تاثیر درماندگی آموخته شده بر سوگیری حافظه آشکار

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه تبریز

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی دانشگاه تبریز

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی دانشگاه تبریز

چکیده

مقدمه: براساس فرضیه­ خلق همخوان و نظریه باور، افراد اطلاعات هیجانی خوشایند و ناخوشایند را به­صورت انتخابی پردازش می­کنند. هدف اصلی مطالعه­ حاضر تعیین اثر درماندگی آموخته شده بر بازیابی خاطرات ناخوشایند در اشخاصی است که درمعرض شکست مکرر در حل مسأله قرار گرفته­اند. روش: چهل و پنج شرکت کننده (20 مرد و 25 زن) درمطالعه شرکت داشتند. شرکت کنندگان به­ طور تصادفی به یکی از سه گروه زیر تقسیم شدند: 1. گروه آزمایشی 2. گروه کنترل 3. گروه انتظار. در ابتدا، نسخه­ فارسی مقیاس BIS/BAS وایت و کارور (1994)، آزمون خود ارزیابی تصاویر آدمک (SAM) و پرسشنامه­ سبک اسنادی(ASQ) توسط شرکت­ کنندگان پر شد. برای همه­ آزمودنی­ ها، کلمات هیجانی برای به­ خاطر سپردن، ارائه شد. سپس به شرکت­ کنندگان در گروه آزمایشی و کنترل مسائلی ارائه شد. شرکت­ کنندگان درگروه آزمایشی فیدبک غیر مرتبط با پاسخ برای عملکردشان دریافت کردند، گروه کنترل هیچ فیدبکی دریافت نکرد و گروه انتظار به هیچ مسأل ه­ای پاسخ نداد. زمان واکنش، سوگیری پاسخ و حساسیت پاسخ، برای بازشناسی کلمات هیجانی با استفاده از تئوری تشخیص علامت محاسبه شد. یافته ­ها: تفاوت معناداری در زمان واکنش در میان گروه­ ها یافت نشد اما سوگیری پاسخ و حساسیت پاسخ در بین سه گروه تفاوت داشت. نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد اشخاصی که در معرض درماندگی ­آموخته شده قرار گرفتند، از راهبرد سهل­ گیرانه ­تری در بازشناسی کلمات منفی استفاده کردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Learned Helplessness on Explicit Memory Bias

نویسندگان [English]

  • mohammad Ali nazari 1
  • mehdi zamani asl 2
  • mohammad ahmadi 3
1 Assistant professor in Psychology, Tabriz University
2 M.A. in Psychology, Tabriz University
3 M.A. Studentin psychology,Tabriz University
چکیده [English]

Introduction: Based on Mood-congruency hypothesis and Bower theory, individuals selectively process pleasant and unpleasant emotional information. The main objective of the present study was to determine the effect of learned helplessness on the retrieval of unpleasant memory in individuals that are exposed to recurrent failure to solve problem. Method: Forty-five participants (20 males and 25 females) took part in the study. The participants were randomly assigned to one of the three groups: experimental, control, and waiting. To begin with, the Persian version of the Carver and White's BIS/BAS scale (1994), Self-Assessment Manikin (SAM) test, and Attributional style questionnaire (ASQ), were filled out by the participants. For all subjects, emotional words were presented for memorization. Then, participants in the experimental and control groups received the same problems. Participants in the experimental group received response-noncontingent feedback for their performance, the control group did not receive any feedback and the waiting group did not respond to any problem. Reaction time (RT), response bias (ß) and sensitivity (d') for emotional word recognition was calculated using signal detection theory. Results: No significant differences were observed for reaction time. However, response bias (ß) and sensitivity (d') were different in the three groups. Conclusion: The results indicated that individuals who had exposure to learned helplessness, used more liberal strategy for negative word recognition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • llearned helplessness
  • emotion
  • explicit memory bias
  • Signal detection theory
ـ اسلامی شهر بابکی، ح. (1369). بررسی رابطه بین سبک تبیین و افسردگی در بیماران افسرده یک قطبی و دوقطبی و مقایسه آن با افراد بهنجار. پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی. انستیتو روا­ن­پزشکی تهران.

ـ تقوی، م.ر. (1382). (روش­شناسی پژوهش در حافظه بازشناسی و معرفی آماری علامت­یابی (SDT) ). مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره بیستم. شماره اول.

ـ سلیمانی­نژاد، ن. (1381). رابطه سبک اسناد با پیشرفت تحصیلی در دختران و پسران سال سوم دبیرستان. پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.

ـ علی­پور، ا. و کلانتریان، ش. (1391). (بررسی ارتباط دست­برتری با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دوره راهنمایی). مجله روا­­­ن­شناسی مدرسه. دوره­ اول. شماره­ اول.

- Badhwar, N.K. (2009). )The Milgram Experiments, Learned Helplessness, and Character Traits(. J Ethics .13:257-289.

- Blany, P.H. (1986) )Affect and memory(. Areviw Psychological bulletin, 99, 229-249.

- Blackburn, I.M.  & Eunson, K.M. (2001). )A content analysis of Thoughts and emotions elicited from depressed patients during Cognitive therapy(. Brutish Journal of Medical  psychology, 62, p. 28. 

- Bower, G.H. (1981).) Mood and memory(. American Psychologist, 36, 129-148.

- Bower, G.H. (1991). How Might Emotion Affect Learning? In Christianson (Ed). The Handbook of Emotion and Memory, (pp.3-31), Hillsdale, NJ: Erlbaum.

- Breck, B.E. & Smith, S.H. (1983). )Selective recall of self-Descriptive Traits by Socially Anxious and Nonanxious Females.( Social Behavior and Personality, 11, 71-76.

- Bridges, K.R. (2001). )Using attributional style to predict academic performance: How does it compare to traditional methods?.( Personality and Individual Differences, 31, 723-773.

- Carver, C.S. & White, T.L. (1994). )Bahavioral inhibition, behavioral activation, and affective       responses to impending reward and punishment: the BIS/ BAS scales(. Journal of Personality and Psychology, 67, 319-333.

- Coles, M.E. & Heimberg1, R.G. (2002). )Memory biases in the anxiety disorders: Current status(. Clinical Psychology Review 22 .587-627.

- Conway, M.A. (2005). )Memory and the self(. Journal of memory and language, 53(4), 594-628.

- Corr, P.J. (2001). )J.A. Gray’s Rreinforcement Sensitivity Theory: Tests of the Joint Subsystems Hypothesis of Anxiety and Impulsivity.( Personality and Individual Differences, 33, 511-533.

- Davidson, R.J. (1995). Cerebral asymmetry, emotion, and affective style. In R. J. Davidson & K. Hugdahl (Eds.), Brain asymmetry (pp. 261-387). Cambridge, MA: MIT Press.

- Eysenck, M.W. & Byrne, A. (1994). )Implicit Memory Bias, Explicit Memory bias, and Anxiety .(Cognition and Emotion, 8, 415-431.

- Gelbrich, K. (2010). )Anger, frustration, and helplessness after service failure: coping strategies and effective informational support(. J. of the Acad. Mark. Sci. 38:567-585.

- Gur, R.C.; Skolnick, B.E. & Gur, R.E. (1994). (Effects of emotional discrimination tasks on cerebral blood flow: Regional activation and its relation to performance). Brain and Cognition, 25(2), 271-286.

- Henkel, V.; Bussfeld, P.; Mِller, H.J. & Hegerl, U. (2002). (Cognitive-behavioural theories of helplessness/hopelessness: Valid models of depression?). Eur Arch Psychiatry ClinNeurosci.252 : 240-249.

- Holland, A.C., & Kensinger, E.A. (2010). (Emotion and autobiographical memory). Physics of life Reviw,7, 13-88.

- Kumar, K.B. & Karanth, K.S. (1991). (Enhanced retrieval of unpleasant memory in helpless rats). Biological Psychiatry.493-501.

- Lang, P.J. & Bradly, (1994). (Measuring Emotion: The Assessment Manikin and the Semantic Differential). Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychology, 25:49-59.

- MacLeod, C. & Hagan, R. (1992). (Individual Differences in the Selective Processing of Threatening Information and Emotional Responses to a Stressful Life Event). Behaviour Research and Therapy, 30, 151-161.

- Mikulincer, M. & Caspy, T. (1986). (The conceptualization of helpless: laboratory correlates of the phenomenological definition of helplessness). Motivation and Emotion, V.10,NO.3.

- Miller, E. & Lewis, P. (1977). (Recognition Memory in Elderly Patients with Depression and Dementia: A Signal Detection Analysis). Journal of Abnormal Psychology, 86, 84-86.

- Niedenthal, P.M.; Setterlund, M.B. & Jones, D.E. (1994). (Emotional organization of perceptual memory. In P.M. Niedenthal & S. Kitayama. (Eds.), the year's eye: emotional influence in perception and attention). New York: Academic Press, 87-113.

- Peterson, C. & Seligman, M.E.P. (1984). (Causal explanations as risk factor for depression :Theory and evidence). Psychological Review, 91, 347-374.

- Rafienia, P.; Azadfallah, P.; Fathi-Ashtiani, A. & Rasoulzadeh-Tabatabaiei K. (2008). (The Role of Extraversion, Neuroticism and Positive and Negative Mood in Emotional Information Processing). Personality and Individual Differences, 44, 392-402.

- Rusting, C.L. (1999). (Interactive effects of personality and mood on emotion-congruent memory and judgment). Personality and social Psychology, 77, 1073-1086.

- Rusting, C.L. & Nolen-Hoeksema, S. (1998). (Regulating responses to anger: effects of rumination and distraction on angry mood). Journal of  Personality and Social Psychology, 74, 790- 803.

- Seligman, M.P. (1975). Helplessness: On depression, development, and death. Sanfransisco: Freeman.

- Seligman, M. (1990).Learned optimism. Simon and Shuster. New York.

- Singer, J.A. & Salovey, P. (1988). (Mood and memory: Evaluating the network theory of affect). Clinical Psychology Reviw, 8, 211-15.

- Song, L.; Che, W.; Min-wei, W.; Murakami, Y. & Matsumoto, k. (2006). (Impairment of the spatial learning and memory induced by learned helplessness and chronic mild stress Pharmacology). Biochemistry and Behavior 83. 186-193

- Tomarken, A.J. & Keener, A.D. (1998). (Frontal brain Asymmetry and Depression: A Self-regulatory Perspective). Cognition and Emotion, 12,387-420.

- Watson, D.; Wiese, D.; Vaidya, J. &Tellegen, A. (1999). (The Two General Activation Systems of Affect: Structural Findings, EvolutionaryConsiderations, and Psychobiological Evidence). Journal of Personality and Social Psychology, 76, 820-838.

- Wisco, Blair, E. (2009). (Depressive cognition: Self-reference and depth of processing). Clinical Psychology Review. Pages 382-392.

- Woike, B. A., & Polo, M. (2001). (Motive- related memories: Content, structure, and affect). Journal of  Personality, 69, 391-415.

- Woike, B. A. (2008). (A functional frame work for the influence of implicit and explicit motives on autobiographical memory). Personality and social Psychology Review, 12, 99-117.