روانشناسی
فضل الله حسنوند؛ کامران شیوندی چلیچه؛ فریبرز درتاج؛ علی دلاور؛ اسماعیل سعدی پور
چکیده
این پژوهش با هدف بازتعریف مقهوم ارتباط در ایران تحت عنوان ارتباط اجتماعی خردمندانه مبتنی بر شاهنامه فردوسی به انجام رسید . این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و بر اساس ماهیت تحقیق و گردآوری دادهها، کیفی مبتنی بر روش دادهبنیاد بود. با توجه به هدف پژوهش، بیت، به عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل متن کامل شاهنامه فردوسی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بازتعریف مقهوم ارتباط در ایران تحت عنوان ارتباط اجتماعی خردمندانه مبتنی بر شاهنامه فردوسی به انجام رسید . این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و بر اساس ماهیت تحقیق و گردآوری دادهها، کیفی مبتنی بر روش دادهبنیاد بود. با توجه به هدف پژوهش، بیت، به عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل متن کامل شاهنامه فردوسی تصحیح هشتجلدی جلال خالقی مطلق بود. تجزیه و تحلیل آماری مبتنی بر فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری ترکیبی در نرمافزار MAXQUDA نسخه 2018 انجام شد. به منظور اعتباریابی الگوی طراحی شده از دیدگاه صاحبنظران و پژوهشگران با روش نمونهگیری هدفمند بهره گرفته شد. میزان پایایی کدگذاری مولفهها بر اساس شاخص کاپا برابر با 91/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که ارتباط اجتماعی خردمندانه در شاهنامه فردوسی مشتمل بر هفت خردهمولفه همزیستی مسالمتآمیز با دیگران، گفتار سازنده و اثربخش در ارتباط بین فردی، ارتباط رشدگرا و متعادل با افراد نیک، درک ارزشها و جایگاه خانواده، کمکرسانی و کمکطلبی زبانی و عملی، شجاعت و جرات مندی در بیان نظر و عمل درست و دغدغهمندی و آگاهی اجتماعی بود. در نتیجه، به سبب ابعاد گسترده و جامعیت تعریف ارتباط اجتماعی خردمندانه به پژوهشگران پیشنهاد میشود که در جهت ساخت ابزارهای معتبر و بستههای آموزش مهارت ارتباط خردمندانه بر ابعاد مفهوم ارتباط اجتماعی خردمندانه که در این مطالعه شناسایی شد، تمرکز کنند.
روانشناسی تربیتی
مهدی دستا؛ امید شکری؛ شهلا پاکدامن؛ جلیل فتح آبادی
چکیده
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه خرد با توجه به ابعاد، مقولهها و مولفههای الگوی خرد در جامعه ایران انجام شد. جامعه پژوهش شامل افراد بالای 20 سال ایرانی بود. 985 نفر از گروههای مختلف قومی، جنسیتی، سنی و تحصیلی به کمک روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که ساختار 6 بعدی خرد یعنی عوامل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه خرد با توجه به ابعاد، مقولهها و مولفههای الگوی خرد در جامعه ایران انجام شد. جامعه پژوهش شامل افراد بالای 20 سال ایرانی بود. 985 نفر از گروههای مختلف قومی، جنسیتی، سنی و تحصیلی به کمک روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که ساختار 6 بعدی خرد یعنی عوامل علی (مهارتها و تواناییهای شناختی، هوش هیجانی و ویژگیهای شخصیتی)، مقوله اصلی (یکپارچگی، هماهنگی و تعادل ابعادی وجودی)، شرایط زمینهای (دینداری، معنویت و تعالی خود، اخلاق، تامل و تجارب چالشانگیز)، شرایط مداخلهگر (عوامل محیطی، نظام آموزش رسمی و غیررسمی و خانواده)، راهبردها (استدلال خردمندانه، نگرش و رفتارهای جامعهپسند، بهزیستی، مشاوره، راهنمایی و رهبری دیگران) و پیامدها (کمال و سعادت انسان، خیر مشترک و جهانی عادلانهتر) با دادهها برازش مناسبی داشتند. بهطور کلی خرد را میتوان بهعنوان صفت منحصربهفرد، پیچیده و چندمولفهای انسانی تعریف کرد که یکپارچگی پویا و متعادل مولفههای مختلف را در بر میگیرد. باید اذعان داشت توصیف خرد بهعنوان بهترین بودن در همه ابعاد، موجب شود بسیاری آن را یک ایدهال غیرقابل دسترس ادراک کنند، در حالی که خرد را میتوان بهعنوان یک پیوستار در نظر گرفت که افراد ممکن است در طیفی از خیلی کم تا خیلی زیاد در ارتباط با این ابعاد قرار گیرند. این ابعاد بهصورت همافزایی در مسیر افزایش سطح خرد عمل میکنند و در واقع میتوان گفت خرد بزرگتر از جمع اجزای آن است.