با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقاله پژوهشی
جنسیت، ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در دانشجویان

تورج هاشمی؛ سعیده خلیل زاد بهروزیان؛ نعیمه ماشینچی عباسی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 6-13

چکیده
    مقدمه و  هدف: پژوهش­های مختلف، نتایج متفاوتی را در خصوص ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در زنان و مردان ارائه  کرده­اند. در این راستا، هدف این پژوهش، تعیین تفاوت ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در بین دانشجویان کارشناسی بود. روش: به این منظور، 284 دانشجوی مقطع کارشناسی (123 پسر و 161 دختر) در رشته ­های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان

محمود کمالی زارچ؛ حسین زارع؛ سمیه السادات علوی لنگرودی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 14-31

چکیده
  پژوهش حاضر با هدفِ بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی برباورهای معرفت­شناختی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه یزد درسال تحصیلی 91-1390 انجام گرفت که از لحاظ هدف در طبقه­ی تحقیقات کاربردی و از لحاظ روشِ گردآوری داده­ها در قالب تحقیقات آزمایشی قرار می­گیرد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه­ی دانشجویان دوره­ی کارشناسی دانشگاه یزد به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحول شناخت اجتماعی بر اساس نظریه ذهن در کودکان

علی اصغر کاکو جویباری؛ فرهاد شقاقی؛ مجید برادران

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 32-39

چکیده
  مقدمه و هدف: نظریه ذهن یکی از مهمترین مباحث شناخت اجتماعی می باشد و از آنجا که پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز است، طی دهه­های اخیر در عرصه روان­شناسی مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، هدف اساسی پ‍ژوهش حاضر بررسی تحول شناخت اجتماعی بر اساس نظریه ذهن و مقایسه نظریه ذهن در سه گروه از کودکان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر مداخله گروهی روانی اجتماعی بر شاخص های بهزیستی جسمی و روانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

حسین زارع؛ احمد علیپور؛ حمید پورشریفی؛ محمد افخمی اردکانی؛ خدیجه اعراب شیبانی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 41-52

چکیده
  زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای استرس و ناراحتی­های هیجانی ناشی از بیماری دیابت و همچنین تأثیر منفی آن بر روی کنترل قند خون در این بیماران؛ تاکنون شیوه­های مختلفی از مداخله­های روان­شناختی مورد بررسی قرار گرفته­اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله گروهی روانی اجتماعی بر شاخص­های بهزیستی جسمی و روانی بیماران دیابتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش برنامه غنی سازی ارتباط برمیزان سازگاری زناشویی دانشجویان متأهل

محمد اورکی؛ چیمن جمالی؛ مهران فرج الهی؛ علی کریمی فیروزجایی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 52-61

چکیده
  هدف: این پژوهش تعیین تأثیر غنی­ سازی ارتباط برمیزان سازگاری زناشویی دانشجویان متاهل می­باشد. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون – پس­ آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این مطالعه را زوج­های دانشجوی دانشگاه پیام نور تشکیل داده­ اند. نمونه پژوهش 60 نفر (30 زوج) بوده که یکی از زوجین الزاماً دانشجوی دانشگاه پیام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی میزان رواج اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه پیام نور اهواز

کریم سواری

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 62-68

چکیده
  در این تحقیق میزان شیوع اهمال­ کاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز در نیمسال اول تحصیلی 1388-1387 مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. از بین دانشجویان مشغول به تحصیل در آن دانشگاه 1200 نفر( 155 پسر و 1045 دختر) به شیوه تصادفی انتخاب و از این تعداد 207 نفر آنان دارای اهمال­ کاری تحصیلی تشخیص داده شدند. به منظور جمع­ آوری داده­ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی فرآیند شناختی تحول آرزوهای شغلی در کودکان

فاطمه سمیعی؛ ایران باغبان؛ محمدرضا عابدی؛ علیرضا صادقیان

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 69-80

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی روند تحول آرزوهای شغلی کودکان می­ باشد. به این منظور 179 دانش آموز (85 دختر و 94 پسر) از نواحی 5 ‌گانه آموزش و پرورش اصفهان به شیوه­ی نمونه­ گیری خوشه­ ای مرحله­ ای انتخاب شدند. روش جمع­ آوری داده­ ها مصاحبه­ ی نیمه سازمان­یافته بود. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل واریانس و مقایسه ­ی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثر بخشی مداخله شناختی- رفتاری مبتنی بر تعلل بر بهبود عملکرد تحصیلی و حرمت خود دانشجویان

فاطمه شکری؛ احمد علیپور؛ مژگان آگاه هریس

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 81-92

چکیده
  هدف پژوهش حاضر اثربخشی مداخله­ شناختی - رفتاری  مبتنی بر تعلل بر بهبود عملکرد تحصیلی  و حرمت خود  دانشجویان دختر پیام نور بود. بنابراین با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، 30 نفر از دانشجویان دختر بر اساس معیارهای ورود- خروج از میان داوطلبان انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. کلیه آزمودنی­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه عزت نفس و خودکارآمدی با متقاعدسازی در مدیران آموزشی

مژگان سپاه منصور؛ المیرا معمار؛ معصومه آزموده

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 92-100

چکیده
  در این پژوهش، بررسی رابطه عزت نفس و خودکارآمدی با متقاعدسازی در مدیران آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه مدیران آموزشی دانشگاه­ های آزاد اسلامی شهر تهران بود، که تعداد 120 نفر (76 زن و 44 مرد) به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چند مرحله­ ای  انتخاب شدند. برای اندازه­ گیری عزت نفس از آزمون عزت نفس کوپراسمیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارتباط مؤلفه های فراشناختی خلاقیت با سلامت روان در دانشجویان

علیرضا پیرخائفی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 101-112

چکیده
  هدف: این مطالعه به منظور تعیین میزان ارتباط مؤلفه­های فراشناختی خلاقیت با سلامت روان در یک نمونه غیربالینی از دانشجویان اجرا شد. روش: پژوهش با روش همبستگی انجام شد و شامل یک نمونه 400  نفری از دانشجویان رشته­های مختلف تحصیلی علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی، و علوم دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بود. ...  بیشتر