- پارسا، ن.؛ احمدپناه، م.؛ پارسا قلعه ایها، ع (1393). «بررسی ارتباط روابط عاطفی والدین و فرزندان با سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول دانشگاه علوم پزشکی همدان». مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 83-90.
- پورنیکدست، س.؛ تقی زاده، م. ا.؛ علی اکبری دهکردی، م.؛ امیدیان، م. و میکائیلی حور، ف (1393). «مقایسه نوجوانان با نگرش مذهبی بالا و پایین از لحاظ سازگاری تحصیلی، عاطفی و اجتماعی و گرایش به اعتیاد». فصلنامه اعتیاد پژوهی، شماره 32، صص 75-86.
- تمناییفر، م. ر. و لیث، ح (1394). «رابطه هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری دانشآموزان دبیرستانی». فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، شماره 39، ص 25.
- جعفری، س.؛ امان اله نژاد، م. و طالبی، ر. ا (1393). «تأثیر آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری دختران تکواندوکار نوجوان مبتدی»،
مجله مطالعات روانشناسی ورزشی،
دوره 3، شماره 8، صفحه 88-77.
- چاری، ح. و سامانی، ف (1392). «بررسی نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه میان والدگری و سازگاری تحصیلی در دانشجویان». روشها و مدلهای روانشناختی. 83-98.
- حاجی شمسایی، م.؛ کارشکی، ح. و امین یزدی، س. ا (1392). «نقش خودتنظیمی در سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر». فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره 21، ص 1.
- درتاج، ف.؛ مصایبی، ا. ا. و اسدزاده، ح (1388). «تأثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر 15 ـ 12 ساله». روانشناسی کاربردی، شماره 4، 72 -62.
- سپهریان آذر، ف. و فتاحی، ا (1393). «اثربخشی آموزش تیپهای شخصیت انیه گرم بر سازگاری تحصیلی دانشجویان». دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، شماره 10، صص 29-40.
- سلیمی، ع.،؛ جوکار، ب. و نیکپور، ر (1388). «ارتباطات اینترنتی در زندگی: بررسی نقش ادراک حمایت اجتماعی و احساس تنهایی در استفاده از اینترنت». مطالعات روانشناختی، 5(3): 81-102.
- عزیزی نژاد، ب (1395). «نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان». نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال چهارم، شماره 13، صص 57-68.
- فتحی آشتیانی، ع (1390). آزمونهای روانشناختی ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: بعثت.
- قربانیان، ا.؛ محمدلو، ه.؛ خانبانی، م. و یوسفی کیا، م (1395). «پیشبینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی براساس سبکهای دلبستگی در دانشآموزان دختر 12ـ10 ساله دوره ابتدایی شهر تهران». دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال هفدهم، شماره 1 (پیاپی 63)، صص 99-106.
- کارشکی، ح. و خرازی، ع. ن (1388). «بررسی رابطه مؤلفههای ادراک والدین با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی». تازههای علوم شناختی. 29-55.
- کشاورز، م.؛ جعفری، ا.؛ سلحشور، م. و وزیری، س. ع (1392). «رابطه سبکهای شناختی و ویژگیهای شخصیتی با پیشرفت تحصیلی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی تهران). فصلنامه علمی دانشکده علوم پزشکی تربت حیدریه، دوره اول، شماره1، صص 11-19.
- لارسن، ر. جی. و باس، د. ام (2009). روانشناسی شخصیت: حوزههای دانش درباره ماهیت انسان (چاپ چهارم)، ترجمه فرهاد جمهری، بهمن نجاریان، هامایاک آوادیس یانس، محسن دهقانی، فرید براتی سده، داوود عرب، محبوبه خواجه رسولی (1395). تهران: انتشارات رشد.
- مرادی، ن.؛ حاجی یخچالی، ع. ر. و مروتی، ذ. ا (1394). «رابطه علی مدیریت زمان و حمایت اجتماعی ادراکشده با بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنیدگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز». مجله دستاوردهای روانشناختی، سال بیست و دوم، شماره 1، صص 209-226.
- Abdullah, M. C.; Kong, L. L. & Talib, A. R. (2014). "Perceived social support as predictor of university adjustment, and academic achievement amongst first year undergraduates in a Malaysian public university". Malaysian Journal of Learning and Instruction, 11, 59-73.
- Akomolafe, M. J. (2013). "Personality characteristics as predictors of academic
performance of secondary school students". Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(2), 657.
- Al-Naggar, R. A.; Osman, M. T.; Ismail, Z.; Bobryshev, Y. V.; Ali, M. S. & Menendez-Gonzalez, M. (2015). "Relation between Type of Personality and Academic Performance among Malaysian Health Sciences Students". International Archives of Medicine, 8.
- Bjork, R. A.; Dunlosky, J. & Kornell, N. (2013). "Self-regulated learning: Beliefs, techniques, and illusions". Annual review of psychology, 64, 417-444.
- Bowden, S. C.; Saklofske, D. H.; van de Vijver, F. J. R.; Sudarshan, N. J. & Eysenck, S. B. G. (2016). "Cross-cultural measurement invariance of the Eysenck Personality Questionnaire across 33 countries". Personality and Individual Differences, 103, 53-60.
- Byrne, B. M. (2013). "Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming". Psychology Press.
- Camara, M.; Bacigalupe, G. & Padilla, P. (2014). "The role of social support in adolescents: are you helping me or stressing me out?". International Journal of Adolescence and Youth, 1-14.
- Cazan, A. M. (2012). "Self regulated learning strategies–predictors of academic adjustment". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 33, 104-108.
- Chang, T. F.; Han, E. J.; Lee, J. S. & Qin, D. B. (2015). "Korean American adolescent ethnic-identity pride and psychological adjustment: Moderating effects of parental support and school environment". Asian American Journal of Psychology, 6(2), 190.
- Csikszentmihalyi, M. & Wong, M. M. H. (2014). Motivation and academic achievement: The effects of personality traits and the quality of experience. In Applications of Flow in Human Development and Education(pp. 437-465). Springer Netherlands.
- Dabbagh, N. & Kitsantas, A. (2012). "Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning". The Internet and higher education, 15(1), 3-8.
- Dupont, S.; Galand, B. & Nils, F. (2015). The impact of different sources of social support on academic performance: Intervening factors and mediated pathways in the case of master's thesis. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology, 65(5), 227-237.
- Eccles, J. S.; Fredricks, J. A. & Baay, P. (2015). Self-Regulation in Adolescence: Expectancies, Values, Identities, and Self-Regulation.
Friedlander, L. J.; Reid, G. J.; Shupak, N. & Cribbie, R. (2017). "Social support, self-esteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates". Journal of College Student Development, 48(3), 259-274.
- Glozah, F. N. & Pevalin, D. J. (2014). "Social support, stress, health, and academic success in Ghanaian adolescents: A path analysis". Journal of adolescence, 37(4), 451-460.
- Hakimi, S.; Hejazi, E. & Lavasani, M. G. (2011). "The relationships between personality traits and students’ academic achievement". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 836-845.
- Halamandaris, K. F. & Power, K. G. (1999). "Individual differences, social support and coping with the examination stress: A study of the psychosocial and academic adjustment of first year home students". Personality and individual differences, 26(4), 665-685.
- Hanson, J. D. & Jensen, J. (2015). "Importance of social support in preventing alcohol-exposed pregnancies with American Indian communities". Journal of community health, 40(1), 138-146.
- Hazrati-Viari, A.; Rad, A. T. & Torabi, S. S. (2012). "The effect of personality traits on academic performance: The mediating role of academic motivation". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 32, 367-371.
- Ikiz, F. E. & Cakar, F. S. (2010). "Perceived social support and self-esteem in adolescence". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 2338-2342.
- King, K. M.; Lengua, L. J. & Monahan, K. C. (2013). "Individual differences in the development of self-regulation during pre-adolescence: Connections to context and adjustment". Journal of abnormal child psychology, 41(1), 57-69.
- Klimstra, T. (2013). "Adolescent personality development and identity formation". Child Development Perspectives, 7(2), 80-84.
- Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
- LaBrie, J. W.; Ehret, P. J.; Hummer, J. F. & Prenovost, K. (2012). "Poor adjustment to college life mediates the relationship between drinking motives and alcohol consequences: A look at college adjustment, drinking motives, and drinking outcomes". Addictive behaviors, 37(4), 379-386.
- McGarigal, K.; Cushman, S. A. & Stafford, S. (2013). Multivariate statistics for wildlife and ecology research. Springer Science & Business Media.
- Nesselroade, J. R. & Cattell, R. B. (Eds.). (2013). Handbook of multivariate experimental psychology. Springer Science & Business Media.
- Paunonen, S. V. & Ashton, M. C. (2013). "On the prediction of academic performance with personality traits: A replication study". Journal of Research in Personality, 47(6), 778-781.
Perera, H. N. & DiGiacomo, M. (2015). "The role of trait emotional intelligence in academic performance during the university transition: An integrative model of mediation via social support, coping, and adjustment". Personality and Individual Differences, 83, 208-213.
- Peterson, M. S.; Lawman, H. G.; Wilson, D. K.; Fairchild, A. & Van Horn, M. L. (2013). "The association of self-efficacy and parent social support on physical activity in male and female adolescents". Health Psychology, 32(6), 666.
- Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). "Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance". Journal of educational psychology, 82(1), 33.
- Rassart, J.; Luyckx, K.; Goossens, E.; Apers, S.; Klimstra, T. A. & Moons, P. (2013). "Personality traits, quality of life and perceived health in adolescents with congenital heart disease". Psychology & health, 28(3), 319-335.
- Reuland, M. M. & Mikami, A. Y. (2014). "Classroom victimization: consequences for social and academic adjustment in elementary school". Psychology in the Schools, 51(6), 591-607.
- Salaam, B. & Mounts, N. S. (2016). "International note: Maternal warmth, behavioral control, and psychological control: Relations to adjustment of Ghanaian early adolescents". Journal of adolescence, 49, 99-104.
- Shin, H. & Ryan, A. M. (2014). "Early adolescent friendships and academic adjustment: Examining selection and influence processes with longitudinal social network analysis". Developmental psychology, 50(11), 2462.
- Sinha, A. K. P. & Singh, R. P. (1993). The Adjustment Inventory for school students (AISS). Agra. National Psychological Corporation.
- Song, H. S. & Sung, S. Y. (2015). "The effect of social support on school adjustment and life satisfaction of middle school students: Mediated effect of ego-resilience and self-control". The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, 27(1), 129-157.
- Umaña-Taylor, A. J.; Wong, J. J.; Gonzales, N. A. & Dumka, L. E. (2012). "Ethnic identity and gender as moderators of the association between discrimination and academic adjustment among Mexican-origin adolescents". Journal of adolescence, 35(4), 773-786.
- West, S. G.; Finch, J. F. & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with nonnormal variables: problems and remedies. In: Hoyle RH, editor. Structural equation modeling: Concepts, issues and applications. Newbery Park, CA: pp. 56–75
- Wills, T. A. & Ainette, M. G. (2012). 20 Social Networks and Social Support. Handbook of health psychology, 465.
- Yoo, H. C.; Miller, M. J. & Yip, P. (2015). "Validation of the internalization of the Model Minority Myth Measure (IM-4) and its link to academic performance and psychological adjustment among Asian American adolescents". Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 21(2), 237.
- Young, T. J.; Sercombe, P. G.; Sachdev, I.; Naeb, R. & Schartner, A. (2013). "Success factors for international postgraduate students' adjustment: exploring the roles of intercultural competence, language proficiency, social contact and social support". European Journal of Higher Education, 3(2), 151-171.
- Zee, M. & Koomen, H. M. (2016). "Teacher Self-Efficacy and Its Effects on Classroom Processes, Student Academic Adjustment, and Teacher Well-Being A Synthesis of 40 Years of Research". Review of Educational Research, 0034654315626801.
- Zee, M.; Koomen, H. M. & Van der Veen, I. (2013). "Student–teacher relationship quality and academic adjustment in upper elementary school: The role of student personality". Journal of School psychology, 51(4), 517-533.
- Zimmerman, B. J. & Schunk, D. H. (Eds.). (2012). Self-regulated learning and academic achievement: Theory, research, and practice. Springer Science & Business Media.
- Zimet, G. D.; Dahlem, N. W.; Zimet, S. G. & Farley, G. K. (1988). "The multidimensional scale of perceived social support". Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41.
- Zuffianò, A.; Alessandri, G.; Gerbino, M.; Kanacri, B. P. L.; Di Giunta, L.; Milioni, M. & Caprara, G. V. (2013). "Academic achievement: The unique contribution of self-efficacy beliefs in self-regulated learning beyond intelligence, personality traits, and self-esteem". Learning and Individual Differences, 23, 158-162.