روانشناسی
شکوفه موسوی؛ محمودرضا شاهسواری؛ مائده گل نیا
چکیده
مقدمه: فرسودگی شغلی معلمان ناشی از تکنواسترس یا استرس تکنولوژی در زمان تدریسهای مجازی دوران شیوع کووید ۱۹ از جمله آسیبهای نوین جامعه جهانی به حساب میآید. هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری فرسودگی شغلی بر اساس تکنواسترس با نقش واسطهای ویژگیهای روانشناختی تعهد سازمانی و حمایت اجتماعی ادراک شده بود. روش تحقیق: ...
بیشتر
مقدمه: فرسودگی شغلی معلمان ناشی از تکنواسترس یا استرس تکنولوژی در زمان تدریسهای مجازی دوران شیوع کووید ۱۹ از جمله آسیبهای نوین جامعه جهانی به حساب میآید. هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری فرسودگی شغلی بر اساس تکنواسترس با نقش واسطهای ویژگیهای روانشناختی تعهد سازمانی و حمایت اجتماعی ادراک شده بود. روش تحقیق: جامعهی آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی شهرستان فریدونشهر بودند که در دوران شیوع کرونا به صورت آنلاین تدریس داشتند؛ که از بین آنها ۸۴ نفر با شیوهی نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی استاندارد فرسودگی شغلی مسلش(1981)، پرسشنامهی تکنواسترس طرفدار و همکاران (2008)، پرسشنامهی حمایت اجتماعی ادراک شده زمن و همکاران (1998) و پرسشنامهی تعهد سازمانی آلن و مایر(1990) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای 23AMOS و 23SPSS بهره گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تکنواسترس بهطور مستقیم نقش معنادار در پیشبینی فرسودگی شغلی دارد، ولیکن تکنواسترس سهم معناداری در پیشبینی فرسودگی شغلی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و تعهد سازمانی ندارد. همچنین نتایج نشان داد که جنسیت افراد، سابقه تدریس افراد بر فرسودگی شغلی آنها به طور معنیدار تأثیر ندارد. از سوی دیگر، مشخص گردید که تفاوت معناداری بین میانگین فرسودگی شغلی در افراد با سنین مختلف وجود داشته است. بنابراین سن افراد بر فرسودگی شغلی آنها به طور معنیدار تأثیر دارد.