- احدی، ح.؛ جمهری، ف (1394). روان شناسی رشد نوجوانی بزرگسالی، تهران: آینده درخشان.
- آتش افروز، ع.؛ عریان، ش (1396). «رابطه علی بین صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری راهبردهای مطالعه در دانشجویان»، مجله دست آوردهای روانشناختی، 24، 4(1)، 98-78.
- بگی، ر (1395). از خود بیگانگی: جهت گیریهای جدید در نظریه انتقادی، ترجمه تدین، احمد، تهران: دنیای اقتصاد.
- سنت کلر، م (1996). درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود، ترجمه علیرضا طهماسب و حامد علی آقایی (1395)، تهران: نشر نی.
- خانی پور، ا (1391). «پایائی و روایی پرسشنامه شخصیتی (NEO-FFI)»، فصلنامهتخصصیروانسنجی، 2، 15-21.
- صبحی فراملکی، ن.؛ حاجلو، ن.؛ غلام زاده، ه (1392). «مقایسه سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری»، مجله ناتواناییهای یادگیری، 2(4)، 102-82.
- کشاورز بهرغانی، م.؛ سیف، د.؛ بشاش، ل (1393). «پیشبینی فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات بر مبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در دانشآموزان تیزهوش دبیرستانی»، فصلنامه کودکان استثنایی، 14(1)، 47-36.
- معنوی پور، د (1391). «بررسی مشخصههای روانسنجی پرسشنامه باورهای معرفت شناسی». اندیشههای نوین تربیتی، 8(2)، 154-139.
- آقازاده، س. ا.؛ رضائی، ا.؛ محمدزاده، ع (1389). «رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی». تازههای علوم شناختی، 11(4)، 74-63.
- مددپور، پ.؛ محمدی فر، م. ع.؛ رضایی، ع. م (1395). «نقش باورهای معرفت شناختی، باورهای انگیزشی و خودکارآمدی ریاضی در پیشبینی پیشرفت ریاضی». مجله روان شناسی مدرسه، 5(1)، 100-81.
- عابدی، ص.؛ سعیدی پور، ب.؛ فرج اللهی، م.؛ صیف، م. ح (1394). «مدلیابی روابط بین باورهای هوشی، معرفت شناختی و انگیزشی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه پیام نور». پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(8)، 67-44.
- رضایی، ا (1395). «رابطه باورهای انگیزشی و هوشی، تصورات از یادگیری و ویژگیهای شخصیتی با هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی دانشجویان»، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 11(44)، 114-90.
- حسینی، ف. س.؛ لطیفیان، م (1388). «پنج عامل بزرگ شخصیت و نیاز به شناخت». فصلنامه روانشناسان ایرانی، 6(21)، 68-61.
- طهماسب، ع. ر.؛ قربانی، ن.؛ پورحسین، ر (1385). «خودشناسی انفکاکی و انسجامی: رابطه وجوه خودشناسی با پنج عامل بزرگ شخصیت». مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 36(1و2)، 76-57.
- Chen, J. A. and Pajares, F. (2010). "Implicit theories of ability of grade 6 science students: Relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science". Contemporary Educational Psychology, 35, 75-87.
- Chen, J. A., & Pajares, F. (2010). "Implicit theories of ability of Grade 6 science students: relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science". Contemporary Educational Psychology, 35, 75-8,7.
- Hakan, K. and Munire, E. (2011). "Profiling individual differences in undergraduates, Epistemological beliefs: Gender, Domain and grade differences". Procedia- Social and Behavioralsciences, 31, 738-744.
- Ghorbani, N., Bing, M. N., Watson, P. J., Davison, H. K., & Mack, D. A. (2003). "Self-Report Emotional Intelligence: construct similarity and functional dissimlarity at higer-order processing in Iran and U.S.A." International journal of psychology, 37(5), 297-308.
- Ghorbani, N., & Watson, P. J. (2004). "Two facets of self-knowledge, the five-factor model, and promotions among Iranian mananers," Social behavior and personality, 32(8), 762-776.
- Lin, T., Deng, F., Chai, C. S. & Tasi, C. (2012). "High school students’ scientific epistemological beliefs, motivation in learning science, and their relationships: A comparative study within the Chinese culture". International Journal of Educational Development. 19 (1), 125-136.
- Mellat, N., GholamaliLavasani, M. (2011). "The role of epistemological beliefs, motivational constructs and information processing strategies in regulation of learning". Procedia- Social and Behavioral Sciences, 30, 1761-1769.
- Mason, L., Boldrin, A., & Ariasi, N. (2010). "Epistemic metacognition in context: evaluating and learning online information". Metacognition and Learning, 5 (1), 67-90.
- Zhou, M. (2015). "Moderating effect of self-determination in the relationship between Big Five personality and academic performance". Personality and Individual Differences, 86, 385-389.