In collaboration with Payame Noor University and Iranian Association of Social Psychology

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

 
Aims: Given the high prevalence of stress and emotional distress caused by diabetes and also its negative effects on glycemic control in these patients, various methods of psychological intervention have been investigated. The present study aimed to investigate the impact of group psychosocial intervention on indices of mental and physical well-being in diabetic patients. Methods: All women with type2 diabetes in Yazd Diabetes Research Centre were considered as statistical community from which 80 women were selected by random sampling. They completed WBQ-12 questionnaire and diabetes-dependent quality of life questionnaire (ADDQOL) and then were introduced to lab for blood test. Data was analyzed by SPSS software and MANOVA. Results: Statistical analyses showed that the scores of experimental group on quality of life and psychosocial well-being were significantly higher in second stage than first stage. So HbA1c  decreased in the  experimental group but this difference was not significant. Conclusion: The results showed that group psychosocial intervention has positive effects on glycaemic control in diabetic patients and leads to well-being and better quality of life in these patients. But the effects of this intervention increases over time.

Keywords

سکاران، اوما. (1381). روش­های تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد مصائبی و محمود شیرازی. چاپ اوّل، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
گل‌پرور، محسن. (1389الف). بررسی نقش اخلاق تحصیلی، عدالت و بی‌عدالتی آموزشی در رفتارهای مدنی ـ تحصیلی دانشجویان. فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، 5 (4)، 42-25.
گل‌پرور، محسن. (1389 ب). رابطه اخلاق و عدالت آموزشی با پرهیز از فریب­کاری علمی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 5 (1و2)، 66-57.
گل‌پرور، محسن.، و خاکسار، سروره. (1387). عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 5(8)، 88-73. 
گل‌پرور، محسن.، و رفیع‌زاده، پوراندخت. (1389). رابطه فداکاری و خواکامگی مدیران با تعهد معلمان با توجه به نقش عدالت سازمانی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 4(1)، 118-103.
گل‌پرور، محسن.، و کرمی، مهرانگیز. (1389). نقش تعدیل‌کننده عاطفه مثبت و منفی در پیوند میان بی‌عدالتی سازمانی و رفتارهای مخرب کارکنان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 4 (3 و15)، 25-7.
گل‌پرور، محسن.، و وکیلی، نفیسه. (1389). رابطه عدالت رویه‌ای و بی‌انصافی ادراک شده با رضایت از مزایا و نقش تعدیل‌کننده فرهنگ سازمان. فصلنامه راهبرد فرهنگ،  5 (1)، 146-131.
Arnold, T., & Spell, C.S. (2006). The relationship between justice and benefit satisfaction. Journal of Business and Psychology, 20(4), 566-620.
Cohen, J., Cohen, P., West, S.G., & Aiken, L.S. (2003). Applied multiple regression, correlation analysis for the behavioral science, 3rd edition. Mahwah, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Gebert, D., & Borner, S. (1999). The open and the closed corporation as conflicting forms of organization. The Journal of Applied Behavioral sciences, 35(3), 341-359.
Liveri, J., & Huisman, M. (2007). The relationship between organizational culture and the deployment of systems development methodologies. MIS Quarterly, 31(1), 35-58.
Srnka, K.J. (2004). Culture’s role in marketers’ ethical decision making: an integrated theoretical framework. Academy of Marketing Science Review, 2004(1), 1-34.
Welch, S.A. (2006). Understanding clinical culture: organizational communication in the clinical practicum. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 4(4), 1-60.