In collaboration with Payame Noor University and Iranian Association of Social Psychology

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

2 Master of Educational Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

Abstract

Objective: The aim of this study was to identify the factors that affecting the reduction of cognitive distortions caused by Covid-19 pandemic. In terms of purpose this research is applied, and in terms of nature is descriptive-correlational. Method: The statistical population of this study includes all people living in city of Karaj and the sample size was calculated 384 based on Cochran formula. Sampling was done purposefully and in the next step it was done voluntarily and online. In order to collect data, Ozturk and Hammaci (2004) Cognitive Distortion Scale, Palutzian and Ellison (1983) Spiritual Health Scale and the researcher-made questionnaire of trust, patience and peaceful coexistence were used. Results: The results of the study using multivariate regression based on ANOVA test showed that trust, spiritual health and peaceful coexistence had a positive effect on reducing cognitive distortion. The results also showed that patience could not reduce cognitive distortion. Conclusion: As a result, in the social dimension, increasing trust and promoting empathetic coexistence in society and in the individual dimension, increasing spiritual health can be a basis for reducing cognitive distortion.

Keywords

ابوالقاسمی، ح؛ خوش محبت، ه (1399). ملاحضات سلامت معنوی در بحران کرونا. نشریه فرهنگ و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، 1(4)، 48ـ45.
امیری، س (1397). نسبت قرآن و نهج البلاغه با اصالت صلح و همزیستی مسالمت‎آمیز. پژوهش­های نهج­البلاغه، 17(58)، 28ـ9.
انصاریان، ح(1389). تفسیر و شرح صحیفه سجادیه. انتشارات دارالعرفان.
تمیمی آمدی، ع.و (1392). غررالحکم و دررالحکم (ترجمه محمد رحتمی شهررضا)، انتشارات صبح پیروزی.
حسن زاده آملی، ح. (1393). صدکلمه در معرفت نفس. انتشارات الف. لام .میم.
حسینی، ع؛ رفیعی نژاد، ز (1396). بررسی عقلانیت رورتی در جهت رسیدن به همزیستی مسالمت‎آمیز.فصلنامه علمی-ترویجی جامعه، فرهنگ و رسانه، 6(25)،66ـ47.
حیدری، الف؛ یوسفی، ص (1398). ارتباط سلامت معنوی با سایر ابعاد سلامت: ارائه یک مدل. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 13، 72ـ68.
دماری، ب (1389). سلامت معنوی. انتشارات طب و جامعه. چاپ اول.
رضوی دوست. غ.ر؛ خاکپور، ح؛ فنودی، ص؛ اکاتی، م (1394). نقش صبر در آرامش و سلامت معنوی انسان از دیدگاه قرآن و روایات اسلامی. ویژه نامه سلامت معنوی، 25، 160ـ129.
رفیعی، م.ط (1396). صلح و همزیستی مسالمت‎آمیز در اسلام. فصلنامه علمی تحقیقی پاسخ، 2(7)، 126ـ103.
شیوندی، ک؛ حسنوند، ف.الف (1399). تدوین مدل پیامدهای روانشناختی اضطراب ناشی از اپیدمی کرونا ویروس و بررسی نقش میانجی گری سلامت معنوی.فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 11(42)، 36ـ1.
عزیزی، ف (1393). سلامت معنوی. چیستی، چرایی، چگونگی. انتشارات حقوقی.
غباری بناب، ب؛‍ راقبیان، ر (1394). آموزش صبر به کودکان برای ارتقای سلامت معنوی آنان، راهنمای والدین. فصلنامه ارتقای سلامت. ویژه نامه سلامت معنوی، 58ـ49.
فروتن، م (1394). سلامت معنوی اسلامی از دیدگاه مرحوم استاد دکتر محمد مهدی اصفهانی. فصلنامه ارتقای سلامت. ویژه نامه سلامت معنوی، 30ـ22.
لاریجانی، ب؛ زاهدی، ف؛ پورذهبی، ز؛ تیرگر، س؛ میرزایی، ف (1393). سبک زندگی عالمان بزرگ اسلامی رهیافتی بر سلامت معنوی در آیینه نگاه و عمل علامه حسن زاده آملی، 3(7)، 13-1.
مشکی، م (1398). مبانی انسان شناسی سلامت معنوی از نظر فلسفه و عرفان اسلامی، هماهنگ با آیات قرآن.نشریه فرهنگ و ارتقای سلامت. فرهنگستان علوم پزشکی، 3(2)، 185ـ179.
منصوری لاریجانی، الف (1393). شرح منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری، انتشارات چاپ و نشر بین الملل.
نوشبری، ر؛ برادران، م(1396). تحریف شناختی، همجوشی شناختی و مشکلات روانشناختی در دانشجویان. روانشناسی معاصر، 12(ویژه نامه)، 823ـ819.
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence.  Rapid Review, 395, 912 – 930.
Cherif, A., Barley, K., & Hurtado, M. (2015). Homo-Psychologicus: Ractionary behavioural aspects of epidemics, Eqpdemics, L (14), 45-53.
Dinesen, P.T., Schaeffer, M., & Sonderskov, K.M. (2020). Ethnic Diversity and Social Trust: A Narrative and Meta-analytical Review. Annual Review of Political Science, 23:441-65.
Esmaeili, M. (2018). Spiritual health from the perspective of western and Islamic scientists. Journal of Research on Religion & Health. 4 (3), 1-6.
Fardin, M.A. (2020). COVID-19 Epidemic and Spirituality: A Review of the Benefits of Religion in Times of Crisis. Jundishapur Journal of Chronic Disease Care. (In Press)
Fisher, J. (2011). the Four Domains Model: Connecting Spirituality, Health and Well-Being. Religions, 2 (1), 17-28.
Greenberg, J. (2006). Comprehensive stress Management. MCGRaw- Hill Humanities/ Social.
Hamamci, Z. Buyukozturk, S. (2004). The interpersonal cognitive distorions scale: development and psychometric characteristics psychological reports. 95 (1), 291-303.
Hu, Y., Jiao, M., & Li, F. (2019). Effectiveness of spiritual care training to enhance spiritual health and spiritual care competency among oncology nurses. BMC Palliative Care18 (104).
Kelly, B.D. (2020). Emergency mental health legislation in response to the Covid-19 (Coronavirus) pandemic in Ireland: Urgency, necessity and proportionality. International Journal of Law and Psychiatry. 70: 101564.
Krysinska, K., Andressen, K., & Corveleyn, J. (2014). Religion and spirituality in online suicide berevement an analysis of online memorials. The Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention, 35(5), 349-356.
Kye, B. & Hwang, S.J. (2020). Social trust in the midst of pandemic crisis: Implications from COVID-19 of South Korea. Research in social Stratification and Mobility, 68, 100523.
Lu, L., Xiong, W., Liu, D., Liu, J., Yang, D., Li, N. et al. (2020). New onset acute symptomatic seizure and risk factors in coronavirus disease 2019: A retrospective multicenter study. Epilepsia, 61, 49-53.
Nicolette, V.R., Thuli, G.M., & Mujeeb, H. (2019).  Spiritual care, a deeper immunity: A response to Covid-19 pandemic. African Journal of Primary Health Care & Family Medicine. 12 (1), 1-10.
Shiina, A., Niitsub, T.a, Kobori, O., Idemoto, K., Hashimoto, T., Sasaki, T. et al. (2020). Relationship between perception and anxiety about COVID-19 infection and risk behaviors for spreading infection: A national survey in Japan. Brain, Behavior, & Immunity – Health, 6, 100101.
Sonderskov, K.M. & Dinesen, P.T. (2016). Trusting the State, Trusting Each Other? The Effect of Institutional Trust of Social Trust. Political Behavior, 38(1), 179-202
Sujatha. M. & Rajashekar, C. (2020). Psychological health of senior citizen during corona virus disease 2019-a social work response. Mukt Shabd Journal, 2347-3150.
Vaillant, GE. (2013). Psychiatry, religion, positive emotions and spirituality. Asian Journal of Psychiatry, 6(6):590–4.
Vinkers, Ch.H. Amelsvoort, T.v., Bisson, J.I., Branchi, I., Cryan, J.F., Domschke, K. et al. (2020). Stress resilience during the coronavirus pandemic. European Neuropsychopharmacology, 35, 12-16.
 Zarabian, Sh. & Hassani-Abharian, P. (2020). COVID-19 Pandemic and the Importance of Cognitive Rehabilitation. Basic and Clinical Neuroscience, 11(2.covid 19), 129-132.
Zhang, J., Lu, H., Zeng, H., Zhang, Sh., Du, Q., Jiang, T. & Du, B. (2020). The differential psychological distress of populations affected by the COVID-19 pandemic. Elsievier public Health Emergency Collection, 2020, 87:49-50.
Pearce, J., Koenig, G., Robins, J., Nelson, N., Shaw, F., Cohen, J., king, B. (2015). Religiously Integrated Cognitive Behavioral Therapy: A New Method of Treatment for Major Depression in Patients with Chronic Medical Illness. Psychotherapy (Chic). 52 (1): 56–66.
Dehkhoda, A., Bahmani, B., Dadkhah, A., Naghiyaee, M., Alimohamadi, F. (2013). Spiritually-Oriented Cognitive Therapy in Reduction of Depression Symptoms in Mothers of Children with Cancer. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iranian Rehabilitation Journal, 11 (17), 53-80.