ـ السون، میتو. اچ. هرگنهان، بی. آر. (2009). مقدمه ای بر نظریههای یادگیری. (ترجمه علیاکبر سیف)، تهران: نشر دوران
ـ اکبری زاده، علی. (1375). کودکان و مهارتهای اجتماعی. نشر پیوند. 208، 66-62
ـ انصاری نژاد، سمیه. موسی، گیتا. ادیب سرشکی، نرگس (1390). اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر ارتقا سطوح نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزش پذیر. پژوهشهای روانشناسی و بالینی و مشاوره. 2، 120- 105.
ـ بخشی، محبوب. میکائیلی، عصمت. (1390). نظریه ذهن و رابطه آن باکفایت اجتماعی در کودکان با نیازهای ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی.108، 5-12
ـ بیرانوند، زیبا. (1390). تأثیر آموزش نظریه ذهن و مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی کودکان 7-11 ساله اتیسم شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
ـ حسنزاده، سعید. محسنی، نیک چهر. افروز، غلامعلی. حجازی، الهه. (1386). تحول شناختی کودکان بر اساس نظریه ی ذهن. پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی. 7، 1، 44- 19
ـ خانجانی، زینب. هداوندخانی، فاطمه. (1388). نظریه ذهن: تحول در رویکردها. فصلنامه علمی- پژوهشی، دانشگاه تبریز،16،119-89
ـ خداداد، فرزانه. منشئی، غلامرضا. عارفی، مژگان. (1385). مقایسه توانایی ذهن در پایههای تحصیلی دانشآموزان پرخاشگر. دانشگاه آزاد خوراسگان.62- 75
ـ سیف، علیاکبر. کیان ارثی، فرحناز. (1390). نورونهای آیینهای و یادگیری مشاهدهای. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 19، 6، 114-89
ـ شهیم، سیما. (1386). هنجاریابی روش درجهبندی مهارتهای اجتماعی برای کودکان پیشدبستانی. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 41، 186-176
ـ عارفی، مژگان. قائنی، مهنوش. ابراهیم پو، فاطمه. (1392). مقایسه توانایی نظریه ذهن بین کودکان ناشنوا و شنوای 9 تا 11 سال. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،4، 63-71
ـ صیام پور، نجمه. شاهمیوه، آرزو. پوشنه، کامبیز. قمرانی، امیر (1392). معرفی وکابرد روش آموزش تقلید متقابل در درمان کودک درخودمانده. تعلیم و تربیت استثنایی. 13، 6، 57-51
ـ عبدالله زاده رافی، مهدی. بهرامی، هادی. میرزمانی، محمود. صالحی، مسعود. حسنزاده، مریم. (1389). تحول نظریه ذهن دانشآموزان عقبمانده ذهنی و ارتباط آن با تعداد خواهران و برادران. توانبخشی.4، 26 – 19
ـ غفاری، عذرا. بنی جمالی، شکوه السادات. احقر، قدسی. (1389). بررسی تحول تئوری ذهن در دانشآموزان عادی و پرخاشگر دوره ی راهنمایی. دانشگاه علوم و تحقیقات ایران. 18- 1
ـ قائمی مقدم، محمدرضا. (1382). روش الگویی در تربیت اسلامی. نشر معرفت. 69، 37- 25
ـ قمرانی، امیر. البرزی، شهلا. خیر، محمد. (1385). بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریه ذهن در گروهی از دانشآموزان عقبمانده ذهنی و عادی شهر شیراز. مجله روانشناسی، 2، 199 – 181
ـ کارتلج، جی. میلبرن، اف.(1386). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان، (ترجمه محمدحسن نظری نژاد). مشهد: آستان قدس رضوی.
ـ گرمابی، مهدی. موللی، گیتا. (1392). توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه ی یادگیری در کودکان کمشنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 2،13،57- 51
ـ ماسن، پاول هنری. گیگان، جروم. هوستون، آلتا کرون. کانجر، جان جین وی. (1380). رشد و شخصیت کودک. (ترجمه مهشید یاسایی)، تهران: نشر مرکز. 603-600
ـ منصوری، مریم. چلبیانلو، غلامرضا. علیاکبر، ملکی راد. مدد، علیاصغر. (1389). مقایسه عوامل مؤثر بر تحول سطوح نظریه ذهن در کودکان مبتلابه اوتیسم و کودکان طبیعی. علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک.4، 125- 115
ـ مهرمحمدی، مجید. (1387). آموزش برپاداشتن نماز به کودکان بر اساس نظریه ی شناختی – اجتماعی در روانشناسی. مجله ی علوم انسانی. 16، 71، 216-191
ـ یزدی، بنی جمالی، سالمی. (1392). مقایسه عملکرد دانشآموزان دختر 6- 8 ساله، با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای در تکالیف نظریه ذهن. مجله ی اصول بهداشت روانی.15، 2،501- 492
ـ یوسفی، فریده. خیر، محمد. (1381). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس. مجله ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 18، 2، 158-147
-BaronCohen,S.wheelwriwght,S.Stottt,c.Bolton,P.&Goodyer,I. (1997).Is there a link between engineering and autism?Autism,1,Pp153-163
- Baron-Cohen,S. (2002).the extreme male brain theory of autism.Trends in cognitive sciences,6,Pp 248-254
- Carpenter.M.Pennington BF.& Rogers.S.J. (2010).Understanding of others intention in children with autism Britsh Journal of Autism and of the Developmental.21,Pp 387-395
- Cloe,K;& Mitchell,P. (2000).Sibling in the developmental executive control and theory of mind.British Journal of Developmental Psycholog,18,Pp: 279-295
- Cassidy,K.w. (1998).Preshoolers use of desires to solve theory of mind problem in a pretense context.developmental psychology.317,3.Pp503-511.
- ELLioT,S.N. α gerasham,F.M. (1993). socal skills intervention for children behaviormobification,17, Pp287-309
- Farrant. K & Resse, E. (2000).Maternal Style and children s Autobiographical Memory Development, Jornal of cognition & Development,1,2,Pp193-225
- Jenkins,J.M.&Astington,J.w. (1996).cognitive factors and family structure associated with theory of mind development in young children.Developmental Psycology.32,1,Pp 70-78
- Taylor.L.J;&kinderman.P. (2002).An analogue study of attribution complexity theory of mind deficits and Paranoia British journal of Psychology,93,Pp:137-140
- Woolfe,T.Want,S.C; &siegal,M. (2002).signposts to development:Theory of mind in deaf children.Child Development,73,Pp 768-778
- Yagmurlu.B;Berument SK;celimlis. (2005).The role of institution and home contexts in theory of mind development:Journal of Applied Developmental Psychology.26,5,Pp 521-537