روانشناسی
ابوالقاسم یعقوبی؛ سحر محمدی؛ مریم آسوده
چکیده
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل پیشنهادی رفتارهای جامعهپسند بر اساس نیازهای بنیادین با نقش واسطهای اعتیاد به بازیهای آنلاین بود. روش پژوهش، همبستگی - از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا همدان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که نمونهای به حجم 388 نفر با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل پیشنهادی رفتارهای جامعهپسند بر اساس نیازهای بنیادین با نقش واسطهای اعتیاد به بازیهای آنلاین بود. روش پژوهش، همبستگی - از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا همدان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که نمونهای به حجم 388 نفر با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای نیازهای بنیادین لاگوردیا و همکاران (2000)، رفتارهای جامعهپسند کاپررا و همکاران (2005) و اعتیاد به بازیهای آنلاین خزل و همکاران (2007) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 22 و LISREL نسخه 8/8 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، مدل پژوهش با دادهها برازش مناسبی دارد. در بررسی نتایج مشخص شد اثر مستقیم نیازهای بنیادین بر اعتیاد به بازی منفی و معنادار و بر رفتارهای جامعهپسند مثبت و معنادار است (p<0.01). اثر اعتیاد به بازی بر رفتارهای جامعهپسند منفی و معنادار است (p<0.01). همچنین نتایج نشان داد، اعتیاد به بازی آنلاین در رابطه بین نیازهای بنیادین روان شناختی و رفتار جامعهپسند نقش واسطهای معناداری دارد (p<0.01). بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان کرد نیازهای بنیادین در کاهش اعتیاد به بازی آنلاین نقش داشته و کاهش میزان اعتیاد به بازی در بهبود رفتارهای جامعهپسند اثرگذار است.