اثربخشی درمان چشم‌انداز زمان‌بر راهبردهای انگیزشی و شناختی دانشجویان دختر اهمال-کار دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه خلیج‌فارس

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خلیج‌فارس

چکیده

مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی درمان چشم‌انداز زمان‌بر راهبردهای انگیزشی و شناختی دانشجویان دختر اهمال­کار دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر بود. روش: پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی سواری، پرسشنامه چشم‌انداز زمان زیمباردو و پرسشنامه راهبرد‌های انگیزشی زشو و بارانت بودند. روش پژوهش به این صورت بود که ابتدا 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر که در حال تحصیل در سال تحصیلی 96-1395 بودند به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌ی اهمال‌کاری تحصیلی را پر کردند، سپس 36 نفر از آن‌ها که دارای اهمال‌کاری بالابودند به‌طور تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. درمان چشم‌انداز زمان (طی شش جلسه) بر اساس پروتکل آموزشی زیمباردو (2012)، به‌عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که درمان چشم‌انداز زمان باعث افزایش معنا‌داری در هدف تسلط، هدف عملکردی، نیاز به شناخت، اهمال‌کاری تحصیلی، انتظار موفقیت، ارزش تکلیف، سازمان‌دهی، مرور و خود‌تنظیمی فراشناختی شد. اما در متغیر هدف اجتنابی 19/0 = p تغییر معناداری صورت نگرفت. نتیجه‌گیری: بر مبنای نتایج، درمان چشم‌انداز زمان یک رویکرد درمانی مؤثر برای افزایش راهبردهای انگیزشی و شناختی در دانشجویان دختر اهمال­کار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Time Prespective Therapy on Motivational and Cognitive Strategies in Procrastinition Students of girls of Persian Gulf University

نویسندگان [English]

  • sayed mousa golestaneh 1
  • fatemeh nouroozi 2
1 Assistant Professor, Persian Gulf University
2 MA in Educational Psychology, Persian Gulf Universi
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research was to examine the effectiveness of time Prespective therapy on motivational strategies and cognitive in procrastinition students. Method: Design of this experimental research was pretest-posttest associated with control group. Instruments of the present study includes the Zimbardo Time Perspective Questionnaire, Zusho and Barnett procrastination Motivational-cognitive Questionnaire (2011) and Tuckman and Brousse Questionnaire (1991).  Statistical population consists of all the students studying at Gulf University in the academic year 2015-2016; and 300 of them were selected by multistage cluster sampling and responded to the academic procrastination scale (TPS). Then by using cutting point, 36 Procrastinition girl Students were randomly assigned to two experimental and control groups. Time perspective therapy (six sessions) was considered as an independent variable based on the Zimbardo protocol (2012). To analyze the data, Multivariate Covariance Analysis was performed using SPSS software. Findings: The results of the research showed that Time Prespective Therapy improvement of motivational and Cognitive strategies and procrastination in the experimental group compared with the control group. The results of ANCOVA analysis showed that, through controlling pretests, there is a meaningful difference between posttests of mastery goals, performance- approach goals, need for cognition, procrastination, expectation for success, task value, rehearsal, organization and metacognitive self-regulation  in experimental and control groups. But, there was no significant change in the avoidance goal variable (p = 0. 19). Conclusion: Based on the results Time Perspective Therapy is an effective therapeutic approach to increasing Motivational Strategies and Cognitive in Procrastinition girl Students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Time Prespective Therapy
  • Motivational Strategy
  • Cognitive Strategy
  • Procrastinition Student

- سواری، ک ( 1390). «ساخت و اعتبار یابی آزمون اهمال‌کاری تحصیلی». فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، دوره 2 ، شماره 5، بهار 1390، ص 15-1.

- گلستانه، س.م. و عسکری، ف (1393). «بررسی رابطه برخی از پیشایندهای مهم انگیزشی، شناختی و شخصیتی بر کمک طلبی تحصیلی و اجتناب از کمک طلبی». مجله دستاوردهای روان‌شناختی، دوره 21، شماره 1، پیاپی 11، بهار و تابستان 1393، ص 122-101.

- کاظمی، م.؛ فیاضی، م. و کاوه، م (1389). «بررسی میزان شیوع اهمال و عوامل مؤثر بر آن در بین مدیران و کارکنان دانشگاه». پژوهش­نامه مدیریت تحول، دوره 2، شماره 4، بهار 1389، ص 63-42.

- گلستانه، س.م.؛ افشین، س.ع. و دهقانی، ی (1395). «رابطه­ بین چشم­انداز زمان با جهت­گیری هدف، اهمال تحصیلی و پیشرفت تحصیلیِ دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه خلیج‌فارس». دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، دوره 5، شماره 10، پاییز و زمستان 1395، ص 69-50.

- گلستانی بخت، ط. و شکری، م (1392). «رابطه اهمال‌کاری (اهمال‌کاری) تحصیلی با باورهای فراشناختی». دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، دوره 2، شماره 3، بهار و تابستان 1392، ص 100-89.

- Akbarzadeh, M., Mostafavi, M., Mirzaee, A., Asadi, S., Hashemzadeh, A., & Nahr, R. R. (2014). “Relationship between Time perspective and work hope”.‏ Bulletin of Environment, Pharmacology and Life Sciences, 3, 157–163.

- Beckman, P. (2002). Strategy instruction. ERIC digest (Digest number E638). Arlington, VA: ERIC Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education, Council for Exceptional Children. (ERIC Document Reproduction Service No. ED474302).

- Biehler, R. & Snowman, J. (1993). Psychology applied to teaching. Houghton Mifflin.

- Boniwell, I. & Zimbardo, P. (2003). “Time to find the right balance”. The Psychologist, 16(3), 129-131.

- Boniwell, I. & Zimbardo, P. G. (2004). Balancing time perspective in pursuit of optimal functioning. In P.A. Linley & S. Joseph (Eds.), Positive psychology in practice, (165-179). New Jersey: John Wiley & Sons.

- Boyd, J.N. & Zimbardo, P.G. (2005). Time perspective, health and risk taking. In Understanding Behavior in the Context of Time: Theory, Research and Applications. (pp. 85-107). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

- Bryant, F. B.; Smart, C. M. & King, S. (2005). “Using the past to enhance the present: Boosting happiness through positive reminiscence”. Journal of Happiness Studies, 6, 227-260.

- Cappeliez, P.; O'Rourke, N. & Chaudhury, H. (2005). “Functions of Reminiscence and Mental Health in Later Life”. Aging Mental Health, 9(4), 295-301.

- DeBilde, J.; Vansteenkiste, M. & Lens, W. (2011). “Understanding the association between future time perspective and self-regulated learning through the lens of self-determination theory”. Learning and Instruction, 21(3), 332-344.‏

- De Volder, M. L. & Lens, W. (1982). “Academic achievement and future time perspective as a cognitive–motivational concept”. Journal of Personality and Social Psychology, 42(3), 566.

- Dickey, S. (1975). Carreer Orientation, Future Time perspective, And Internality In College Women (Doctoral Dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses. (UMI NO.7527398).

-  Dobbins, R. & Pettman, B. O. (1998). Creating more time, Equal opportunities international. 17(2):18-27.

-  Dubrin, A.J. (2004). Applied psychology: individual and organizational effectiveness. Prentice-Hall.

-  Dweck, C.S. & Leggett, E.L. (1988). “A Social Cognitive Approach to Motivation and Personality”. Psychological Review, 95, 256-273.

-  Ellis, A. & Knaus, W. (1977). Overcoming procrastination. New York: Signet Books.

-    Ferrari‚ J.R. & Tice‚ D.M. (2000). “Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting”. Journal of Research in Personality‚ 34‚73–83.

- Giles, D. (2002). Advanced research methods in psychology. New York: Cambridge University Press.

-  Knaus, W. J. (2000). Procrastination, blame, and change. Journal of Social Behavior & Personality. 15 (5), 153-166.

-  Lewin, K. (1951). Field Theory in the Social Sciences: Selected Theoretical Papers. New York: Harper.

-    - Maki, A., Dwyer, P. C., & Snyder, M. (2016). Time perspective and volunteerism: The importance of focusing on the future. The Journal of social psychology, 156(3), 334-349.‏

-  Mello, Z. R. & Worrell, F. C. (2015). The past, the present, and the future: A    conceptual model of time perspective in adolescence. In Time Perspective Theory; Review, Research and Application (pp. 115-129). Springer International Publishing.‏

- Milgram, N.; Mey-Tal, G. & Levinson, Y. (1998). “Procrastination generalized or specific, in college students and their parents”. Personality and Individual Differences. 25, 297-316.

-  Pintrich, P.R. & DeGroot, E.V. (1990). “motivational and self-regulated learning components of dassroom academic performance journal of Educational psychology, 82,33-40.

- Rouse III, R. (1999). What's your perspective?. ACM SIGGRAPH Computer Graphics, 33(3), 9-12.

-    -  Schouwenberg, H. C. (2004). Procrastination in academic setting: General introduction. In counseling the procrastinator in academic setting, Schouwenberg, H. C. Lay, T. A. Pychyl, & J. R. Ferrari, eds. Washington, DC: APA.

- Strough, J.; Bruine, D.; Bruin, W.; Parker, A.M.; Lemaster, P.; Pichayayothin, N. & Delaney, R. (2016). “Hour Glass Half-Full or Half-Empty? Future Time Perspective and Preoccupation with Negative Events Across the Life Span”. Psychology and aging,‏ 14 (3), 56-71. 

-   Sword, R.M.; Sword, R. K.; Brunskill, S. R. & Zimbardo, P.G. (2014). “Time perspective therapy: A new time-based metaphor therapy for PTSD”. Journal of Loss and Trauma, 19(3), 197-201.‏

- Szpunar, K.K. (2010). “Episodic future thought: An emerging concept”. Perspectives on Psychological Science, 5, 142-162.

-  Taylor, J. & Clare Wilson, J. (2016). “Failing time after time: Time perspective, procrastination, and cognitive reappraisal in goal failure”. Journal of Applied Social Psychology. 17, 89-102.‏

-  Trommsdorff, G.; Lamm, H. & Schmidt, R.W. (1978). “A Longitudinal Study of Adolescents' Future Orientation/Time Perspective”. Journal of Youth and Adolescence, 8 (2).

 -   Tuckman, B. W. (1991). “The development and concurrent validity of the procrastination scale”. Educational and psychological measurement. 51, 473-480.

-  Vowinckel, J.C. (2012). Balanced time perspectives and mindfulness. MSc thesis, Universiteit Twente, Faculty of Behavioral Sciences.

- Webster, J.D. (1998). “Attachment styles, reminiscence functions, and happiness in young and elderly adults”. Journal of Aging Studies, 12, 315-330.

-   Webster, J. D., Bohlmeijer, E. T., & Westerhof, G. J. (2010). Reminiscence: Recent progress in conceptual understanding, empirical study and implications for practice. Ageing & Society. 30, 697–721.

-  Webster, J.D. & Cappeliez, P. (1993). “Reminiscence and autobiographical memory: Complementary contexts for cognitive aging research”. Developmental Review, 13(1), 54-91.

- Weinstein, C.E. & Hume, L.M. (1998). Study strategies for life long learning. Washington, DC: American Psychological Association.

-  Zhang, J.W.; Ryan, T. & Howell, R.T. (2011). “Do time perspectives predict unique variance in life satisfaction beyond personality traits?”. Personality and Individual Differences, 50, 1261 – 1266.

- Zimbardo, P.G. & Boyd, J.N. (1999). “Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric”. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1271-1288. doi:http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1271.

-   Zusho, A. & Barnett, P. A. (2011). “Personal and contextual determinants of ethnically diverse female high school students‟ patterns of academic help seeking and help avoidance in English and mathematics”. Contemporary Educational Psychology, 36, 152–164.