علی اصغر عیوضی حشمت؛ محمد محمودی میمند؛ محمد مهدی پرهیزکار؛ علیرضا آقایوسفی
دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 155-167
چکیده
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سبکهای تصمیمگیری مصرفکنندگان از طریق ویژگیهای شخصیت است. برای تعیین سبکهای تصمیمگیری از الگوی اسکات و بروس مشتمل بر سبکهای منطقی، شهودی، وابسته و اجتنابی و برای تعیین ویژگیهای شخصیتی از مدل گری ـ ویلسون مشتمل بر سیستمهای فعالسازی رفتاری، بازداری رفتاری و جنگ/گریز استفاده ...
بیشتر
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سبکهای تصمیمگیری مصرفکنندگان از طریق ویژگیهای شخصیت است. برای تعیین سبکهای تصمیمگیری از الگوی اسکات و بروس مشتمل بر سبکهای منطقی، شهودی، وابسته و اجتنابی و برای تعیین ویژگیهای شخصیتی از مدل گری ـ ویلسون مشتمل بر سیستمهای فعالسازی رفتاری، بازداری رفتاری و جنگ/گریز استفاده شده است. روش: نمونه مورد مطالعه، 375 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز قم که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. پرسشنامههای سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس و ویژگیهای شخصیتی گری - ویلسون توزیع و با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره، سبکهای تصمیمگیری آزمودنیها پیشبینی گردید. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که علاوه بر وجود رابطه معنیدار بین مؤلفههای سبکهای تصمیمگیری، شرکتکنندگان پژوهش که دارای سیستمهای فعالسازی رفتاری و جنگ/گریز هستند، از سبک تصمیمگیری منطقی و در سیستم بازداری رفتاری از سبک تصمیمگیری اجتنابی و شهودی استفاده مینماید.