-ابوالقاسمی، ع. و کیامرش، آ. (1387). «بررسی ارتباط حل مسئله اجتماعی و مؤلفههای آن با الگوهای شخصیتی خودشیفته و ضد اجتماعی در دانشآموزان دبیرستانهای اردبیل». مطالعات روانشناختی، 4، 26-10.
-ابوالمعالی، خ.؛ کیوان، ل. و سعادتی شامیر، ا. (1392). «پیش بینی مهارتهای حل مسئله اجتماعی بر اساس ترتیب تولد و سبکهای دلبستگی». پژوهشنامه تربیتی، 33.
-آذری، ش. و زارع. ح. (1393). «اثربخشی آموزش نظریه حل مسئله ابداعی (TRIZ) بر خلاقیت، نوآوری و تفکر علمی اعضای هیات علمی»، فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال 4، شماره 15، 100-87..
-اسماعیلی، م.؛ زارع. ح.؛ علی پور، ا. و اورکی، م. (1397). «مدلیابی رابطه بین نقص در کارکرد اجرایی با حل مسئله ناکارآمد در افراد مبتلا به افسردگی اساسی: نقش واسطهای حافظه سرگذشتی بیش کلیگرآ». فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 1397؛ 4(12): 45ـ60.
-لطفی، ص.؛ ابوالقاسمی، ع. و نریمانی، م. (1392). «مقایسه پردازش هیجانی و ترس از ارزیابیهای منفی و مثبت در زنان دارای فوبی اجتماعی و زنان عادی». مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، (14)3،101-111.
-ذالفقاری، ح.؛ زارع، ح.؛ فرج اللهی، م. و ملکی، ح. (1393). «اثربخشی آموزش حل مسئله در فرآیندهای خود جوش نظم دهند انتخاب، بهینهسازی، و جبران در دانشجویان»، مجله علوم روانشناختی، سال 13، شماره 51، 400-376.
-زارع، ح. و نهروانیان. پ. (1396). «اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبکهای حل مسئله و یادگیری خودراهبر»، تازههای علوم شناختی، سال 19، شماره 2، 12-2.
- زارع، ح.؛ و اسماعیلی، م. (1396). «بازیابی خاطرات از حافظه سرگذشتی و ارتباط آن با حل مسئله در افراد افسرده و مضطرب». مجله روانشناختی شناختی، 13.
-زارع، ح.؛ و برادران، م. (1393). «هنجاریابی پرسشنامه استدلال تورپ در دانشجویان». فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی دانشگاه تبریز،9 (34)،41-55.
-زارع، ح.؛ و شریفی، ع. ا. (1397). روانشناسی شناختی. تهران، دانشگاه پیام نور.
-زارع، ح. و عبداله زاده، ح. (1391). مقیاسهای اندازهگیری در روانشناسی شناختی. تهران،آییژ.
-زارع، ح. و لطف الله، ف. (1391). خلاقیت ،حل مسئله و تفکر راهبردی. تهران، دانشگاه پیام نور.
-مایکل، آ. و مارک ت. ک. (2010).روانشناسی شناختی زبان ،تفکر، هیجانها و هشیاری. (ترجمه حسین زارع، 1397). تهران .انتشارات ارجمند.
-میرزا حسینی، ح. (1387). «پیشبینی بهزیستی در مبتلایان به هراس اجتماعی بر اساس انواع خود ناهمخوانی». روانشناسی معاصر، 3(2).
-Adler, A. (1964). Problems of neurosis . New York: Harper & Row.
- Bak, W. (2014). "Self- standards and self- discrepancies : A structural model of self- knowledge". Current Psychology, 33, 155-173.
-Bakar, e., Thomas, S. Thomas, P. W., Owwns, M. (2007). "Development of an emotional processing scale". Journal of psychosomatic Research, 62, 167- 178.
-Bruch M. A., Rivet, K. M., & Laurenti, J. (2000). "Type of self-discrepancy and relationships to components of tripartite model of emotional distress". personality and individual differences,29,37-44.
-Chan, P., R., D., K., S. (1997). "Cultural differences in the relation between self- discrepancy and life satisfaction". International Journal of Psychology, 32(6), 387- 398.
-Demiral. M, Derman. I, & Karagedik. E. (2015). A study on the relation ship between reRlective tininking skills towards problem solving and attitudes towards mathematics.
Dolan, R. J. (2002) emotion, cognition and behavior science, 298 (5596), 1191- 1194.
-Durairaj (Mahesh) M., & Daphna O. (2013). Call for papers for a special issue in Journal of Consumer Psychology: “Emotion, self, and identity: Implications for and consequences of consumer behavior”
-D'zurilla, T. J., Chang, E. C., & Sanna, L. J. (2003). "Self-esteem and social problem solving as predictors of aggression in college students". J Soc Clin Psychol.;22(4):424-40
-D'Zurilla,T. J., & Nezu, A. M. (2001). Problem solving therapies.In Dobson, K. S. (Ed) Hand book of Cognitive-Behavvioral Therapies, New York: Guilford Press.
D'Zurilla,T. J., & Nezu, A. M. (2007). Problem solving therapy: Asocial competence approach to clinical intervention. NewYork: Springer.
-Elaine, S., Barry, A. T, Mary, J., Naus, b., & Lynn, P. R. (2006). "Depression, implicit memory, and self: A revised memory model of emotion", Clinical Psychology Review 26 . 719 – 745.
-Foa, E. B., and kozak, M. S. (1986). "Emotional processing of fear: exposure to corrective information". Psychological bulletin, 99(1), 20
-Hardin, E. E. (2002). "Depression and social anxiety among Asian and European Americans: the roles of self-discrepancy, optimism, and pessimism. Doctoral dissertation, The Ohio state University", Dissertation Abstracts International, 63, 2056.
-Hardin, E. E., & Leong, F. T. (2005). "Optimism and pessimism as mediators of the relations between self- discrepancies and distress among Asian and European". Americans Journal of Counseling Psychology, 52, 25-35.
-Harmata, E. (2009). "Aprediction of self- esteem and life satisfaction social problem sonving". Social behavior and personality , 37 (1) , 73- 82.
-Higgins, E. T. (1987). "Self- discrepancy : a theory relating self and affect". Psychological Review, 94, 319- 340.
-Higgins, E. T. (1989). "Self- discrepancy theory: what patterns of self beliefs cause people to suffer Advances in experimental." social psychology, 22, 93-136.
-Janassen, D, h. (2011). Lwarning to solve problem : A hand book for designing problem solving learning environments.
-Johnson, D. R., Amoloza, T. O., & Booth, A. (2003). "Stability and developmental change in marital quality : A three- wave panel analysis". Journal of Marriage and the Family. 582- 594.
-Malik, S., Balda, S., & punia, S. (2006). "Socio-emotional behavior and social problem solving skills of 6-8 year-old children", journal of social science,12(1),55-58.
-Marganska, A., Gallagher, M., & Miranda, R. (2013). "Adult attachment, emotion dysregulation, and symptoms of depression and generalized anxiety disorder". American Journal of Orthopsychiatry, 83(1), 131-141.
-Martini, T. S., & Bosseri, M. A. (2010). "Emotion Reyulation strategies and gouls as predictors of older mothers and Adualt Duaghters. Helping- Related Subjective well- Being". Psychology and aging. 25. 48- 59.
-Maydeu-Olivares, A. and et al, (2000). "Psychometric properties of the Spanish Adaptayion of social problem solving inventory – Revised (SPSI- R)", personality and individual Differencs , 29, 699- 708.
-Meyers, L. S, Gamest. G., & Goarin, A. J. (2006). Applied multivariate research, design and interpretation, Thousand oaks. London. New Deihi, Sage publication.
-Rachman, S. J. (1980). "Emotional processing". Bchaviour Research and Therapy; 18: 51- 60.
Raparia, E. , Coplan, J. D., Abdallah. C. G., & Hof, P. R. (2016). "Impact of childhood emotional processing in patients with generalized anxiety disorder". journal of effective disorders,190,414-423.
-Robins, G., & Boldero, J. (2003). "Relational discrepancy theory : The implications of self- discrepancy theory for dyadic relationships and for the emergence of social structure". Personality and Social Psychology Review, 7, 56- 74.
-Salisch, M., Haenel, M., & Freund, P. (2013). "Emotion understanding and cognitive abilities in young children". Learn Individ Differ. 26; (5): 15-9
-Shihu, M., Hood, P. A. C. (2018). "Nagative career feedback and career out comes:The mediating roles of self regulatory". journal of vocational behavior.
-Stevens, C., and Bavelier, D. (2013). "The role of selective attention on academic foundations : acoynitive nevroscience perspective". Devebpmental coynitive neuroscience, 2. s30-48.
-Valenza , G., and scilingo, E. P. (2014). "Book summary and perspectives for future Research in Autonomic Nervous system Dynamics for mood and emotional state Recgnition" Springer international publishing. (PP. 134. 143).
-Watson, N., Bryan, B. C., & Thrash, T. M. (2010). "Self- discrepancy : comparisons of the psychometric properties of three instruments". Psychological assessment, 22(4), 878.
-Wilson. E. O. (1962). Behavior of Daceton armigerum (Latreille), with a classification of self- grooming movements in ants. Bulletin of the Museum of Comparative Zoology.
-Yoo, J. J. (2011). Insecure attachment. Self- discrepancy, and suicidal tendency in a sample of Korcan and Korean. American : A path model of suicide (Doctoral dissertation, Liberty University).