با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران.

2 استادیار، گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.

3 استادیار، گروه حسابداری، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.

4 دانشیار، گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.

چکیده

مقدمه: یکی از پایه‌های اساسی موفقیت شرکت‌ها داشتن مدیران شایسته و کارآمد می‌باشد، شایستگی مدیران بیش از آنکه تابع معلومات و مهارت‌هایشان باشد، به نوع رفتار، ویژگی‌های شخصیتی و نگرش آنان وابسته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر ویژگی‌های شخصیتی مدیران بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1396 است و نمونه موردمطالعه شامل 50 شرکت بورس اوراق بهادار تهران است. جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش از الگوی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم‌افزار(PLS3 ) استفاده شد. به‌منظور اندازه‌گیری ویژگی‌های شخصیتی از پرسشنامه ٦ عاملی هگزاکو  (2004)،  افشا مسئولیت اجتماعی از چک‌لیست محقق ساخته و برای تقارن اطلاعاتی از اختلاف بین قیمت پیشنهادی خرید  و قیمت پیشنهادی فروش سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شد. نتایج نشان داد که بین صداقت­-­تواضع، توافق پذیری، باوجدان بودن و گشودگی به تجربه و افشا مسئولیت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین چهار عامل شخصیتی فوق می‌توانند بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا مسئولیت اجتماعی مؤثر باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of HEXACO's Sixth Personality Characteristics on Managing Information Atomicity with Disclosure Mediation of Social Responsibility

نویسندگان [English]

  • Amir Shams 1
  • Ali Reza Mehrazeen 2
  • Abolghassem Massihabadee 3
  • Mohamad reza Shorvarzi 4

1 Assistant Professor, Department of Accounting, Torbat-e Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Jam, Iran.

2 Assistant Prof, Department of Accounting, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.

3 Assistant Prof, Department of Accounting, Sabzevar Branch, Islamic Azad University, Sabzevar, Iran.

4 Associate Prof, Department of Accounting, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.

چکیده [English]

Introduction: One of the fundamental basis of a company's success is having good and efficient managers; the managers' merits depends more on their behavior, personality traits, and attitudes than on their knowledge and skills. The purpose of this study is to investigate the effect of managers' characteristics on information symmetry with mediating the social responsibility disclosure in Tehran Stock Exchange companies. Method: The statistical population of this study is all companies accepted in Tehran Stock Exchange in 2018. The sample of study includes 50 Tehran Stock Exchange companies. In order to test the research hypotheses, structural equation model was used using partial least squares method through software (PLS3). Hexaco 6 Factor Questionnaire (2004) and the researcher made checklist were used to measure personality traits and social responsibility disclosure, respectively. In addiotion, to assess information symmetry, the difference between the proposed purchase price and the proposed selling price of the company's shares on the Tehran Stock Exchange was utilized. Results: The results showed that there was a positive and significant relationship between honesty, humility, agreement, conscientiousness and openness to experience and disclosure of social responsibility.Also, the above four personality factors can affect the symmetry of information by mediating the disclosure of social responsibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Voluntary Disclosure
  • Information Asymmetry
  • Structural Equation Modeling
  • Personality Characteristics
آرین، م؛ پورشافعی، ه؛ عسگری، ع (1393). «تبیین مدل تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش خلاقیت هیجانی (در کارکنان کمیته امداد امام خمینی ره خراسان جنوبی)». اولین کنگره توانمندسازی جامعه در حوزه علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه.
فقهی، پ (۱۳98). «رابطه ویژگی‌های شخصیتی ٦ عاملی هگزاکو با رضایت شغلی و انگیزه کاری پرستاران شهرستان تربت‌جام». پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌جام.
حسینقلی، ف؛ کوشکی، ش؛ فرزاد، و؛ افتخار زاده، س.ف (1397). «الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان نوجوان پسر بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده: نقش واسطه‌ای راهبردهای خودتنظیمی». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی. (2) 7. 50-27.
حیدری نژاد، ق (1391). «حسابداری محیط‌زیست و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها». همایش ملی حسابداری و حسابرسی. ص 301.
سپیده‌دم، ف.س؛ زارع، ح؛ پاشنگ، س؛ ابوالمعالی، خ؛ حسین زاده تقوایی، م (1398). «مدل یابی معادلات ساختاری اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر حل مسئله اجتماعی با میانجیگری توازن خود». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، (1) 8، 24-9.
کاوسی، ا؛ چاوش باشی، ف (1386). «بررسی رابطه‌ی مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در سازمان». پژوهش‌نامه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها (3)، ص 51-86.
Bushman, R., Piotroski, J. & Smith, A. (2004). “What determines corporate transparency”? Journal of accounting Research. Vol. 42 No. 2 May 2004: 207-252
Choi, J.S., Kwak, Y.M. & Choe, C. (2010). “Corporate Social responsibility and corporate financial performance: evidence from Korea”. Australian Journal Of management, 53(3), 291-311.
Fu, R., Kraft, A. & Zhang, H. (2012). “Financial reporting frequency, information asymmetry, and the cost of equity”. Journal of Accounting and Economics, Vol. 54, pp. 132–149.
Gillett, P. & DeBoskey, D. (2011). “The impact of multi-dimensional corporate transparency on us Þrms’ credit ratings and cost of capital”. Rev Quant Finan Acc DOI 10. 1007/s11156-011-0266-8, springer. com
Guthrie, J., Boedker, C. & Cuganesan, S. (2004). Final Report: Department of lands, NSW, Management, Measurement and Reporting of Capital, report of MGSM Centre for the Management of Knowledge Capital, December, Sydney.
Habib, A. & Monzur Hasan, M. (2015). Corporate social responsibility and cost stickiness, www.ssrn.com
Kim, J. (2005). “Accounting Transparency of Korean Firms: Measurement and Determinant Analysis”. The Journal of American Academy of Business, Cambridge * Number 2 * March 2005
Lang, M., Lins, K. & Maffet, M. (2011). “Transparency, liquidity and valuation: international evidence. Working paper”. Journal of Accounting Research, Volume 50, Issue 3, pages 729–774, June 2012
Lee, K. & Ashton, M.C. (2004). “Psychometric properties of the HEXACO personality inventory”. Multivariate behavioral research, 39(2), 329-358.
Leuz, C., Nanda, D. & Wysocki, P.D. (2003). “Earnings management and investor protection: an international comparison”. Journal of financial economics, 69(3), 505-527.
Liu, X. & Zhang, C. (2017). “Corporate governance, social responsibility information disclosure, and enterprise value in China”. Journal of Cleaner Production, 142, 1075-1084.
Miller, J.D., Gaughan, E.T., Pryor, L.R., Kamen, C. & Campbell, W.K. (2009). “Is research using the narcissistic personality inventory relevant for understanding narcissistic personality disorder”? Journal of Research in Personality, 43(3), 482-488.
Nelling, E. & Webb, E. (2009). “Corporate Social responsibility and financial performance: The Vituous circle revisited”. Review of Quantitative Finance and Accounting, 32(2), 197-209.
Petersen, H.L. & Vredenburg, H. (2009). “Morals or economics? Institutional investor preferences for corporate social responsibility”. Journal of Business Ethics, 90, 1, 1-14.
Phiri, O., Mantzari, E. & Gleadle, P. (2019). “Stakeholder interactions and corporate social responsibility (CSR) practices: Evidence from the Zambian copper mining sector”. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 32(1), 26-54.
Saleh, M., Zulkifli, N. & Muhamad, R. (2010). “Corporate social responsibility disclosure and its relation on institutional ownership: Evidence from public listed companies in Malaysia”. Managerial Auditing Journal, 25, 6, 591- 613.
Shank, T., Manullang, D. & Hill, R. (2005). “Doing Well While Doing Good Revisited: A Study of Socially Responsible Firms’ Short-Term versus Long-Term Performance”. Managerial Finance, 31, 8, 33-46.
Sundaramurthy, C., Rhoades, D. & Rechner, P. (2005). “A metal-analysis of the effects of executive and institutional ownership on firm performance”. Journal of Managerial Issues, 15, 494-510.
Sungbeen, P., Sujin, S. & Seoki, L. (2017). “Corporate social responsibility and systematic risk of restaurant firms: The moderating role of geographical diversification”, Tourism Management, 59, pp. 610-620.
Tsoutsoura, M. (2004). “Corporate Social responsibility and financial performance”. University of California at Berkely, Financial Project.
Wahba, H. (2010). “How do institutional shareholders manipulate corporate environmental strategy to protect their equity value? A study of the adoption of ISO 14001 by Egyptian firms”. Business Strategy and the Environment, 19, 8, 495-511.
Wahba, H. & Elsayed, K. (2015). “The Mediating Effect of Financial Performance on the Relationship between Social Responsibility and Ownership Structure”. Future Business Journal.