پریسا اقاگدی؛ احمد اعتمادی
دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، ، صفحه 44-58
چکیده
مقدمه: این مطالعه به منظور اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی ـ رفتاری بر تغییر نگرش خرده مقیاسهای اختلالات خوردن دانشآموزان دختر طراحی و انجام شد. روش:روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و اجرای پیش آزمون ـ پس آزمون بود. نمونه آماری متشکل از 20 نفر بودند (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: این مطالعه به منظور اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی ـ رفتاری بر تغییر نگرش خرده مقیاسهای اختلالات خوردن دانشآموزان دختر طراحی و انجام شد. روش:روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و اجرای پیش آزمون ـ پس آزمون بود. نمونه آماری متشکل از 20 نفر بودند (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه نگرشهای اختلال خوردن (The Eating Attitudes Test (EAT- 26)) بود. دادهها با استفاده از نرمافزار 18ـSPSS و آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: پس از اجرای مداخله، میانگین نمره نگرش گروه آزمون در بیاشتهایی عصبی از 80/22 قبل از آموزش به 14 بعد از آموزش، و پرخوری عصبی از 16 به 60/9 و در کنترل دهانی از 10/15 به 70/9 کاهش یافت همچنین نتایج تحلیل کوواریانس اندازه اثر 88/0، 89/0 و 82/0 را به ترتیب در هر یک از خرده مقیاسهای بیاشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و کنترل دهانی نشان داد (001/0P