نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
2 کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر هیجان بر نشانگان زیستی ـ حرکتی کاربران رایانه صورت گرفته است تا از طریق آن رایانه بتواند به وسیله این نشانگان زیستی ـ حرکتی، هیجان کاربر خود را تقریب زده و با او بهتر تعامل کند. هر چند روش این تحقیق محاسبه احساسی خالص نیست؛ اما یک الگوی تقریبی مناسب برای دستهبندی هیجان، بر اساس نشانگان زیستی ـ حرکتی ارائه میدهد. روش: در این پژوهش 9 نفر که آشنایی لازم با رایانه داشتند، هر کدام به مدت تقریبی 45 دقیقه، تحت 6 هیجان ( 2خلق، و 3 انگیختگی در هر خلق) قرار گرفتند. در ابتدا یک پیش آزمون، انجام میشد (کلاً 7 حالت). برای القای هیجان در این پژوهش، از روش 2 مرحلهای تغییر خلق از طریق روش رابینسون و تغییر انگیختگی از طریق نمایش فیلم استفاده شد. پس از هر القای هیجان یک بازی انجام میشد، تا دادههای حرکتی آن از طریق حرکات نشانگر ماوس (12 مورد) بدست آید؛ دادههای زیستی دما، رطوبت کف دست، و نیز فشار کلیک ماوس، از طریق یک ماوس زیست سنج، جمعآوری شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در سطح معنیداری 05/0، گروههای در سرعت و شتاب نشانگر ماوس و نیز رطوبت و نیروی کلیک، دارای تفاوت معنی داری هستند. نتیجهگیری: هیجان شخص و مخصوصاً میزان انگیختگی او، روی 4 سیگنال سرعت، شتاب، رطوبت و نیروی کلیک تأثیر دارد، پس میتوان آن را از این طریق ارزیابی کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Emotion Inducing, on Motor and Physiological Signs of Computer Users: An Affective Computing Approach
نویسندگان [English]
- Hossin Zare 1
- Ahmad Alipoor 1
- Hooman Mallahzadeh 2
1 Professor of Psychology, Payame Noor University
2 M. A. of Psychology, Payame Noor University
چکیده [English]
Aim: The present study examined the effect of emotion inducing on motor and Physiological signs of computer users so that by using these signs computers can estimate the users’ emotions and have a better interaction with them. Although the method of this study was not pure emotional calculations, it presents an approximating algorithm for classifying human emotion based on motor and Physiological signs. Method: A total number of 9 participants with adequate computer skills underwent 6 emotions (2 moods, and 3 arousals in each mood). Besides, there was a pretest at the beginning (a total of 7 emotional states). To induce emotion, Robinson’s two steps method was used. Then the participants were aroused by films. After each emotion inducing, a computer game was played the motor (12 items) and physiological signs (Skin temperature and humidity and clicking force) were measured. Results: The results showed that at 0.05 significance level, the groups had significant differences in mouse speed, mouse acceleration, palm humidity, and click force. Conclusion: Computer users’ emotion can be assessed by 4 signs of speed, acceleration, humidity, and click force.
کلیدواژهها [English]
- Affective Computing
- Emotion Inducing
- Biometric Mouse