حمیدی، فریده، مهدیه نجف آبادی، مجید و نمازیان نجف آبادی، ثمانه. (1394). بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه. فصلنامه فناوری آموزش و یادگیری، 1(3)، 89- 106.
خواجهاحمدی، معصومه، پولادی، شهناز و بحرینی، مسعود. (1395). طراحی و روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل. نشریه روانپرستاری، 4، 43- 51.
چاری مسعود، حسین و دهقانی، یوسف. (1387). پیش بینی میزان اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پژوهش در نظامهای آموزشی، 2(4)، 63- 73.
زار کوئی پور، افسانه؛ ثناگوی محرر، غلامرضا و شیرازی، محمود (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اهمالکاری تحصیلی و ناسازگاری رفتاری دانشآموزان پسر دارای اضطراب امتحان، مجله دانشگاه علوم پزکی رفسنجان، 12، 3-16.
عین بیگی، افشین؛ سلیمانیان، علی اکبر و جاجرمی، محمود (1400). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان وجودی بر افزایش انعطافپذیری شناختی سالمندان، مجله علوم پزشکی خراسان شمالی، 13 (1)، صص. 87-92.
فصیحی، رویا؛ اسدی، جوانشیر؛ حسن زاده، رمضان و درخشانپور، فیروزه (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان، مجله مطالعات ناتوانی، 9 (45)، صص.1-6.
فیروزکوهی برنج آبادی، مجید؛ پورحسین، مهشید و قاسمی ارگنه، محمد (1399). کارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دشواریهای بین فردی و اعتیاد به اینترنت در میان دانش آموزان، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 2 (12)، 283-301.
قنبرپور گنجاری، مهرداد؛ نوبخت، هانیه و خواجه پور، میلاد (1398). اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه، رویش روانشناسی، 8 (8)، صص. 213- 219.
گرایلی مشک آبادی، الهه حیدری، شعبان و فخری، محمد کاظم (1400). مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان خود آسیب رسان، مطالعات و تازههای روانشناختی نوجوان و جوان، 2 (2)، صص. 337-348.
ولی زاده، شاهرخ؛ مکوندی، بهنام؛ بختیارپور، سعید و حافظی، فریبا (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در زندانیان، نشریه مدیریت و ارتقای سلامت، 9 (4)، صص. 80-89.
Boonvisudhi, T., & Kuladee, S. (2017). Association between Internet addiction and depression in Thai medical students at Faculty of Medicine, Ramathibodi Hospital.
PloS one,
12(3), e0174209. DOI:
10.1371/journal.pone.0174209
Brockman, C., Snyder, J., Gewirtz, A., Gird, S. R., Quattlebaum, J., Schmidt, N., ... & DeGarmo, D. (2016). Relationship of service members’ deployment trauma, PTSD symptoms, and experiential avoidance to postdeployment family reengagement.
Journal of Family Psychology,
30(1), 52-62. DOI:
10.1037/fam0000152
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 84(4), 822-835. Doi: 10.1037/0022-3514.84.4.822
Burnay, J., Billieux, J., Blairy, S., & Larøi, F. (2015). Which psychological factors influence Internet addiction? Evidence through an integrative model. Computers in Human Behavior, 43, 28-34.
DOI: 10.1016/j.chb.2014.10.039
Dong, G., & Potenza, M. N. (2014). A cognitive-behavioral model of Internet gaming disorder: Theoretical underpinnings and clinical implications.
Journal of psychiatric research,
58, 7-11. DOI:
10.1016/j.jpsychires.2014.07.005
Gadbois, s. a., & sturgeon, r. d. (2011). Academic self handicapping: relationships with learning specific and general self-perception and academic performance over time. British journal of educational psychology, 81(2), 107- 222. DOI:
10.1348/000709910X522186.
Gagnon, J., Dionne, F., Raymond, G., & Grégoire, S. (2019). Pilot study of a Web-based acceptance and commitment therapy intervention for university students to reduce academic procrastination.
Journal of American College Health,
67(4), 374-382. DOI:
10.1080/07448481.2018.1484361
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological inquiry, 26(1), 1-26. DOI: 10.1080/1047840X.2014.940781
Gustavson, D. E., & Miyake, A. (2017). Academic procrastination and goal accomplishment: A combined experimental and individual differences investigation.
Learning and individual differences,
54, 160-172. DOI:
10.1016/j.lindif.2017.01.010
Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L., & Pistorello, J. (2013). Acceptance and commitment therapy and contextual behavioral science: Examining the progress of a distinctive model of behavioral and cognitive therapy.
Behavior therapy,
44(2), 180-198.
DOI: 10.1016/j. beth. 2009. 08.002
Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes.
Behaviour research and therapy,
44(1), 1-25. DOI:
10.1016/j.brat.2005.06.006
Hayes, S. C., Pistorello, J., & Levin, M. E. (2012). Acceptance and commitment therapy as a unified model of behavior change.
The Counseling Psychologist,
40(7), 976-1002.
doi.org/10.1177/ 0011000012460836
Hayes, S. C., & Strosahl, K. D. (Eds.). (2004). A practical guide to acceptance and commitment therapy. Springer Science & Business Media.
Hooshyar, D., Pedaste, M., & Yang, Y. (2020). Mining educational data to predict students’ performance through procrastination behavior.
Entropy,
22(1), 12.
DOI: 10.3390/e22010012
Hormes, J. M., Kearns, B., & Timko, C. A. (2014). Craving F acebook? Behavioral addiction to online social networking and its association with emotion regulation deficits.
Addiction,
109(12), 2079-2088. DOI:
10.1111/add.12713
Huber, L., Plötner, M., & Schmitz, J. (2019). Social competence and psychopathology in early childhood: a systematic review.
European child & adolescent psychiatry,
28, 443-459. DOI:
10.1007/s00787-018-1152-x.
Izadpanah, S., & Charmi, M. (2022). The effect of social networks on academic self-handicapping with the mediating role of self-regulatory learning strategies and academic achievement among EFL students.
Frontiers in Psychology,
13.
DOI: 10.3389/fpsyg.2022.987381
Jagadeesan, N., & Kanchana, M. (2023). Integrating REBT and ACT: An intervention study for managing academic self-handicapping among young adults.
International Journal of School & Educational Psychology, 1-12.
DOI:org/10.1080/21683603.2023.2170940
Kitazawa M., Yoshimura M., Murata M., Sato-Fujimoto Y., Hitokoto H., Mimura M., et al.. (2018). Associations between problematic internet use and psychiatric symptoms among university students in Japan. Psychiatry Clin. Neurosci. 72, 531–539. DOI: 10.1111/pcn.12662
Kuss, D. J., & Lopez-Fernandez, O. (2016). Internet addiction and problematic Internet use: A systematic review of clinical research.
World journal of psychiatry,
6(1), 143-176. DOI:
10. 5498/wjp.v6.i1.143
Lutz, A., Brefczynski-Lewis, J., Johnstone, T., & Davidson, R. J. (2008). Regulation of the neural circuitry of emotion by compassion meditation: effects of meditative expertise.
PloS one,
3(3), e1897. DOI:
10.1371/journal. pone. 0001897
Malyshev, I., and Arkhipenko, I. (2019). Interrelation between procrastination and Internet addiction in high school students in the context of risks of modern education. SHS Web of Conferences 70, 08030. DOI:
10.1051/shsconf/ 20197008030
Paliliunas, D., Belisle, J., & Dixon, M. R. (2018). A randomized control trial to evaluate the use of acceptance and commitment therapy (ACT) to increase academic performance and psychological flexibility in graduate students.
Behavior analysis in practice,
11, 241-253. DOI:
10.1007/s40617-018-0252-x
Roditi, D., & Robinson, M. E. (2011). The role of psychological interventions in the management of patients with chronic pain.
Psychology Research and Behavior Management, 4(1): 41-9. DOI:
10.2147/ PRBM.S15375
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure.
Psychological bulletin,
133(1), 65-94. DOI:
10.1037/0033-2909. 133.1.65
Turi A, Miri M, Beheshti D, Yari E, Khodabakhshi H, Anani Sarab G. (2015). Prevalence of Internet Addiction and its relationship with anxiety, stress, and depression in intermediate students in Birjand city in . J Birjand Univ Med Sci. 22(1):1-9. http://journal. bums. ac.ir/article-1-1705-en.html
Wallace, P. (2014). Internet addiction disorder and youth: There are growing concerns about compulsive online activity and that this could impede students' performance and social lives.
EMBO reports,
15(1), 12-16. DOI:
10.1002/embr.201338222
Wang, S., Zhou, Y., Yu, S., Ran, L. W., Liu, X. P., & Chen, Y. F. (2017). Acceptance and commitment therapy and cognitive–behavioral therapy as treatments for academic procrastination: A randomized controlled group session.
Research on Social Work Practice,
27(1), 48-58.
DOI: 10.1177/1049731515577890
Weinstein, A., & Lejoyeux, M. (2010). Internet addiction or excessive internet use.
The American journal of drug and alcohol abuse,
36(5), 277-283. DOI:
10.3109/00952990.2010.491880
Xue, Y.,
Xue, B.,
Zheng, X.,
Shi, L.,
Liang, P., and etal. (2023).
Associations between internet addiction and psychological problems among adolescents: description and possible explanations. Front Psychol, 14: 1097331.
DOI. 10.3389/fpsyg. 2023. 1097331
Yildiz, B., & Iskender, M. (2021). The secure attachment style oriented psycho-educational program for reducing intolerance of uncertainty and academic procrastination: Yıldız & Iskender: Secure attachment, academic procrastination & intolerance of uncertainty.
Current Psychology,
40 (4), 1850-1863. DOI:
10.1007/s12144-018-0112-4
Zettle, R. D. (2003). Acceptance and commitment therapy (ACT) vs. systematic desensitization in treatment of mathematics anxiety.
The psychological record,
53, 197-215. DOI:
10.1007/ BF03395440.