با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
روانشناسی اجتماعی
پیش بینی مهارت‌های اجتماعی بر اساس تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی

عزت‌اله کردمیرزا نیکوزاده؛ مژگان آگاه هریس؛ مهدیه رحمانیان

دوره 14، شماره 27 ، خرداد 1404، ، صفحه 17-31

https://doi.org/10.30473/sc.2025.74598.3071

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی پیش‌بینی مهارت‌های اجتماعی بر اساس تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان با اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی مناطق 22 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 370 نفر به‌عنوان ...  بیشتر

بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهده‌ای بندورا بر بهبود این مهارت‌ها و نظریه ذهن دختران و پسران پیش‌دبستانی

زهرا صدیقی؛ فرزانه میکاییلی؛ علی عیسی زادگان

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 105-120

چکیده
  مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهده‌ای بندورا بر ارتقاء و بهبود نظریه ذهن کودکان دختر و پسر پیش‌دبستانی شهر ارومیه بود. روش: پژوهش حاضر که از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است به شیوه ی پیش‌آزمون - پس‌آزمون به همراه گروه کنترل اجرا گردید.40 کودک به شیوه در دسترس انتخاب‌شده و به‌صورت ...  بیشتر

طراحی و تدوین برنامه آموزش حل‌مسئله بین فردی با رویکرد خلاقانه و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان سرآمد

لیلا کاشانی وحید؛ غلامعلی افروز؛ محسن شکوهی یکتا؛ کمال خرازی؛ باقر غباری بناب

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 9-25

چکیده
  چکیدهمقدمه: تقویت مهارت حل‌مسئله بین فردی در دانش‌آموزان سرآمد می‌تواند به آن‌ها در مواجهه با مشکلات بین فردی و اجتماعی یاری دهد. با توجه به اهمیت مهارت حل‌مسئله برای دانش‌آموزان، به طراحی برنامه آموزش حل‌مسئله بین فردی با رویکرد خلاقانه و ارزیابی اثربخشی آن بر بهبود مهارت‌های اجتماعی در دختران سرآمد پرداخته شد. روش: این پژوهش ...  بیشتر

دموکراسی آموزشی در مدارس و تأثیر آن بر رشد مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول

عباس قلتاش؛ عبدالمحمد طاهری؛ فاطمه مراحل

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 95-108

چکیده
  مقدمه: هدف این مقاله بررسی و مقایسه مؤلفه‌های دموکراسی آموزشی در مدارس غیرانتفاعی و دولتی و تأثیر آن بر مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول بوده است. روش: تحقیق توصیفی از نوع زمینه‌یابی و علی مقایسه‌ای بوده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه معلمان و دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی است که در سال 92ـ1391 در ...  بیشتر