- آقازاده، ابراهیم؛ رضایی، اکبر و محمدزاده، علی (1388). رابطه باورهای معرفتشناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی. تازههای علوم شناختی؛ 11(4) : 74-36 .
- امامی، سها (1377). رابطه باورهای معرفتشناختی و پیشرفت تحصیلی با راهبردهای یادگیری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
- برجعلیلو، سمیه (1386). تفکر انتقادی، سبکهای هویت و تعهد هویت: پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایه سوم دبیرستان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
- جاویدیکلاته جعفرآبادی، طاهره و عبدلی، افسانه (1389). روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، مطالعات تربیتی و روانشناسی؛ 11(2)، 120-103.
- جمشیدیان قلعهسفیدی، توران و فراهانی، علی اکبر (1388). رابطه زبان مادری، جنسیت و سن با سطح تفکر انتقادی. پژوهش زبانهای خارجی، 55 : 86-71.
- جهرمی، رضا؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و رستگار، احمد (1388). ارائه مدلی برای اضطراب رایانه بر اساس باورهای معرفتشناختی و اهداف پیشرفت. مجله روانشناسی و علومتربیتی، 39 (2) ، 121-101.
- خرمینیا، شعبانعلی (1387). رابطهی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سابقه تحصیلی دوره آموزش متوسطه آنان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
- خلیلزاده، نور ا... و سلیماننژاد، اکبر (1383). تفکر انتقادی. تهران: انتشارات مهر امیرالمؤمنین.
- خلیلی صدرآباد، افسر و سهرابی، فرامرز (1390). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش کلی دانشآموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر. مجله روان شناسی 59، 15(3)، 268-283.
- رضایی، اکبر و خداخواه، شبنم (1388). رابطه بین سبکهای فرزند پروری و باورهای معرفتشناختی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه. علوم تربیتی؛ 2 (5): 134-117.
- سپهری، صفورا و لطیفیان، مرتضی (1386). تأثیر باورهای معرفتشناختی به هدفهای پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران؛ 4، 392- 385.
- سیف، دیبا؛ رضویه، اصغر و لطفیان، مرتضی (1386). رابطه باورهای معرفتشناختی و انگیزشی دانشآموزان تیزهوش درباره فرآیند یادگیری و دانش ریاضی. مجله روانشناسی و علومتربیتی. 37 (1)، 19-1.
- شریعتمداری، علی (1382). نقد و خلاقیت در تفکر. تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
- شعبانی ورکی، بختیار و حسینقلیزاده، رضوان (1386). تحول باورهای معرفتشناختی دانشجویان. ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد؛ 14( 24).
- شعبانی ورکی، بختیار (1379). رویکردهای یاددهی-یادگیری: مفاهیم بنیادها و نظریهها.انتشارات آستان قدس.
- شعبانی، حسن (1382). روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر) تهران: سمت.
- شعبانی، حسن (1385). مهارت های آموزشی و پرورشی:روشها و فنون تدریس. تهران: سمت.
- شیولسون، ریچارد، جی (1386). استدلال آماری درعلوم رفتاری، جلد دوم، ترجمه: علیرضا کیامنش، تهران، جهاد دانشگاهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- صدوقی، میترا و خلخالی، علی (1387). تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی. فصلنامهی اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، 19.
- طلایی، خ. (1379). بررسی رابطهی باورهای معرفتشناختی، خودگردانی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- عباسی، زهره (1390). رفتار اطلاعیابی از دیدگاه معرفتشناختی و روانشناختی با تأکید بر مدل اطلاعجویی کولثاو. مجله ارتباط علمی، 20.
- گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس (1996). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علومتربیتی و روانشناسی. جلد دوم، ترجمه: احمد رضا نصر و همکاران، 1384، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
- مایرز، چت (1986). آموزش تفکر انتقادی. ترجمه: خدایار ابیلی (1390). تهران: انتشارات سمت.
- محمودیاصل، محمد (1381). بررسی رابطه باورهای معرفتشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال دوم متوسطه شهرستان میاندوآب. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
- مرزوقی، رحمت ا... (1383). فراشناخت نظریهها ودلالتهایی برای آموزش و پژوهش. شیراز : مشکوه.
- ملکی، حسن (1383). برنامه درسی و پرورش تفکر. خلاصه مقالات همایش برنامه درسی و پرورش تفکر. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
- میرزابیگی، محمدعلی؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و محمدی، انوشیروان (1389). تأثیر آموزش مدل تفکر انتقادی ریچارد پل بر تفکر انتقادی دانشآموزان. مجله روانشناسی و علومتربیتی، 40 (1)، 85-71.
- Angeli, Charola M. (1997). Examinating the effects of context- free and context- situated instructional strategies on learners critical thinking, Indian university.
- Athari, Z.; Sharif, M.; Nematbakhsh, M. & Babamohammadi, H. (2009). Evaluation of critical thinking skills in Isfahan aniversity of medical sciences' students and its relationship with their Rank in university entrance exam rank.- Carlot, C.M. (1995). Effects of preexisting beliefs and repeated on belief change, comprehension, and recall of presasive text, Contemporary Educational psychology, 20, 201-221.
- Conley, A.M.; Pintrich, P. R.; Vekir, I. & Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in elementary science students. Contemporary educational psychology, 29, 189-204.
- Dweek, C. & legget, E. (1988). A Social cognitive approach to motivation and personality. Psychological review, 95, 256-273.
- Duell, O.K. & schomer-aikins, M. (2001). Measures of peoples beliefs about knowledge and learning. educational psychogyreview, 13, 419-449.
- Fisher, Alec. (2005). Critical thinking: an introduction, united kingdom:Cambridge university press.
- Hakan, K. & Munire, E. (2011). Profiling individual differences in undergraduates, epistemological beliefs: gender, domain and grade differences. Procedia- Social and Behavioralsciences, 31, 738- 744.
- Henry Wyre, S. (2007). Critical Thinking, Metacognition and Epistemological beliefs. A Disseration presented in partial fulfillment of the requirements for the degree doctor of education in educational leadership. University of phoenix.
- Huang, K. (2011). Metaconceptually- enhancedsimulation-basedinquiry the learning :effects on the 8 grade students conceptualchange and science epistemological beliefs. A Disseration submitted to the graduatefaculty in partial fulfillment of the requirements for the degree doctor of philosophy.university of Oklahoma.
- Kardash, C.M. & Scholes, R.J. (1996). Effects of preexisting beliefs, epistemological beliefs, and need for cognition on interprctation of controversial issues. Journal of educationalpsychology, 88 (2), 260-271.
- King, P.M. & Kitchener, K.S. (1981). Reflecting judgement: concept of justification and their relationship to age and education. Journal ofapplied developmental psychology, 2, 89-116.
- King, P.M. & Kitchener, K.S. (1994). Developing Reflective Judgment: understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in Adolescents and Adults,Sanfrancisco: Hossey- Bass.
- Kuhn, D. (1993). "Science as argument: Implication for teaching and learning scientific thinking". ScienceEducation, 77, 319-337.
- Man chan, n.; Irene, T.Ho. & Kelly, y.L.Ku.(2011). Epistemic beliefs and critical thinking of Chinese students. Learning and Individual differences, 21,67-77.
- Marzoogni, R.; fouladchang, M. & shamshiri, B. (2008). Gender and level differences in epistemological beliefs of iranrn undergraduates students.Journal of applied sciences,8,4698-410.
- May M.H. Cheng.; Kwok-wai Chan.; Sylvia Y.F. Tang. & Annie Y.N. Cheng. (2009). Pre-service teachereducation students epistemological beliefs andtheir conception of teaching. teaching and teacher education ,25,319-327.
- Peng, H. & fitzgerald, G.E. (2006). Relationship between Teacher Education students epistemological beliefs and their lerning outcomes in a case-based higher media learning environment.Journal of technology and teacher education , 4,255-287.
- Perry, W.G. (1981). "Cognitive and ethical growth: The making of meaning in a chickering" (Ed.), The Modern American college. Sanfrancisco: Jossey- Bass.
- Ryan, M.P. (1984). Monitoring text comprehension: individual differences in epistemological standards, Journal of educational psychology, 76, 284-258.
- Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of educational psychology, 82, 498-504.
-Schommer, M.; Crouse, A. & Rhodes, N. (1992). Epistemological beliefs and mathematical text comprehension: Believing it is simple does not make it so. Journal of Educational Psychology, 84, 435-443.
- Schommer, M. (1993). Comparisons of beliefsabout the nature ofknowledge and learning among post sccondary students. Research in higher education, 3, 355-370.
- Schomer , M. (1993). Eistemogical development and academic performance among secondary student, Journal of educational psychology,85(3):406-411.
- Schomer, M. & Dunnell, P.A. (1994). Acomparison ofepistemological beliefs betweengifted and non-gifted high schoolstudents. Roeper press, 16, 207-210.
- Schommer, M. (1998). "The influence of age and education on epistemological, Journal ofeducational psychology, 68, 4.
- Schommer, M.; Christy, C. & Gianna, G. (1997). "The development of epistemological beliefs among secondary students: a longitudina study", Journal of educational psychology, 89.37.
- Schraw, G.; Dunkle, M.F. & Bendiken, L.D. (1995). Cognitive processes in well- defined and ill- defined problem solving.Applied cognitivepsychology, 9, 523-528.
- Shabani varaaki, B. (2003).’Epistemological Beliefs and leadership style among schoolprincipal s. international education journal .(3) 224-231.
- Songer N.B. & Lin, M.C. (1991). How do students' views of science influence knowledge integration?, Journal of Research in science Teaching, 28, (9). 761- 784.
- Vermunt, J.D. (1996). Meta cognitive, cognitive and affectiveaspects of learning styles and strategies: A phenomeno graphicanalysis highereducation, 31: 25-50.
- Weinstock, M. & beiser, H.Z. (2009). Separatingacademic and social experience as potential factors in epistemological development. learning and instruction,19,287-298.
- Woolfolk, A.E. (2004). Educational psychology. (9th ed). Pcarson, international Edition.
- Yildiran, D.; Demirci, N.; Tuysuz, M.; Bektas, O. & Geban, O. (2011). Adaptation of an epistemological belief instrument towards chemistry and chemistry lessons. Procedia socialand behavioral sciences, 15, 3718- 3722.