- آرمرود، جی. ای (1394). یادگیری انسان (ترجمه حسین سجادی بافقی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2014).
- اسلامی، ن؛ امیر احمدی آهنگ، م. (1396). «بررسی رابطه انتظار معلم و خودکارآمدی، با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، مقطع متوسطه شهرستان بیرجند». فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 20، 130-116.
- اشرف زاده، ت؛ عیسی زادگان، ع؛ میکائیلی منیع، ف (1397). «نقش میانجیگری مهارتهای مطالعه در تأثیر خود کارآمدی تحصیلی، باورهای معرفتشناختی و اضطراب تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه»، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال نوزدهم، شماره 4:113-103.
- بنی اسدی، ع؛ پورشافعی، ه (1391). «نقش انگیزش و خود کارآمدی تحصیلی و رویکردهای مطالعه پیشرفت ریاضی دانشآموزان رشتههای علوم تجربی و ریاضی مقطع متوسطه شهر قاین»، شماره 3:102-81..
- پاپالیا، دی. ای؛ ألدز، اس. وی؛ فلدمن، آر. دی (1394). روانشناسی رشد و تحول انسان (ترجمه داود عرب قهستانی، هامایاک آوادیس یانس و حمیدرضا سهرابی، فروزنده داور پناه، افسانه حیات روشنایی و سیامک نقشبندی). تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2004).
- پینتریچ، پی. آر؛ شانک، دی. اچ (1396). انگیزش در تعلیم و تربیت، ترجمه مهرناز شهرآرای، تهران: انتشارات علم.
- تاباکینک، بی، جی؛ فیدل، اس، ال (1395). کاربرد آمار چند متغیری. ترجمه حسن پاشا شریفی، بلال ایزانلو، ولیالله فرزاد، حمیدرضا حسن آبادی، خدیجه ابوالمعالی، مجتبی حبیبی عسگرآبادی، تهران: نشر رشد.
- جردن، ای؛ کارلیل، او؛ استاک، ای (1392). رویکردهای یادگیری نظریه و کاربست، ترجمه الهه حجازی و روحالله شهابی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- حجازی، ا (1396). روانشناسی تربیتی در هزاره سوم، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- افشاریان، ن؛ درتاج، ف (1395). «ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری در دانشآموزان ایرانی»، فصلنامه اندازهگیری تربیتی شماره 23:43 تا 23.
- رضایی، ا (1396). روانشناسی انگیزش در آموزشوپرورش، تبریز: انتشارات آدین.
- رئیسی، ب؛ کیخا، ع (1396). «نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر زاهدان»، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، تابستان 1396 شماره 20: 1 تا 22
- زارع، ح (1399). روانشناسی یادگیری، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
- زارع، ح. (1398). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
- سعدی پور، ا (1395). روانشناسی تربیتی کاربردی، تهران: انتشارات ویرایش.
- سیف، ع.ا (1398). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش هفتم). تهران: نشر دوران
- سواری، ک (1396). «اثر باورهای معرفتشناختی و ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری خود کارآمدی تحصیلی»، فصلنامه شناخت اجتماعی، شماره اول (پیاپی 11): 136-131.
- سواری، ک؛ اورکی، م؛ گنجی، ر (1397). «بررسی رابطه ساده و چندگانه اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه»، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی. شماره 74:21 تا 63.
- شیوندی، ک؛ درتاج، ف؛ فرخی، ن.ع؛ ابراهیمی قوام، ص (1396). «مدل یابی پیشرفت تحصیلی ریاضی بر مبنای؛ ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجانهای پیشرفت و خود نظم جویی تحصیلی». فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی: تابستان 1396 - شماره 30:1 تا 24
- طهماسیان، ک (1391). «ارتباط مستقیم و غیرمستقیم خود کارآمدی تحصیلی با افسردگی نوجوانان در تهران»، مجله دستاوردهای روانشناختی، شماره 1:244 -227.
- عاشوری، م؛ بابا امیری، ن (1393). «ارتباط یادگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی، خودکارآمدی، خلاقیت و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی». فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال دوم شماره: 3:127-111.
- غلام علی لواسانی، م؛ حجازی، ا؛ خضری آذر، ه (1391). «نقش خودکارآمدی، ارزش تکلیف، اهداف پیشرفت و راهبردهای شناختی در پیشرفت ریاضی: آزمون مدل علی»، فصلنامهنوآوریهای آموزشی، شماره 41: 7-28.
- قنبری طلب، م؛ قنبری، ع؛ فولاد چنگ، م (1397). «رابطه راهبردهای شناختی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رشتههای نظری مقطع متوسطه»، فصلنامه رویش روانشناسی. شماره 45:25 تا 23.
- کارشکی، ح؛ خرازی، ع.ن؛ قاضی طباطبایی، م (1387). «بررسی رابطه ادراکات محیطی مدرسهای و اهداف پیشرفت آیا نوع مدرسه، رشته تحصیلی و منطقه سکونت تفاوت ایجاد میکند»؟ فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی. شماره 94:34-79
- کارشکی، ح؛ محسنی، ن(1396). انگیزش در یادگیری و آموزش، تهران: انتشارات آوای نور.
- کرامتی، ه؛ شهرآرای، م (1384). «بررسی نقش خود کارآمدی ادراک شده در عملکرد ریاضی»، فصلنامه نوآوری آموزشی. شماره 10: 115-103.
- کدیور، پ (1397). روانشناسی یادگیری. (ویرایش سوم)، تهران: انتشارات سمت.
- محسن پور، م؛ حجازی، ا؛ کیامنش، ع.ر (1386). «نقش خودکار آمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان سال سوم متوسطه رشته ریاضی شهر تهران»، فصلنامه نوآوری آموزشی، شماره 16:35 -9.
- میرز، ال. اس؛ گامست، جی؛ گارینو، ا.جی؛ (1391). پژوهش چند متغیری کاربردی. ترجمه حسن پاشا شریفی، ولیالله فرزاد، سیمین دخت رضاخانی، حمیدرضا حسن آبادی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی؛ تهران: انتشارات رشد.
- Ardogdu, Y.M. (2019). “The Mediating Role of School Engagement in the Relationship between Attitude toward Learning and Academic Achievement”. International Journal of Education &Literacy Studies, 7(2):75-81.
- Arslan, S., Akcaalan, M.A. & Yurdakul, C. (2017). “Science Motivation of University students: Achievement Goals as a Predictor”. University Journal of Education Research. 5(3):681-686.
- Bollen, K.A. & Stein, R.A. (1990). “Direct and indirect effects: Classical and bootstrap estimates of variability”. Sociological Methodology, 20, 115–130.
- Borekci, C. & Uyangor, N. (2018). “Family attitude, academic procrastination and test anxiety as predictors of academic achievement”. International Journal of Educational Methodology, Volume 4, Issue 4, 219 - 226.
- Nasir, M. & Iqbal, S. (2019). “Academic Self Efficacy as a Predictor of Academic Achievement of Students in Pre Service Teacher Training Programs”. Bulletin of Education and Research. April 2019, Vol. 41, No. 1 pp. 33-42
- Ozkal, N. (2019). “Relationships between self-efficacy beliefs, engagement and academic performance in math lessons”. Cypriot Journal of Educational Sciences, Volume 14, Issue 2, p 190-200. www.cjes.eu
- Šafranj, J. (2019). “The Effect of Meta-Cognitive Strategies on Self-Efficacy and Locus of Control of Gifted in Foreign Language Learning”. Research in Pedagogy, v9 n1 p40-51 2019.
- Talsma, K., Schuz, B., Schwarzer, R. & Norris, K, (2018). “I belibetweve, therefore Iachieve (and vice Versa): A meta-analytic cross-lagged panel analysis of self-efficacy and academic perfoemance”. Learning and Individual Differences. 61.136-150.