده فرداستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20170930<strong>Introduction:</strong> This research was performed with the aim of study of psychometric characteristics of Adolescent Time Inventory Tehran city<strong>.Method</strong>: Statistical samples of this study were 450 male and female adolescent of Tehran city that were selected through multiphase clustering method from statistical population. Research instrument was 30question form Adolescent Time Inventory.<strong>Results:</strong> The results showed that reliability factor by using Cronbach`s alpha and retest, represent favorite reliability for total inventory and each of components. Also the results exploratory factor analysis indicate existence of six factors of Past Negative, Past Positive, Present Negative, Present Positive, Future Negative and Future Positive that totally explain more than 37% of total variance. Confirmatory factor analysis showed that the results indicate acceptable fitness in determining factors<strong>.Conclusion</strong>: Obtained results indicate that Adolescent Time inventory is a reliable and valid instrument for Iranian adolescent population.<strong>مقدمه:</strong> این پژوهش باهدف بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس درک زمانی نوجوانان در شهر تهران انجام شد. <strong>روش:</strong> نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 450 دختر و پسر نوجوان شهر تهران که با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه 30 سؤالی درک زمانی نوجوانان استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از روش باز آزمایی و آلفای کرونباخ، حاکی از پایایی مطلوب برای کل مقیاس و هرکدام از عاملها بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز بیانگر وجود 6 عامل گذشته منفی، گذشته مثبت، حال منفی، حال مثبت، آینده منفی و آینده مثبت بود که درمجموع بیش از 37 درصد واریانس کل را تبیین میکرد. در تحلیل عامل تائیدی نیز نتایج حاکی از برازش قابلقبول در تعیین عاملها با گویههای پرسشنامه بود. <strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که پرسشنامه درک زمانی نوجوانان برای استفاده در جامعهایرانی، از روایی و پایایی قابلقبولی برخوردار است.دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723The Effect of Epistemological Beliefs & Learning Perceptions on Academic Performance through Academic Self-Efficacyاثر باورهای معرفت شناختی و ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی با میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی25404843FAکریمسواریدانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور0000-0003-2971-2434Journal Article20170407<strong>Introduction:</strong> This study aimed at investigating the effect of epistemological beliefs and learning perceptions on academic performance through academic self-efficacy. <strong>Method</strong>: The present research plan was correlation and the assessment of the proposed model was done by the use of Structural Equation Modeling. All the first year male and female students studying in 2016 at Payame Noor University of Ahwaz were the statistical community of this study and among them 210 people (166 girls and 44 boys) were selected randomly by multi cluster stages. In order to collect data, the Schommer Questionnaire (1990), the researcher made Questionnaire of Epistemological Beliefs, Learning Perceptions and Academic Self-efficacy (Sevari, 2016), and academic performance of the students were used. <strong>Results & Conclusion </strong>: After the correction of the proposed model, the results showed that the epistemological beliefs have positive effects on academic performance and academic self-efficacy. Furthermore, learning perceptions have positive effect on the academic performance and academic self- efficacy. However, there was no significant relationship between academic self- efficacy and academic performance.<strong>مقدمه:</strong> در تحقیق حاضر، اثر باورهای معرفتشناختی و ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان موردبررسی قرار گرفت. <strong>روش:</strong> کلیه دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی شاغل به تحصیل در نیمسال اول تحصیلی 96-1395 دانشگاه پیام نور اهواز، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادهاند که از بین آنها 210 نفر (166 دختر و 44 پسر) بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1990)، ادراکات یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی محقق ساخته (1395) و معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. طرح تحقیق حاضر همبستگی است و ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. <strong>یافتهها و نتیجه گیری:</strong> پس از اصلاح مدل پیشنهادی، نتایج تحلیل دادهها نشان داد که باورهای معرفتشناختی بر عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی و همچنین ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی اثر مثبت و رابطه خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی معنادار نبود.<br /> <br /> <br /><strong></strong><strong></strong><br /> دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723The Effect of Mindfulness Training on Problem Solving Styles and Test Anxiety in studentsاثربخشی روش آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان و سبکهای حل مسئله در دانشجویان41534844FAداودمعنوی پوردانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران0000-0001-9764-6972مصطفیدارابیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوهJournal Article20141025<strong>Introduction:</strong> Background and objectives: due to the high prevalence of test anxiety and its negative effect on the performance of the students so far different methods of psychological interventions have been evaluated. This research aims to influence the mind of consciousness-based education and the issue of standing was done students test anxiety.<strong> Method</strong>: the method used and the field test – half of test anxiety inventory used spiritual tools and problem-solving style questionnaire long and Cassidy a Godly consciousness and mind questionnaire based on training the mind was aware of Protocol. The statistical population consists of students who in the year 93 to the clinic of Dr. Davood manavipour in order to visit the internship courses was that the number of 24 people (12 people in the experimental group and the control group 12) which of these 3 boys and 9 girls in each group were selected by daotabaneh sampling method. For the research hypothesis and results analysis, Covariance analysis of test data (ancova) were<strong>. </strong><strong>Results &</strong> <strong>Conclusion: </strong>the findings indicated that training on the awareness of mind-based reduction of test anxiety, but the impact is on problem-solving styles is useless.<strong>مقدمه:</strong> این تحقیق باهدف اثربخشی روش آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان و سبکهای حل مسئله در دانشجویان انجام شد. <strong>روش:</strong> روش پژوهش، نیمه آزمایشی با گروه پیشآزمون و پسآزمون بود. ابزار مورداستفاده پروتکل ذهن آگاهی، پرسشنامه ذهن آگاهی خدایی، پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لاین و اضطراب امتحان معنوی پور بود. نمونه آماری 24 نفر از دانشجویانی بود که در سال 93 به کلینیک معنوی پور بهمنظور گذراندن دوره کارورزی مراجعه کرده بودند انتخاب شدند که از این تعداد در هر گروه تعداد 3 نفر پسر و 9 نفر دختر انتخاب شد. پس از گمارش تصادفی 12 نفر آزمودنی در گروه آزمایشی که در معرض آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی و 12 نفر در گروه کنترل، به روش طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. در پژوهش حاضر جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. <strong>یافته ها و نتیجه گیری:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی اضطراب امتحان گروه آزمایش را بهصورت معنیداری از گروه کنترل کاهش داد اما تفاوت معنیداری بین نمرههای دو گروه در سبکهای حل مسئله مشاهده نشد.دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723Effectiveness of Social Problem Solving Training on the Components of Social competence in Students Victim of Bullyingاثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر مؤلفه های کفایت اجتماعی دانش آموزان قربانی قلدری53744845FAمنصوربیرامیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریزتورجهاشمیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104میرمحمودمیرنسبدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریزلیلاکلیاییدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریزJournal Article20170219<strong>Introduction:</strong> Because of The deficit in social competence in students victim of bullying One of the factors to aggravation and continuing victimization of those people, On the other hand, studies have shown the impact of learning problem solving on promoting social competence, The purpose of this research was determining of effectiveness social problem solving training program on the components of social competence inStudents victim of bullying. <strong>Methods</strong> This study was a quasi-experimental design with pretest-posttest with thecontrol group. The population studied included all the first period high school female students in Tabriz in the academic year 96-95. The research sample consisted of 30 students was a victim of bullying through multi-stage random cluster sampling of the selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group in 8 sessions were trained in social problem-solving program. For data collection used the social competence scale and victim of bullying California scale. The collected data were analyzed applying SPSS-16 software via ANCOVA method. <strong>Results</strong>: The finding of the present study demonstrated a significant positive impact of developed social problem solving training on all components of social competence students victim of bullying, (PConclusion: The results indicate the effectiveness of developed program to promote social competence on students victim of bullying. It is suggested that social problem solving training program as part of training courses for all Trustees involved with students to promote coping skills students victims of bullying.<strong>مقدمه</strong>: ازآنجاکه نقص در کفایت اجتماعی در دانشآموزان قربانی قلدری یکی از عوامل تشدید و تداوم قربانی شدن این افراد است و از طرفی مطالعات انجامشده، حاکی از تأثیر یادگیری حل مسئله بر ارتقا کفایت اجتماعی است، در این راستا هدف ازپژوهش حاضرتعیین اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی طراحیشده بر مؤلفههای کفایت اجتماعی در دانشآموزان قربانی قلدری بود. <strong>روش</strong>: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه دوره اول شهر تبریز در سال تحصیلی 96 ـ 95 بود ونمونه آماری شامل 30 دانشآموز قربانی قلدری بود که به روش خوشه ای در چند مرحله انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند.گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از مقیاس قربانی قلدری کالیفرنیا و مقیاس کفایت اجتماعی فلنراستفاده شد.داده ها بهوسیله SPSS-16 با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها</strong>: یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد، آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی طراحیشده بر کلیه مؤلفههای کفایت اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری، تأثیر معنیداری داشته است (001/0Pنتیجه <strong>گیری</strong>: ازآنجاکه نتایج، بیان گر اثربخشی برنامه طراحیشده در ارتقای کفایت اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری بود. پیشنهاد میشود برنامه آموزش حل مسئله اجتماعی بهعنوان بخشی از دورههای آموزش ضمن خدمت متولیان درگیر بادانشآموزان، جهت ارتقای مهارتهای مقابله ای دانشآموزان قربانی قلدری قرار گیرد.دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723The Effectiveness Of Working Memory Training On Attention Functions Of Students With Dyslexia Learning Disabilitiesاثربخشی آموزش حافظه کاری بر عملکردهای توجه دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری نارساخوانی75904846FAعلی اصغرکاکو جویباریعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورفهیمهامینیدانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه پیام نورمهنازعلیاکبری دهکردیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیامJournal Article20170330<strong>Introduction:</strong> The purpose of present research is the investigation the effectiveness of Working memory training on attention functions of students with dyslexia learning disabilities. <strong>Method</strong>: The methodology is experimental, with pre-test and post-test with control group and the statistical community involves, male and female students with learning disabilities in second to fifth elementary grade with dyslexia learning disability at schools in the Central Province between 92 to 93 were enrolled,with 32 students were selected by cluster random sampling.and randomly assigned to experimental and control groups, tools used in this research were Demographic questionnair, working memory training software, software Stroop Test, the Wechsler Intelligence Scale for children four, Reading and Dyslexia Testthe research data were analyzed with, multivariate analysis of covariance (MANCOVA). <strong>Results: </strong>The results showed, after performing working memory training software in the test group,between experimental and control groups, given the scale of function in the Stroop test, improved significantly. <strong>Conclusion</strong>: The results showed that working memory training, is used to improve attentional functions of students dyslexia learning disabilities and it can be used as an effective method.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری بر عملکردهای توجه دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری نارساخوانی است. <strong>روش:</strong> طرح پژوهشی حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر و پسر دچار اختلال یادگیری نارساخوانی کلاسهای دوم تاپنجم ابتدایی که در سال 93-92 در مدارس اختلال یادگیری استان مرکزی مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 32 دانشآموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نرمافزار آموزش حافظه کاری، نرمافزار آزمون استروپ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار، آزمون خواندن و نارساخوانی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.<strong> یافته </strong><strong></strong><strong>ها: </strong>نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل، پس از اجرای نرمافزار آموزش حافظهی کاری در گروه آزمایش، زیرمقیاسهای کارکردهای توجه در آزمون استروپ، بهطور معنیداری بهبود یافت. <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong> گیری:</strong> نتایج نشان داد که مداخله آموزش حافظه کاری، سبب بهبود کارکردهای توجه در دانشآموزان اختلال یادگیری نارساخوانی میشود و میتوان از آن بهعنوان یک روش مداخلهای مؤثر سود جست.دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723Effectiveness Acceptance and Commitment Therapy on Irrational beliefs and bias toward incentives with negative emotions in adolescent girlsاثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر باورهای غیرمنطقی و سوگیری توجه نسبت به محرکها با بار هیجانی منفی، در دختران نوجوان911044847FAمهدیهرحمانیاناستادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نورمهدیدهستانیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نورسیده فاطمهعلویکارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20170616Introduction: This study aimed to investigate effectiveness acceptance and commitment therapy on irrational beliefs and bias toward incentives with negative emotions in adolescent girls. Methods: This study used a Semi-experimental design with pretest - posttest with the control group. The study population included all high school grade female students studying in Qom that had been formed in the school year 95-94. The final sample size of 40 girls with irrational beliefs were high that the sampling method chosen and randomly divided, were counted into two groups (n = 20) and control (n = 20). Instruments included Jones Irrational Beliefs Scale and the dot-probe test. Acceptance and Commitment Therapy by Hayes, Astrvsal and Wilson (1999) built-in 6 sessions on experimental group was 90 minutes. Data were analyzed using univariate analysis of covariance (ANCOVA). Results: Research results show that Acceptance and commitment therapy is not effective on irrational beliefs teen girls (p > 0/05), but were significant effects on bias toward incentives with negative emotions (p ≤ 0/01). Conclusion: Generally Acceptance and Commitment Therapy (ACT) because of increasing psychological flexibility and client relationship is established with time makes also lead to action by changing the values of individual references to cross be, can be treated as a psychological-of the right to reduce attentional bias to negative emotional triggers respectively.چکیده:هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای غیرمنطقی و سوگیری توجه نسبت به محرکها با بار هیجانی منفی، در دختران نوجوان انجام گرفته است. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دختران پایه دوم دبیرستان شهر قم که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل داد. حجم نمونه نهایی این پژوهش 40 نفر از دختران با باورهای غیرمنطقی بالا بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش، مقیاس باورهای غیرمنطقی جونز و آزمون پروب دات بود. بسته درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد که توسط هیس، استروسال و ویلسون (1999) ساخته شده است، در قالب 6 جلسه (هفتگی) 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای غیرمنطقی دختران نوجوان اثربخش نیست (05/0دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723Determine the Effectiveness of Social Skills Training Through Bandura's Model of Observational Learning on the Improving of Boys and Girls in Pre-School Children's Theory of Mindبررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهدهای بندورا بر بهبود این مهارتها و نظریه ذهن دختران و پسران پیشدبستانی1051204851FAزهراصدیقیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه ارومیهفرزانهمیکاییلیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه ارومیهعلیعیسی زادگاندانشیار گروه روانشناسی دانشگاه ارومیهJournal Article20140824<strong>Introduction:</strong> This research focused on effects of training social skills using Bendura’s observational learning model on improving theory of mind of preschool children in Urmia. <strong>Method</strong>: Current research which is semi-experimental, was conducted in a pretest-aftertest kind of studies with a control group.40 children were chosen considering availability and randomly seperated into test and control groups. To evaluate variables in this research, Elliott and Grsham’s social skills calibration gauge for preschool children (ssrs) and Stimman and Morris' 38-item questionnaire about theory of mind were used as tools to get information about pretest and aftertest.Children in test group were trained social skills during 15 sessions using Bendura’s observational learning model.We examined the data produced by tests using covariance analysis and independent T experiment.<strong> Conclusion:</strong> Findings suggest that training social skills using Bendura’s observational learning model significantly improves these skills andtheory of mind ability in children. <strong>Results</strong>: Therefore, results of current research imply that through theory of mind development, training involvements can prevent from children’s several cognitive and behavioral abnormalities; so it’s suggested that training social skills will be included in policies of Education Organization and clinical centers.<strong>مقدمه:</strong> هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهدهای بندورا بر ارتقاء و بهبود نظریه ذهن کودکان دختر و پسر پیشدبستانی شهر ارومیه بود. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر که از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است به شیوه ی پیشآزمون - پسآزمون به همراه گروه کنترل اجرا گردید.40 کودک به شیوه در دسترس انتخابشده و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت سنجش متغیرها در این پژوهش از دو مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی الیوت و گرشام (ssrs) و پرسشنامه 38 سؤالی نظریه ی ذهن استیمن و موریس بهعنوان ابزار گردآوری اطلاعات مربوط به پیشآزمون و پسآزمون استفادهشده است. مهارتهای اجتماعی به مدت 15 جلسه از طریق روش یادگیری مشاهدهای بندورا به گروه آزمایش آموزش داده شد؛ سپس دادههای حاصل از آزمونها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون t مستقل موردبررسی قرار گرفتند. <strong>یافتهها</strong>: نشان دادند که آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهدهای بندورا موجب افزایش معنادار این مهارتها و توانایی نظریه ذهن در کودکان گردید. <strong>نتیجه گیری:</strong> مبتنی بر نتایج پژوهش حاضر میتوان اذعان نمود مداخلات آموزشی قادرند از طریق ارتقاء تئوری ذهن از بروز بسیاری از ناهنجاریها ی شناختی و رفتاری کودکان پیشگیری کنند، لذا پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای اجتماعی در سیاستگذاریهای نهاد آموزشوپرورش و مراکز بالینی گنجانده شود.دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723Effectiveness of Time Prespective Therapy on Motivational and Cognitive Strategies in Procrastinition Students of girls of Persian Gulf Universityاثربخشی درمان چشمانداز زمانبر راهبردهای انگیزشی و شناختی دانشجویان دختر اهمال-کار دانشگاه خلیجفارس بوشهر1211404848FAسید موسیگلستانهاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه خلیجفارسفاطمهنوروزیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خلیجفارسJournal Article20170930<strong>Introduction</strong>: The purpose of this research was to examine the effectiveness of time Prespective therapy on motivational strategies and cognitive in procrastinition students. <strong>Method</strong>: Design of this experimental research was pretest-posttest associated with control group. Instruments of the present study includes the Zimbardo Time Perspective Questionnaire, Zusho and Barnett procrastination Motivational-cognitive Questionnaire (2011) and Tuckman and Brousse Questionnaire (1991). Statistical population consists of all the students studying at Gulf University in the academic year 2015-2016; and 300 of them were selected by multistage cluster sampling and responded to the academic procrastination scale (TPS). Then by using cutting point, 36 Procrastinition girl Students were randomly assigned to two experimental and control groups. Time perspective therapy (six sessions) was considered as an independent variable based on the Zimbardo protocol (2012). To analyze the data, Multivariate Covariance Analysis was performed using SPSS software. <strong>Findings</strong>: The results of the research showed that Time Prespective Therapy improvement of motivational and Cognitive strategies and procrastination in the experimental group compared with the control group. The results of ANCOVA analysis showed that, through controlling pretests, there is a meaningful difference between posttests of mastery goals, performance- approach goals, need for cognition, procrastination, expectation for success, task value, rehearsal, organization and metacognitive self-regulation in experimental and control groups. But, there was no significant change in the avoidance goal variable (p = 0. 19). <strong>Conclusion</strong>: Based on the results Time Perspective Therapy is an effective therapeutic approach to increasing Motivational Strategies and Cognitive in Procrastinition<strong> </strong>girl Students.<strong>مقدمه</strong>: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی درمان چشمانداز زمانبر راهبردهای انگیزشی و شناختی دانشجویان دختر اهمالکار دانشگاه خلیجفارس بوشهر بود. <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری، پرسشنامه چشمانداز زمان زیمباردو و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی زشو و بارانت بودند. روش پژوهش به این صورت بود که ابتدا 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه خلیجفارس بوشهر که در حال تحصیل در سال تحصیلی 96-1395 بودند به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی را پر کردند، سپس 36 نفر از آنها که دارای اهمالکاری بالابودند بهطور تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. درمان چشمانداز زمان (طی شش جلسه) بر اساس پروتکل آموزشی زیمباردو (2012)، بهعنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت. <strong>یافتهها</strong>: نتایج تحقیق نشان داد که درمان چشمانداز زمان باعث افزایش معناداری در هدف تسلط، هدف عملکردی، نیاز به شناخت، اهمالکاری تحصیلی، انتظار موفقیت، ارزش تکلیف، سازماندهی، مرور و خودتنظیمی فراشناختی شد. اما در متغیر هدف اجتنابی 19/0 = p تغییر معناداری صورت نگرفت. <strong>نتیجهگیری</strong>: بر مبنای نتایج، درمان چشمانداز زمان یک رویکرد درمانی مؤثر برای افزایش راهبردهای انگیزشی و شناختی در دانشجویان دختر اهمالکار است.دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723Designing a Model of Cognitive Factors Effective on Decision Makingطراحی الگوی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیمگیری1411524863FAسید کمالخرازیاستاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانصهبارضائیاندانشجوی دکترا گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.Journal Article20170627<strong>Aim:</strong><strong> </strong>Decision making is one of the most important aspects of our individual and social lives. In spite of various models and frameworks of decision making, no comprehensive model has been proposed so far to integrate cognitive dimensions in decision making models. In the current era, with the development and advancement of cognitive sciences, it’s necessary to deepen our studies in this field. Thus, our aim was to identify the current status of the studies conducted about components of decision making. <strong>Method</strong>: All themes of decision making were identified through systematic review literature using meta analysis. The data coding was done with Nvivo-11. Finally, 80 codes of decision making were categorized in 26 categories and 5 themes (contextual factors, individual factors, cognitive readiness and cognitive distortions). Then the importance and priority of each proposed dimension was determined using Shannon quantitative method based on content analysis. <strong>Results & Conclusion</strong>: Thus, this study is innovative in terms of both results and methodology. The other innovation of this study is the comprehensive integration of cognitive components into decision making models.<strong>مقدمه:</strong> تصمیمگیری از مهمترین جنبههای زندگی فردی و اجتماعی ما است. علیرغم وجود مدلها و چارچوبهای مختلف تصمیمگیری، مدل جامعی از تصمیمگیری بر اساس آموزههای علوم شناختی ارایه نشده است. در عصر حاضر با رشد و گسترش علوم شناختی نیاز است مطالعات خود را در این حوزه عمیقتر سازیم. در این پژوهش هدف ما شناسایی وضعیت موجود مطالعات صورت گرفته درباره مولفههای شناختی تصمیمگیری است. <strong>روش:</strong> بنابراین با استفاده از روش فراترکیب، تعداد 140 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری و تحلیل دادهها به روش تحلیل چارچوبی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرمافزار Nvivo-11 صورت گرفت. در پایان، 80 مورد از شاخصهای تصمیمگیری در 26 مولفه و 5 بعد(عوامل زمینهای، عوامل فردی، پردازش اطلاعات، تحریف شناختی، آمادگی شناختی) دستهبندی شد. سپس میزان اهمیت و اولویت هریک از عوامل پیشنهادی به کمک روش کمی انتروپی شانون، بر اساس رویکرد تحلیل محتوا تعیین شده است. <strong>یافته ها و نتیجه گیری:</strong> این پژوهش هم در روششناسی و هم نتایج بهدستآمده دارای نوآوری است. نوآوری دیگر این چارچوب، ادغام عوامل شناختی در الگوی تصمیمگیری است.دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37827120180723Calculation Primary Reliability and Validity Social Trap Scaleبرآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاس تله اجتماعی1531704894FAسروهمحمدزادهدکتری روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانمسیبیارمحمدی واصلدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانJournal Article20171115<strong>Introduction:</strong> The purpose of this study was to introduce and Calculate primary reliability and validity social trap scale. <strong>Method</strong>: the society of research consisted of all undergraduate students in Kurdistan universities that were 40000 students. The sampling method was randomly multistage cluster sampling. From among 400 students participated in research project, 320 students filled Researcher made scale of social trap for normalizing, and social perspective taking scale and Social procrastination for assessing convergent and divergent validity filled by sample research. Data analyzed by cronbach alpha, Pearson correlation coefficient and factor analysis. <strong>Results</strong>: analyzed data showed positive correlation between social trap and Social procrastination (pConclusion: Preliminary estimates showed that the Social trap Scale is a reliable and valid tool in order to evaluate social traps.<strong>مقدمه</strong>: هدف پژوهش حاضر معرفی مفهوم تله اجتماعی و برآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاس محقق ساخته تله اجتماعی بود. <strong>روش</strong>: جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 95-96 دانشگاه های استان کردستان تشکیل دادند که جمعا40000 نفر بودند. روش: جمع آوری نمونه، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. از مجموع 400 نفر شرکت کننده در پژوهش، تعداد 320نفر مقیاس های مقیاس محقق ساخته تله اجتماعی برای هنجاریابی ومقیاس های سهل انگاری اجتماعی و دیدگاه گیری اجتماعی برای تعیین روایی همگرا و واگرا را تکمیل نمودند .داده ها به وسیله همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد میان نمره های تلهاجتماعی و سهلانگاری اجتماعی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد(01/0> P) و تله اجتماعی با دیدگاه گیری اجتماعی همبستگی منفی معنادار دارد(01/0> P) که به ترتیب حاکی از روایی همگرا و واگرای مقیاس است. پایایی مقیاس تله اجتماعی با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0به دست آمد. تحلیل عامل اکتشافی برای مقیاس تله اجتماعی 4 عامل(تله) راحتی، مالی، دور زدن و بی احتیاطی را استخراج کرد.<strong> نتیجه گیری: </strong>برآورد مقدماتی نشان داد که مقیاس تله اجتماعی، ابزاری پایا و معتبر برای ارزیابی میزان درگیرشدن فرد در تله<br /> اجتماعی است.<strong></strong><br /> <strong>مقدمه</strong>: هدف پژوهش حاضر معرفی مفهوم تله اجتماعی و برآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاس محقق ساخته تله اجتماعی بود. <strong>روش</strong>: جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 95-96 دانشگاه های استان کردستان تشکیل دادند که جمعا40000 نفر بودند. روش: جمع آوری نمونه، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. از مجموع 400 نفر شرکت کننده در پژوهش، تعداد 320نفر مقیاس های مقیاس محقق ساخته تله اجتماعی برای هنجاریابی ومقیاس های سهل انگاری اجتماعی و دیدگاه گیری اجتماعی برای تعیین روایی همگرا و واگرا را تکمیل نمودند .داده ها به وسیله همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد میان نمره های تلهاجتماعی و سهلانگاری اجتماعی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد(01/0> P) و تله اجتماعی با دیدگاه گیری اجتماعی همبستگی منفی معنادار دارد(01/0> P) که به ترتیب حاکی از روایی همگرا و واگرای مقیاس است. پایایی مقیاس تله اجتماعی با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0به دست آمد. تحلیل عامل اکتشافی برای مقیاس تله اجتماعی 4 عامل(تله) راحتی، مالی، دور زدن و بی احتیاطی را استخراج کرد.<strong> نتیجه گیری: </strong>برآورد مقدماتی نشان داد که مقیاس تله اجتماعی، ابزاری پایا و معتبر برای ارزیابی میزان درگیرشدن فرد در تله اجتماعی است.<strong></strong>