روانشناسی اجتماعی
فاطمه بیان فر؛ مریم بیگی هرچگانی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارائه ی مدل ساختاری نشاط ذهنی بر اساس ثبات علایق- پایداری تلاش ،منبع کنترل و ارزیابی شناختی، نقش میانجی حمایت اجتماعی دوستان در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرکرد انجام شد. روش: پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود.جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرکرد در سال تحصیلی 1404-1403 بودند ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارائه ی مدل ساختاری نشاط ذهنی بر اساس ثبات علایق- پایداری تلاش ،منبع کنترل و ارزیابی شناختی، نقش میانجی حمایت اجتماعی دوستان در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرکرد انجام شد. روش: پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود.جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرکرد در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که از بین آنها 230 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش: شامل پرسشنامه نشاط ذهنی رایان و فردریک (1997)، پرسشنامه استقامت و پایداری - فرم کوتاه داک ورث و کویین (2009)، پرسشنامه منبع کنترل راتر (1966)، پرسشنامه ارزیابی شناختی پنتریچ و دیگروت (1990) و مقیاس حمایت اجتماعی دوستان پروسیدانو و هلر(1983) بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار های Spss-26 و Amos-24 و با استفاده از رویکرد تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد شاخص های برازش مدل پیشبینی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتایج تحلیل معادلات ساختاری و رگرسیون حاکی از معناداری ضرایب مسیر مستقیم بین متغیرهای ثبات علایق و پایداری تلاش ،منبع کنترل، ارزیابی شناختی با نشاط ذهنی در مدل نهایی بود. ضریب مسیر مستقیم ثبات علایق -پایداری تلاش بر نشاط ذهنی (004/0P=، 168/0 =β)، ضریب مسیر مستقیم منبع کنترل بر نشاط ذهنی (001/0P<، 222/0 =β) و ضریب مسیر مستقیم ارزیابی شناختی بر نشاط ذهنی در دانش آموزان مثبت و معنادار بود (001/0P<، 357/0 =β).همچنین نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد نقش واسطه ای مثبت حمایت اجتماعی دوستان در رابطه ثبات علایق و پایداری تلاش ،منبع کنترل و ارزیابی شناختی با نشاط ذهنی در سطح 05/0P< معنادار شد. نتیجه گیری: یافتهها نشان داد ثبات علایق و پایداری تلاش ،منبع کنترل، ارزیابی شناختی به واسطه حمایت اجتماعی دوستان به طور معناداری نشاط ذهنی را در دانش آموزان پیشبینی میکنند. مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (CFI=0.90, RMSEA=0.08)
فاطمه بیان فر؛ نهضت راحلی مقدم
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی بر اساس بار شناختی، انعطاف پذیری شناختی و آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه، با میانجی گری شایستگی هیجانی- اجتماعی و چشم انداز زمان بود.روش: روش پژوهش توصیفی -همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود.جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان تالش در سال ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی بر اساس بار شناختی، انعطاف پذیری شناختی و آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه، با میانجی گری شایستگی هیجانی- اجتماعی و چشم انداز زمان بود.روش: روش پژوهش توصیفی -همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود.جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان تالش در سال تحصیلی 1400-1401 بودند که از بین آن ها 384 نفر به صورت دسترس انتخاب شده و پرسشنامه ها را به صورت اینترنتی تکمیل کردند.ابزار پژوهش شامل مقیاس سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984 )، پرسشنامه بار شناختی پاس،ون مرینبوئر و آدم (1994)، پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه مختاری و ریچارد (2002)، مقیاس شایستگی هیجانی- اجتماعی مینگ ژو و جسی ای (2012)، پرسشنامه چشم انداز زمان زیمباردو و بوید (1999 )،بودند.یافته ها:نتایج تحلیل داده ها نشان داد شاخص های برازش مدل پیش بینی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.نتایج تحلیل معادلات ساختاری و رگرسیون حاکی از معناداری ضرایب مسیر مستقیم بین متغیرهای بارشناختی و انعطاف پذیری شناختی با سازگاری تحصیلی در مدل نهایی بود.بر طبق مسیر اول،نقش واسطه ای مثبت شایستگی هیجانی-اجتماعی در رابطه بین انعطاف پذیری شناختی و آگاهی فراشناختی با سازگاری تحصیلی مشخص شد.در مسیر دوم مشخص شد که متغیر چشم انداز زمان(آینده متعالی) نقش مثبت بر اثر انعطاف پذیری شناختی و آگاهی فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دارد. نتیجه گیری:بنابر این به کارگیری راهکارهای افزایش انعطاف پذیری شناختی و آگاهی فراشناختی و کاهش بار شناختی نامطلوب میتواند به افزایش سازگاری تحصیلی در دانش آموزان منجر شود.