بررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

2 دانشجو کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

3 دانشجوی دکتری رشته روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

چکیده

مقدمه: یکی از روز­آمدترین مدل­های شناختی در حوزه تعاملات بین فردی، مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی می­ باشد. این مدل از رهگذر تعاملات اجتماعی موفق به بررسی علل و پیشگیری مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان شده است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ­ای در دانش­ آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان می­ باشد. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (تحلیل رگرسیون) است. نمونه مورد استفاده در این پژوهش 100 نفر از دانش­ آموزان مقطع ابتدایی بودند که به­ صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله­ ای از نواحی مختلف شهر اصفهان انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه مشکلات رفتاری اخن باخ و داستان‌های اجتماعی برایان و تورکاسیا بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از رگرسیون چندگانه (گام به گام) استفاده شد. یافته ­ها:­ نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول مرحله تفسیر 46 درصد واریانس مشکل نافرمانی و در گام دوم تفسیر و رمزگردانی 49 درصد واریانس مشکل ­نافرمانی مقابله ­ای­ را پیش­ بینی ­می­ کند. نتیجه­ گیری: براساس یافته‌های حاصل از پژوهش مدل پردازش اطلاعات می‌تواند علائم نافرمانی مقابله ­ای دانش ­آموزان را پیش ­بینی کند. به عبارت دیگر، دانش ­آموزانی که در پردازش اطلاعات اجتماعی نمرات کمتری کسب کرده بودند علائم نافرمانی مقابله‌ای را به میزان بیشتر نشان­ می­ دادند در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش کارآیی مدل ­پردازش ­اطلاعات­ اجتماعی در پیش ­بینی علائم نافرمانی مقابله ­ای را تأیید نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessment the Relationship between Social Information Processing Model and Oppositional Defiant Symptoms in Elementary Students

نویسندگان [English]

  • Ahmad Abedi 1
  • Abdol Hossein Shamsi 2
  • Ahmad Yar Mohamadian 1
  • Amir Ghomrani 1
  • Maryam Samadi 3
1 Assistant professor in Psychology, Esfehan University
2 M.A. student in Psychology, Esfehan University
3 Ph.D student in Psychology, Esfehan University
چکیده [English]

Introduction: One of the updated cognitive models in the domain of interaction between individuals is cognitive model of social information processing. Through successful social interaction, this model has been able to assess the causes and prevention of Emotional- behavior problems in children and adolescents. The purpose of this study was assessing the relationship between social information processing model and oppositional defiant symptoms in elementary students.  Method: The method used in this study was descriptive and Correlational. The samples used in this study were 100 elementary students that were selected by multi-stage cluster random sampling from different areas of the Isfahan. Research tools included Behavior Problems Inventory Achenbach and Social stories Brayan and Turkasya. Multivariate regression (stepwise) was used to analyze the data. Findings: Stepwise regression analysis showed that in the first step of interpreting,  46% of the variance of problem of defiant and in second step, 49% of the variance of problem of defiant are predicted. Conclusion: Based on the results, the model of social information processing can predict oppositional   defiant symptoms. In other words, students who have obtained lower scores in social information processing showed a higher rate of oppositional   defiant symptoms. Overall, the results of this research, confirmed efficiency of Social information processing model in predicting oppositional defiant symptoms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social information processing model
  • oppositional defiant symptoms
  • Elementary Students
ـ سادوک، ب.  و سادوک، و. (1382). خلاصه روانپزشکی، جلد سوم. ترجمه نصرت الله پورافکاری. تهران: شهرآب.

ـ فلاول، ج.اچ. (1377). روانشناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر. تهران: انتشارات رشد.

ـ لطفی کاشانی، ف. و  وزیری، ش. (1380). روان­شناسی مرضی کودک تهران: نشر ارسباران.

- Burgess, K.B.; Wojslawowicz, J.C.; Rubin, K.H.; Rose, K.L. & Laforce, C.B. (2006). “Social information processing and coping strategies of shy/withdrawn and aggressive children:Does friendship matter?” Child Development,77(2), 371-383.

- Coy. K.; Speltz. M.L.; DeKyen, M. & Gones, K. (2001). “Social- Cognitive processes in Preschool Boys With and without Oppositional Defiant Disorder-Statistical Data Included.” Journal of Abnormal Child psychology.29(2),107-119.

- Crozier, J.C.; Dodge, K.A.; Fontaine, R.G.; Lansford, J.E.; Bates, J.E. & Pettit, G.S. (2008). “Social information processing and cardiac predictors of adolescent antisocial behavior.” Journal of abnormal psychology, 117(2), 253-267.

- Dodge, K.A. & Coie, J.D. (1987). “Social-information-processing factors in reactive and proactive aggression in children's peer groups.” Journal of Personality and Social Psychology. 53(6), 1146-1158. 

- Fite, J.E.; Bates, J.E.; Holtzworth-Munroe, A.; Dodge, K.A.; Nay, S.y. & Pettit, G.S. (2008). “Social information processing mediates the intergenerational transmission ofaggressiveness in romantic relationships.” Journal of Family psychology, 22(3), 367-376.

- Fraser, M.W.; Galinsky, M.J.; Smokowski, P.R.; Day, S.H.; Terzian, M.A.; Rose, R.A. & Guo, S. (2005). “Social information-processing skills training to promote social competence and prevent aggressive behavior in the third grades.” Journal of consulting and clinical psychology, 73(6), 1045-1055. 

- Gopin, B.;  Berwid, O.;  Marks, D.;  lodnicka, A. & Halperin, J. (2013). “ADHD Preschoolers With and Without ODD: Do They Act Differently Depending On Degree of Task Engagement/Reward?” Journal of Attention Disorders, 17, 7, 608-619.

- Greene, R.W. & Ablon, J.S. (2003). “Disruptive behavior disorders. In Breen MJ, Fiedler CR (Editors).” Behavioral Approach to Assessment of Youth with Emotional/ Behavioral  Disorders (2nd ed.). Austin, TX: Pro- Ed. 

- Greene, R.W.; Ablon, J.S & Goring, J.C. (2003). “A transactional model of oppositional behavior: Underpinnings of the Collaborative Problem Solving approach.” Journal of Psychosomatic Research, 55,1, 67-75. 

- Heflinger, C.A. & Humphreys, K.L. (2008). “Identification and treatment of children with Oppositional Defiant Disorder. A case study of One state's public service  systeme.” Psychological services, 5, 2, 139-152.

- Hommersen, P.; Murray, C.; Ohan, J. & Johnston, C. (2006). “Oppositional Defiant Disorder Rating Scale: Preliminary Evidence of Reliability and Validity.” Journal of Emotional and Behavioral.14,2.

- Pandina, G.J.; Bilder, R.H.; Harvey, P.D.; Keefe, S.E.; Aman, M.G. & Gharabawi, G.R. (2007). “Risperidone and cognitive function in children with disruptive behavior disorders.” Biological psychiatry, 91(3), 386-398.

- Runions, K.C, & Keating, D.P. (2007). “Young children,social information processing: Family antecedents and behavioral correlates.” Developmental psychology, 43 (4), 838-849.

Shahinfar,  A.; Kupersmidt, J.B. & Matza, L.S. (2001). “The relation between exposure to violence and social information processing among incarcerated adolescents.” Journal of Abnormal Psychology. 110(1), 136-141.

- Spencer. T.J.; Abikoff. H.B.; Connor .D.F.; Biederman. J.; Pliszka. S.R.;  Boellner. S.; Read. S.C. & Pratt, R. (2006). Efficacy and safety of mixed amphetamine salts extended release (adderall XR)in the management of Oppositional Defiant Disorder with or without comorbid attention-deficit / hyperactivity disorder in school aged children and adolescents.” Clinical  Therapeutics, 28,3, 402- 418. 

Steiner, H. & Remsing, L. (2007). “Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with oppositional defiant disorder.” Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 46(1):126-41.

- Taft, C.T.; Schuman, J.A.; Marshal, A.D.; Panuzio, J. & Holtzworth-Munroe, A. (2008). “Familyoforigin maltreatment, posttraumatic stress disorder sysmptoms,social information processing deficits and relationship abuse perpetration.” Journal of abnormal psychology, 117(3), 637-646.

- Tur-Kaspa, H. & Byran, T.H. (1994). “Social information processing skill of student with LD.” Learning Disabilities Research & practice, 9, 12-23.

- Whitney, A.;  Brammer, B. & Steve, S. (2012). “Impairment in Children With and Without ADHD: Contributions From Oppositional Defiant Disorder and Callous-Unemotional Traits.” Journal of Attention Disorders, 16, 7, 535-543.