نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
2 استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
چکیده
مقدمه: امروزه برای بررسی تفاوتهای فردی افراد به سبکهای شناختی آنان توجه بسیاری میشود. سبکشناختی، روشهای انفرادی یادگیرنده است که برای پردازش اطلاعات بههنگام یادگیری مفاهیم جدید مورد توجه قرار میگیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای شناختی گریگوریک با دست برتری در دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور و ارائه راهکارهایی کاربردی در بهبود نظام آموزش از راه دور است. روش: این تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و برای جمعآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه سبکهای شناختی گریگوریک و پرسشنامه دست برتری ادینبورگ) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور استان تهران با تعداد 17803 نفر و حجم نمونه به روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی 200 نفر در نظر گرفته شد. بهمنظور تحلیلدادههای به دست آمده علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار متغیرها و نیز رسم نمودارهای لازم از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری، تحلیل واریانس یکراهه برای آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتهها: با توجه به نتایج به دست آمده رابطه معنیداری بین دستبرتری با سبکشناختی عینی ـ متوالی، انتزاعی ـ متوالی و انتزاعی ـ تصادفی مشاهده شد. بدین صورت که در سبکشناختی عینی ـ متوالی زنان راست دست به طور معنیداری نمره بیشتری دریافت کردند، در سبک انتزاعی ـ متوالی زنان و مردان راست دست بهطور معنیداری بالاتراز افراد چپ دست بودند و در سبک انتزاعی ـ تصادفی مردان چپ دست بهطور معنیداری نمرات بیشتری اخذ کردند که با پژوهشهای پیشین همسو میباشد. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت تعامل سبکهای شناختی با دست برتری میتوانند تلویحاتی نوین برای طراحی روش تدریس در نظام آموزش از راه دور به دنبال داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Interaction of Cognitive Styles With Handedness In PNU Students: Implications for the Design of Teaching Method in Distance Education System
نویسندگان [English]
- ziba barghi irani 1
- ahmad alipoor 2
1 Assistant Professor in Department of Psychology, Payame Noor University
2 Professor in Psychology, Payame Noor University
چکیده [English]
Introduction: Today, to study the personal differences of individuals, much more attention is paid to their cognitive styles. Cognitive styles are the individual methods of learner that are being considered for data processing at the time of learning new concepts. The aim of this research is to study the relationship between Gregoric cognitive styles and handedness of undergraduate students in Payame Noor University and to suggest applicable strategies for improving distant education system. Method: This research is descriptive and correlation one and the librarian and field methods (Gregoric cognitive styles questionnaires and Edinburgh handedness questionnaire) have been used for collecting data; Statistical society of the research was undergraduate students of Payame Noor University-Tehran Branch, with 17803 individuals and sample was considered 200 individuals by random classification sampling method. To analyze the obtained data, in addition to descriptive methods of variables Mean (average) and standard deviation also drawing the necessary diagrams for multivariate variance analysis test, the one-way variance analysis and Significance tests of multivariate models of Wilkes, Pilates, Hutling and Roise have been used for testing the hypothesis. Results: According to the obtained results, the significanot relationship between handedness and concrete-sequential, abstract-sequential and abstract-random cognitive styles has been observed. In this way that in concrete-sequential cognitive style, right-handed women obtained more scores significantly, in abstract-sequential style right-handed men and women were significantly higher than left-handed ones, and in abstract-random style, left –handed men obtained higher scores significantly, which is in line with previous researches. Conclusion: According to the obtained results, it can be told that interaction of cognitive styles with handedness can have pursuit new implications for design of teaching method in distance education system.
کلیدواژهها [English]
- Cognitive Styles (Concrete- sequential
- abstract-random
- Concrete -random
- Abstract -sequential)
- Handedness