In collaboration with Payame Noor University and Iranian Association of Social Psychology

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in psychology, Lorestan University, Khoram Abad.

2 Associate Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khoram Abad.

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khoram Abad.

Abstract

Introduction: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive rehabilitation on continuous attention, working memory and visual - motor perception in primary school students with specific learning disability. Methods: In this quasi -experimental study, 30 primary school students with a learning disorder diagnosis in Tabriz Learning Center in 2016-2017 were selected through call method and using randomly were replaced into experimental and control groups (n = 15 per group). In all four groups of N-back, continuous performance test and visual perception -motor Bender-Gestalt as pretest and post-test completion. Cognitive rehabilitation was performed in the experimental group using Sund Smart software for 20 sessions of 30-45 minutes (3 times a week for seven weeks) and the control group did not receive any interventions. Data were analyzed using multivariate covariance analysis in SPSS.20 software. Findings: The multivariate covariance analysis showed that there is a significant difference between the mean scores of pre-test and post-test in the experimental and control groups in continuous attention variables and visual - motor perception, but there is no significant difference between the mean scores of the groups in the working memory variable at the evaluation stages. Conclusions: The use of cognitive rehabilitation is recommended in improving continuous attention and visual-motor perception in elementary school students with special learning disabilities.

Keywords

- اعظمی، س.؛ مقدس، ع. ر.؛ همتی، ف و احمدی، آ (1392). «تأثیر توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار و داروی روان‍محرک در توانایی برنامه‍ریزی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‍فعالی». مجله روانشناسی بالینی، سال سه، شماره 10، 11-22.
- بیرامی، م.؛ نظری، م.ع.؛ هاشمی، ت و موحدی، ی (1395). «اثربخشی درمان توان‌بخشی عصب ـ روان‌شناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانش‌آموزان با اختلال ریاضی شهر تبریز». سلامت جامعه، دوره 10، شماره 3، 45-52.
- بیرامی، م.؛ موحدی، ی و احمدی، ا (1396). «تأثیر بازتوانی شناختی بر عملکرد توجه متمرکز ـ پراکنده و حافظه کاری در دانش‍آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن». فصلنامه علمی و پژوهشی عصب روانشناسی، دوره دوم، شماره هشتم، 9-28.
- خیر، ز.؛ نجاتی و و فتح‍آبادی، ج (1393). «تأثیر استرس القایی بر میزان خطای حافظه فعال دیداری نسبت به محرک‌های هیجانی ـ غیرهیجانی». دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال 15، شماره 4، 88-101. - رادفر، ف.؛ نجاتی، و و فتح‍آبادی، ج (1395). «تأثیر توان‌بخشی شناختی بر حافظه کاری و روانی کلامی دانش‍آموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی». اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، دوره 10، شماره 40، 17-26.
- طهماسبی، ط.؛ نجاتی و.؛ قاسمی، م و طباطبایی، س.م (1393). «تأثیر برنامه توان‌بخشی عملکردهای بینایی پایه بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان». طب توان‌بخشی، دوره سوم، شماره 1، 46-56.
- نجاتی، وحید. (1395). «ساخت و هنجاریابی آزمون ثبت توجه در کودکان». تحقیقات علوم رفتاری، دوره 13، شماره 4، 519-24.
- نریمانی، م و سلیمانی، ا (1392). «اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش‍آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی». ناتوانی‌های یادگیری، دوره 2، شماره 3، 91-115.
- نظری، م.ع.؛ دادخواه، ا و هاشمی، ت (1395). «اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر خطاهای املاء دانش آموزان با نارسا نویسی». پژوهش در علوم توان‌بخشی، دوره 11، شماره 1، 32-41.
- نظری، م.ع.؛ سیاحی، ح و افروز، غ.ر. (1392). «مقایسه ادراک دیداری ـ حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندر گشتالت». ناتوانی‌های یادگیری، دوره 2، شماره 3، 116-135.
- هادیان‍فرد، ح.؛ نجاریان، ب.؛ شکرکن، ح و مهرابی‍زاده هنرمند، م (1379). «تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته». روانشناسی، دوره 4، شماره 4، 388-404.
- Albaret, J.M. & Chaix, Y. (2012). “Neurobiological bases and neurophysiological correlates of developmental coordination disorders”. NeurophysiolClin; 42, 11-7. 
-America Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statisical Manual of Mental Disorder (Fifth Edition) DSM-5. 
- Azizi, A.; Mir Drikvand, F. & Sepahvani, M.A. (2017). “Comparison of cognitive rehabilitation, neurofeedback and cognitive - behavioral play therapy on working memory in primary school students with specific learning disability”. 6th the Basic and Clinical Neuroscience Congress. Tehran: Iran University of Medical Sciences.
- Baddeley, A.D. (2007). Working Memory, Thought, and Action. Oxford: Oxford University Press. 
- Balouti, A.; Bayat, M.R. & Alimoradi, M. (2012). “Relationship between visual perception and reading disability in primary students (first, second, third grade) of Ahwaz city”. Intrnational Research Journal of Applied and Basic Sciences; 3(10):2091-2096. 
- Bender, W. (2001). Learning disabilities: Charactristics, identification and teaching strategies (2nd Ed). Boston: Allyn & Bacon. - Brandenburg, J.; Klesczewski, J.; Fischbach, A.; Schuchardt, K.; Büttner, G. & Hasselhorn, M. (2015). “Working memory in children with learning disabilities in reading versus spelling: searching for overlapping and specific cognitive factors”. J Learn Disabil, 48(6):622-34.
- Chen, Y.N.; Mitra, S. & Schlaghecken, F. (2008). “Subprocesses of working memory in the N-back task: an investigation using ERPs”. Clinical Neurophysiology; 119 (5): 1546-1559.
- Churchill, J.D.; Galvez, R.; Colcombe, S.; Swain, R.A.; Kramer, A. & Greenough, W.T. (2002). “Exercise, experience and the aging brain”. Neurobiology of Aging; 23(5):941–955.
- Facoetti, A. & Molteni, M. (2000). “Is attentional focusing an inhibitory process at distractor location”? Cognitive Brain Research, 10, 185–188. 
- Facoetti, A.; Trussardi, A. N.; Ruffino, M.; Lorusso, M. L.; Cattaneo, C.; Molteni, M. & Zorzi, M. (2010). “Multisensory spatial attention defi- cits are predictive of phonological decoding skills in developmental dyslexia”. Journal of Cognitive Neuroscience, 22, 1011-1025. 
- Groth-Marnat, G. & Wright, J. (2016). Handbook of Psychological Assessment (6th Edition). Wiley and Sons: New Jersey.
- Kirchner, W.K. (1958). “Age differences in short-term retention of rapidly changing information”. Journal of Experimental Psychology; 55 (4): 352–358. 
- Klingberg, T. (2010). “Training and plasticity of working memory”. Trends in Cognitive Science; 14, 317–324. 
- Landerl, K.; Bevan, A. & Butterworth, B. (2004). “Developmental dyscalculia and basic numerical capacities: A study of 8–9-year-old students”. Cognition, 93, 99–125.
- Maehler, C. & Schuchardt, K. (2016). “Working memory in children with specific learning disorders and/or attention deficits”. Learning and Individual Differences, 49, 341-347. 
- Marzocchi, G.M.; Ornaghi, S. & Barboglio, S. (2009). “What are the causes of the attention deficits observed in children with dyslexia”? Child Neuropsychol, 15(6), 567–81. 
- Owen, A.M.; Hampshire, A. & Grahn, J.A. (2010). “Putting brain training to the test nature”. Europe PMC Funders Group; 10, 465 (7299):775-778.
- Passolunghi, M.C. (2006). Working memory and arithmetic learning disability. In T. P. Alloway, & S. E. Gathercole (Eds.), Working memory and neurodevelopmental disorders (pp. 113-138). Hove, UK: Psychology Press. 
- Piotrowski, C.H. (2016). “Bender-Gestalt Test Usage Worldwide: A Review of 30 Practicebased Studies”. SS J. Proj. Psy. & Ment. Health; 23, 73-81. 
- Raz, S.; Bar-Haim, Y.; Sadeh, A. & Dan O. (2014). “Reliability and Validity of the Online Continuous Performance Test among Young Adults”. Assessment; 21(1): 108-118.
Rosvold, H.E.; Mirsky, A.F.; Sarason, I.; Bransome, E.D. & Beck, L.H. (1956). “A continuous performance test of brain damage”. Journal of Consulting Psychology; 20, 343-350.
- Sterr, A.M. (2004). “Attention performance in young adults with learning disabilities”. Learning and Individual Differences; 14, 125–133. 
- Thorell, L.B.; Lindqvist, S.; Bergman, S.; Bohlin, G. & Klingberg, T. (2008). “Training and transfer effects of executive functions in preschool children”. Developmental Science; 11(6): 969-976. 
- Valera, E.M.; Faraone, S.V.; Biederman, J.; Poldrack, R.A. & Seidman, L.J. (2005). “Functional neuroanatomical of working memory in adults with attention deficit/ hyperactivity disorder”. Biol Psychiatry; 57, 439–447. 
- Van Leeuwen, M.; Van den Berg, S.M.; Hoekstra, R.A. & Boomsma, D.I. (2007). “Endophenotypes for intelligence in children and adolescents”. Intelligence; 35, 369-80.
- Weber, M.C. (2009). The IDEA Eligibility Mess. Buffalo Law Review; 57.