روانشناسی اجتماعی
طاهر محبوبی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهنآگاهی و مثبتاندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان دورهی ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بوکان که حدودا 380 نفر هستند، میباشد. روش نمونهگیری روش تصادفی ساده است. حجم نمونه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهنآگاهی و مثبتاندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان دورهی ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بوکان که حدودا 380 نفر هستند، میباشد. روش نمونهگیری روش تصادفی ساده است. حجم نمونه طبق فرمول کوکران تعداد 191 بهدست آمده است و پس از توزیع پرسشنامه تعداد 185 پرسشنامه تکمیل شده جمع-آوری گردید. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامههای ذهنآگاهی بائر و همکاران (2006)، مثبتاندیشی اینگرام و ویسنیکی(1998)، استرس شغلی فلیپ ال رایس (1992) و خودکارآمدی کارآفرینی دینابل و همکاران (1999) استفاده شده که روایی و پایایی پرسشنامهها بررسی و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی فرضیات تحقیق، از روشهای آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف استاندارد و روشهای آمار استنباطی نظیر نرمال بودن جامعه و ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده گردیده که تمامی این محاسبات با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفته است. نتایج بهدستآمده از این تحقیق نشان میدهد که بین ذهنآگاهی و مثبت-اندیشی با استرسشغلی و خودکارآمدی کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد. که به تفکیک ذهنآگاهی و مثبتاندیشی با خودکارآمدی کارآفرینی رابطه مثبت و با استرس شغلی رابطه منفی دارد. پس نتیجه میگیریم که ذهنآگاهی و مثبتاندیشی باعث افزایش خودکارآمدی کارآفرینی و کاهش استرس شغلی کارکنان میشود.