روانشناسی اجتماعی
زاهد مهدوی؛ هاله شاعری؛ عابد مهدوی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف پیشبینی رفتار مجرمانه براساس سوگیریهای شناختی، بدتنظیمی هیجان و حمایت اجتماعی انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را افرادی که به عنوان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت تهران در سال 1402 تحت مراقبت و حمایت بودند تشکیل داد. تعداد120 نفر به عنوان نمونة پژوهش به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف پیشبینی رفتار مجرمانه براساس سوگیریهای شناختی، بدتنظیمی هیجان و حمایت اجتماعی انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را افرادی که به عنوان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت تهران در سال 1402 تحت مراقبت و حمایت بودند تشکیل داد. تعداد120 نفر به عنوان نمونة پژوهش به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل چکلیست رفتار مجرمانه شریفینیا(1389)، پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و همکاران(1986)، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر(2004)، مقیاس ارزیابی سوگیریهای شناختی داووس(۲۰۱۳) بودند که افراد نمونه آنها را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS-24 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سوگیریهای شناختی و بدتنظیمی هیجان با رفتار مجرمانه رابطة مثبت و حمایت اجتماعی با رفتار مجرمانه رابطة منفی معناداری دارند. در مدل رگرسیون خطی، یافتهها نشان داد مولفههای سوگیریهای شناختی، بدتنظیمی هیجان و حمایت اجتماعی به ترتیب میتوانند 78.9، 12.8، 12.6 درصد از واریانس رفتار مجرمانه را به صورت معنادار پیشبینی کنند. علاوه بر این، یافتههای پژوهش نشان داد که ترکیب متغیرهای پژوهش 71.9 درصد واریانس رفتار مجرمانه را تبیین مینمایند(0.05>P). نتیجهگیری: با توجه به اینکه افکار غیرمنطقی، بدتنظیمی هیجانات و کمبود حمایت اجتماعی در شکلگیری و بروز رفتار مجرمانه نقش قابلتوجهی دارند کاربست مداخلات روانشناختی و اجرای قوانین بازدارنده در سطح جامعه میتوانند از بروز رفتار مجرمانه جلوگیری نموده و سلامت روانشناختی نوجوانان را بهبود بخشند.
منصوره حاج حسینی؛ عابد مهدوی؛ مریم محمدی
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدفشناسایی اثر آموزش گروهی مبتنی بر طرحواره بر بهزیستی روانشناختی و تمایزیافتگی خود دانشجویان دختر انجام پذیرفت. روش: پژوهش در چارچوب طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماریپژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر کارشناسی 18 تا 21 سال ساکن در خوابگاه چمران تهران در سال 1396 بود که از بین ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدفشناسایی اثر آموزش گروهی مبتنی بر طرحواره بر بهزیستی روانشناختی و تمایزیافتگی خود دانشجویان دختر انجام پذیرفت. روش: پژوهش در چارچوب طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماریپژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر کارشناسی 18 تا 21 سال ساکن در خوابگاه چمران تهران در سال 1396 بود که از بین آنها 30 نفر به صورت نمونه دردسترس انتخاب گردیده و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. جهت گرداوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی(PWBS)و پرسشنامه خودمتمایزسازی اسکورون و اسمیت(2003) استفاده شد و مطابق با طرح، آزمودنیها در دو مرحله قبل و بعد از اجرای آموزش گروهی به سنجش درآمدند. برنامه اجرایی به مدت 11 جلسه آموزش گروهی 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد اما گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ها: یافتهها حاکی از آن بود که طرحواره درمانی باعث افزایش معنادار بهزیستی روانشناختی و شش مولفه آن یعنی پذیرش خود، ارتباط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی و رشد شخصیشده است. همچنین این برنامه منجر به تفاوت معنادار گروه ازمایشی نسبت به گروه گواه در خودمتمایز یافتگی شد. نتیجه گیری: نتیجه پژوهش تائید کننده اثربخشی طرحواره درمانی در اصلاح طرحوارههای ناسازگار بوده و قادر است جوانان دانشجورا در حفظ استقلال و تنظیم هیجان و رفتار خود یاری نماید. این برنامه همچنین به واسطه تقویت تسلط افراد بر طرحواره های خود در بهبود شاخصه های بهزیستی روان شناختی آنها موثر بوده و میتواند به عنوان الگویی ثمربخش در مشاوره روان شناختی دانشجویان مورد استفاده قرار بگیرد.