- آلپورت، گ. و جونز ه. (1383). روانشناسی اجتماعی از آغاز تاکنون، ترجمه محمدتقی منشی طوسی، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی. سال انتشاربه زبان اصلی، 2002.
- اسلامی اکبر، رسول (1382) مقایسهی توانایی تفکر انتقادی دانشجویان ترمهای اول و آخر پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران وشهید بهشتی، پایان نامه کارشنای ارشد، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
- الساق، اع. (1389). تفکرانتقادی، کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفند ماه 1389.
- ایروانی، م. و باقریان، ف. (1389). شناخت اجتماعی (روانشناسی اجتماعی)، تهران: انتشارات ساوالان، صص181 ـ180.
- بابا محمدی، حسن و خلیلی، حسین (1383). مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره چهارم، شماره دوازدهم، صص29-23.
- بیگدلی، ح. (1384). بررّسی رابطه تفکر انتقادی با عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی رشتههای علوم انسانی و فنّی، مهندسی دانشگاه تهران.
- پروین، ل. (1386). روانشناسی شخصیت، ترجمه، پروین کدیور و جوادی. تهران: مؤسسه خدماتی فرهنگی رسا. سال انتشار به زبان اصلی، 2004.
- تذکری، ز. (1389). توسعه تفکر انتقادی و مصادیق قرآنی، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهراصفهان: اسفند ماه 1389.
- تفنگدار، ملیحه (1386). نقش روشهای آموزش در پرورش تفکر انتقادی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
- جوادی، ن. پاریاد، ع. و شیشهگران، م. (1389). بررسی ارتباط تفکر انتقادی و رضایت شغلی پرستاران شهررشت، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
- جوودکی، م. قائدی، ف. و رحیمی، آ. (1389). اثربخشی توسعهی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بر درستی تشخیصهای پرستاری، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
- جهانی، جعفر (1383). نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی ماتیولیپمن، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، شماره چهل و دو، صص55-35.
- روشنفر، م. رحمانی، م. و عشرتی، ب. (1389). بررسی چالشها و راهکارهای پرورش تفکر انتقادی به منظور ارتقای نظام سلامت پرستاران و ماماهای مرکز آموزشی درمانی طالقانی در شهر اراک، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، اسفندماه 1389در اصفهان.
- سلماسی، ف. (1384). رابطه بین جهتگیری مذهبی و منبع کنترل با اختلالات روانی در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
- شولتز، د. (1385). نظریههای شخصیت، ترجمه یوسف کریمی و همکاران، تهران: نشر ارسباران.سال انتشار به زبان اصلی، 2004.
- صفارینیا، م. (1389). روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
- صفارینیا، م. و زندی. آ. (1389)، استاندارد سازی پرسشنامه برانگیختگی و کاهش ناهماهنگی (DARQ) در دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران: سال تحصیلی89-88 .
- صفارینیا، م. امیرپور، ب. و عبدالتاجدینی، م. (1389). بررسی رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن (خلاقیت، بالندگی و تعهد)، با عزت نفس اجتماعی، مقاله ارائه شده دراولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهراصفهان: اسفندماه 1389.
- علیوندی وفا، م. (1384). بررسی رابطه تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه الزهرا.
- عباسی، عفت (1380). بررسی مهارتهای مؤثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درس جامعهشناسی دوره متوسطه در سال تحصیلی80-79، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت معلم.
- عضدی، پ. و جهانژور، ف. (1389). بررسی رابطه تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت اسفندماه 1389 در اصفهان.
- فیست، ج. فیست، گ. (1386). نظریههای شخصیت (یحیی سیدمحمدی، مترجم)، تهران: نشر روان: سال انتشار به زبان اصلی: 2003.
- کریمی، ی. (1386)، روانشناسی شخصیت، تهران: نشر ویرایش.
- کریمی ،ی. (1388). نگرش و تغییر نگرش، تهران: انتشارات ویرایش.
- مارزانو، ر. رنکین، ا. و سوحیوز، ک. (1387). ابعاد تفکر در برنامهریزی درسی و تدریس، ترجمه احقر، قدسی. تهران: انتشارات یسطرون.(سال انتشار به زبان اصلی، 1998).
- مایرز، چ. (1386). آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی. چاپ پنجم. تهران: سمت. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1986).
- محرابی پری، س. زحمتکش، ز. و کریمی، ص. (1389). بررسی اثربخشی برنامه آموزش تفکر انتقادی بر بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهراصفهان: اسفندماه 1389.
- مهدوی، ز. و رستملی، س. (1389). بررسی نقش تفکر انتقادی در پرستاران شاغل در بخش ان آی سی یو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
- نصیری، ف. (1389). بررسی پیامدهای فردی و اجتماعی توسعه تفکر انتقادی در دانشآموزان، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
- هاشمی، س. م. (1385). بررسی جایگاه تفکر اتنتقادی در محتوای کتابهای درسی پایه پنجم دوره ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
- یزدانیفر، م. (1389). بررسی تأثیر تفکر انتقادی بر پذیرش مؤلفههای تغییر سازمانی در نظام سلامت، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
-Banning, B.(2006).Measures that can be used to instill critical thinking skills in nurse prescribers . Nurse Education in Practice,6,pp98-105.
-Degazon,C. and Luney, M.(2003).Clinical journal: atool to faster critical thinking for advanced level of competence. Clinical Nurse Specialist , 9 , pp 270-274.
-Ennis, R , H.& others.(2003). Critical thinking: what is it? Proceeding of the Forty –Eighth Annual Meeting of the Philosophy of Education Society Denver , Colorado March 27-30. Retrieved February 1993, from.
-Eysenck. H. J.(2009). Reading in Extraversion –In troversion:field of Application. Landon. Staples press.
-Facione,P.A,(2000).Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. American Philosophical Association ERlC Document Reproduction Services No.ED315423.
-Facoin,NC,and Facoon,P.A.(1997). Critical thinking Assessment in Nursing Programs. Millbra. Calif: California Academic Press.
-James, K. and Asmus, C.( 2011). 'Personality, Cognitive Skills, and Creativity In Different Life Domains', Creativity Research Journal, Vol. 13, No. 2, pp.149 159.
-Jonson, Ben, E. (2000). Strring up Thinking. Houghton Mifflin Company.
-Hortmon,H.and Sternberg,R.J.(2001).A broad basis for improving thinking. lnstructional Science, 21, pp401-425 .
-James, K. and Asmus, C.( 2011 )'Personality, Cognitive Skills, and Creativity In Different LifeDomains', Creativity Research Journal, Vol. 13, No. 2, pp.149 -159.
-Kuhan,D.and Dean,D. (2004). Metacognition. Cognitive psychology and Educational Practice, 43, pp 268-273.
-Mangena, A.and Chabeli, M.(2009).Strategies to overcome obstacles in the facilitation of critical thinking in nursing education. Nurse Education Today , 25 , pp 291-295 .
-Manning,W.J. (2001).The rel ationship between critical thinking and attitude toward reading of the community college student enrolled in a critical reading course at Roane state community college.Univversity of Tennessee.Dissertation Abstract, International- A, 59(8), 28388.
-Norris,S.D.(1995).Synthesis of research on critical thinking.Educational Leadership, 42(4),pp 40-45 . EJ 3190.
-Paul,R.C.(1999).Critical thinking what every person needsto survive in a rapidly changing world. Santa Rosa, CA .Foundation for Critical Thinking .
-Smith,D.G.(2008).College classroom interactions and critical thinking. London: Rout ledge; 145(4): 1320 – 40.
-Steven, D. S .(2000). An in troduction to critical thinking. March , 2001, from
-Stoner M., 2011, Critical thinking for nursing,4th ed, St, Louis: Mosby.
-Striven,M,&Paul, R.(2004).Defining critical thinking:A draft statement for the National Council For Excellence in Critical Thinking [on – line]. Available HTTP: http:\\www.Critical thinking.org / University / univlibrary / library. Nclk.
-Siegel, H. (2007). The general ability of Critical thinking . Educational philosophy and Theory, 23(1), 18-19.
-Vermunt.J.D.(2004).Metacognitive,cognitive and affective aspects of learning styles and strategies .Higher Education , 31, pp 25-50 .
-Walsh,D.and Pual, R.(2009).The goal of critical thinking: from educational ideal educational reality.Washington, D.C:American Federation of Teachers.
-Youngblood, N.and Beitz, J.M.(2006).Developing critical thiking with active learning strategies.Nurse Educator,261,pp39-42.