- بابا صفری، ر؛ سجادیان، ا؛ نادی، م.ع (1397). «الگوی تحلیل مسیر روابط بین نوعدوستی، نگرشها و باورها با رفتار اجتماعی مطلوب در بین دانشجویان دختر». روانشناسی اجتماعی ۶ (۴۸): ۱۱-۲۲.
- بشرپور، س (1394). «الگوی روابط ساختاری ویژگیهای انحرافی شخصیت، ادراک خطر و انگیزش درمان در افراد وابسته به مواد: نقش میانجی ادراک خطر». اعتیاد پژوهی، 35، 99 - 118.
- بشرپور، س؛ جعفرتبار، ع.ر؛ نریمانی، م؛ مساح، ا (1392). «نقش ادراک خطر و خودتأملی در پیشبینی انگیزش درمان افراد وابسته به مواد». مجله توانبخشی، 14(1): ۲۱-۲۹.
- بیانی، ع.ا؛ رنجبر، م؛ بیانی، ع (1391). «بررسی رابطه بین توانایی حل مسئله اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی در دانشجویان». مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 22 (94): 91-98.
- بیرامی، م؛ هاشمی، ت؛ میرنسب، م.م؛ کلیایی، ل (1397). «اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر مؤلفههای کفایت اجتماعی دانش آموزان قربانی قلدری». دوفصلنامه شناخت اجتماعی، 7(1): 53-74.
- جوادیان، ر؛ راهب، غ؛ قاسمی، و؛ رهگذر، م (1392). «سنجش رفتارهای اجتماعی مطلوب جوانان شهر اصفهان و عوامل شخصیتی مؤثر بر آن». فصلنامه پژوهش و برنامهریزی شهری، 4(14) 83-102.
- حسینی قمی، ط. (1391). «مسئولیتپذیری در دانش آموزان». رشد آموزش مشاور مدرسه، 30: 16 – 19.
- خواجه، ل؛ حسینچاری، م (1390). «بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و جو روانی ـ اجتماعی کلاس با خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دوره راهنمایی». روانشناسی تربیتی، 7 (20): 131 – 153.
- رضایی، پ (۱۳۷۸). رابطه بین مسئولیتپذیری و خشنودی شغلی با انگیزه پیشرفت و سلامت روانی در مربیان تربیتی زن شهرستان اهواز. دانشگاه شهید چمران اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد.
- زارع، ح؛ اعراب شیبانی، خ (1390). «بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری در دانشجویان ایرانی». دو فصلنامه پژوهشهای روانشناختی، 2 (28): 112.
- سیف، ع.ا (1396). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش. (ویرایش پنجم). تهران: انتشارات آگاه.
- شریفی، ر (۱۳۸۸). بررسی عوامل پیشبینیکننده همدلی - نوعدوستی در جوانان و آزمون میزان گرایش آنها به نیکوکاری به منظور دستیابی به مدل معرف شخصیت مثبت اجتماعی (نوعدوست). پایاننامه دکترای تخصصی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی.
- شولتز، دی؛ شولتز، اس (1396). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات ویرایش.
- صاحبی، ع (1396). مسئولیتپذیری فضیلت گمشده. تهران: انتشارات سایه سخن.
- صادقیان، خ؛ علمی، م (1392). «بررسی رابطه رضایت اجتماعی با مسئولیت اجتماعی دبیران دبیرستانهای عجبشیر». مطالعات جامعهشناسی، 6(19): 21-38.
- عسگری، پ؛ عنایتی، م.ص؛ عسگری، م؛ روشنی، خ (1390). «رابطه مسئولیتپذیری، ریسکپذیری و هیجانخواهی با تیپ D». اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 5 (20): 17- 24.
- قوانلو، ر؛ اکبری، ح؛ فکور حاجییار، ح (۱۳۹۵). «بررسی رابطه بین خودکارآمدی و مسئولیتپذیری معلمان مقطع متوسطه اول شهر آزادشهر»، اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، قم، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
- کلانتری، ص؛ ادیبی، م؛ ربانی، ر؛ احمدی، س (1386). «بررسی بیتفاوتی و نوعدوستی در جامعه شهری ایران و عوامل مؤثر بر آن». دانشور رفتار، 22، 27 - 36.
- کلمز ه.ب؛ رینولد، ب (1392). آموزش مسئولیت به کودکان. مترجم: پروین علیپور، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
- کلینکه، کی (۱۳۹۸). مجموعه کامل مهارتهای زندگی روشهای مقابله با اضطراب، افسردگی، تنهایی، کمرویی، شکست، اختلافات زناشویی، فقدان، پیری، درد و بیماری. ترجمه شهرام محمدخانی، تهران: رسانه تخصصی.
- متقی، ش؛ رضایی، ص؛ اکبری، ر. (1397). «پیشبینی احساس امنیت اجتماعی بر سرمایه روانشناختی و خودکارآمدی دانش آموزان». فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، 9(54): 1-19.
- مخبری، ع؛ درتاج، ف؛ دره کردی، ع (1389). «بررسی شاخصهای روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه توانایی حل مسئله اجتماعی». اندازهگیری تربیتی، 1 (4): 55-77.
- مهرابی، ح.ع؛ درخشنده نیا، م؛ نوری، ا؛ مولوی، ح (۱۳۸۵). «بررسی رابطه بین رفتار یاریرسانی و ویژگیهای شخصیتی داوطلبان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر و افراد عادی در شهر اصفهان»، سومین کنگره بینالمللی بهداشت، درمان و مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه، تهران، سازمان بسیج جامعه پزشکی.
- ناظمی، ف؛ صفارینیا، م (1394). «بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری و ادراک ریسک با رفتارهای کارآفرینانه در بین مدیران فرهنگی»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ۴ (۴): ۸۹-۱۱۷.
- یزدانپناه، ل؛ حکمت، ف (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان (مطالعه دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان)». مجله مطالعات اجتماعی ایران، ۸ (۲): ۱۵۲-۱۲۸.
- Ben-Ami Bartal, I., Decety, J., & Mason, P. (2011). Empathy and pro-social behavior in rats. Science (New York, N.Y.), 334(6061): 1427–1430.
- Berkelman R. L., Le Duc J. W. (2014). “Culture of responsibility”. Science, 5; 345(6201):1101.
- D'zurilla T.J., Chang, E.C., Sanna, L.J. (2003). “Self-esteem and social problem solving as predictors of aggression in college students”. Journal Social Clinical Psychology, 22(4):424-40.
- Fyhri, A. & Backer-Grøndahl, A. (2012). “Personality and risk perception in transport”. Accid Anal Prev, 49:470-5.
- Lindzey, G. & Aronson, E. (2012). Handbook of Social Psychology, (Set). London: Axford
- Loo, C.W.J., & Choy, L.F. (2013). “Sources of Self-Efficacy Influencing Academic Performance of Engineering Students”. American Journal of Educational Research, 1(3):86-92. doi: 10.12691/education-1-3-4.
- Mergler, A., Spencer, F.H. & Patton, W. (2015). “Relationships between personal responsibility, emotional intelligence, and self-esteem in adolescents and young adults”. The Educational and Developmental Psychologist, 24(1): 5-18.
- Sherer, M., Maddux, J.E., Mercandante, B., Prentice Dunn, S., Jacobs, B. & Rogers, R.W. (1982). “The self-efficacy scales: Construction and validation”. Psychological Reports, 51, 663-671.
- Woodruff, S. & Cashman, J. (1993). “Task, domain, and general efficacy: A reexamination of the Self-Efficacy Scale”. Psychological Reports, 72, 423-432.