با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
روانشناسی
نقش واسطه‌ای شفقت‌به‌خود در رابطۀ بین تجارب آسیب‌زای کودکی با همدلی عاطفی و شناختی

زهرا مطلق؛ مهدی خانجانی؛ فرامرز سهرابی

دوره 13، شماره 26 ، آذر 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2025.74555.3068

چکیده
  همدلی یکی از مؤلفه‌های بهبود تعاملات بین‌فردی است که شکل‌گیری آن از دوران کودکی و در طول تعاملات مراقب و کودک آغاز می‌شود. به همین دلیل منطقی است که تجربیات مثبت و منفی دوران کودکی را به‌عنوان عاملی تعیین‌کننده در شکل‌گیری ظرفیت همدلی افراد بدانیم. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ تجارب آسیب‌زای کودکی با همدلی شناختی و عاطفی با توجه ...  بیشتر

مدل ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و خودکنترلی با شخصیت جامعه پسند با نقش واسطه ای همدلی عاطفی

ستار صیدی؛ حمزه احمدیان؛ مجید صفاری نیا

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، ، صفحه 80-90

https://doi.org/10.30473/sc.2019.40213.2196

چکیده
  مقدمه: رابطه دیدگاه گیری اجتماعی و خود کنترلی با شخصیت جامعه پسند از موضوعات قابل توجه است.پژوهش حاضر  با هدف بررسیمدل ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و خود کنترلی با شخصیت جامعه پسند با نقش واسطه ای همدلی عاطفی انجام شد. روش: طرح پژوهش جزء تحقیقات توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی­ معلمان شاغل در مدارس ...  بیشتر

برازش روابط علی ـ ساختاری بزهکاری با اسناد خطا و اجبار والدینی با واسطه‌گری همدلی شناختی و عاطفی

منصور بیرامی؛ تورج هاشمی؛ حمید پورشریفی؛ مرتضی عندلیب کورایم

دوره 6، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 43-66

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی برازش روابط علی ـ ساختاری اجبار والدینی و اسناد خطا با بزهکاری با واسطه‌گری همدلی شناختی و عاطفی در بین مددجویان مراکز اصلاح و تربیت است. روش: بدین منظور در یک طرح پژوهشی توصیفی ـ همبستگی گذشته‌نگر، از بین مددجویان کانون­ اصلاح و تربیت تهران تعداد ۲۵۸ مددجو با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان ...  بیشتر