نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2 استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
3 دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانشآموزان دو زبانه و یکزبانه بود. روش: برای این منظور 120 دانشآموز دختر و پسر 7 ـ 12 ساله (60 دانشآموز یکزبانه فارسی زبان و 60 دانشآموزان دو زبانه ارمنی ـ فارسی زبان) از پایههای دوم تا ششم دبستانهای منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. از آزمون آندره ری و ویسکانسین برای سنجش کارکردهای اجرایی (برنامهریزی و سازماندهی، انعطافپذیری) وماتریس 3×3 و 5×5 کورنولدی برای سنجش حافظه فعال و حافظه منفعل آزمودنیها استفاده شد. دادهها به روش تحلیل واریانس دو راهه و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که کارکردهای اجرایی سازماندهی و برنامهریزی و انعطافپذیری دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه متفاوت است اما در حافظه فعال و منفعل بین این دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد. علاوه بر این، تفاوتهای جنسیتی چندانی بین دو گروه مشاهده نشد، به جز اینکه در دانشآموزان یکزبانه کارکرد اجرایی انعطافپذیری دختران بهتر از پسران به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده و برتری دانشآموزان دو زبانه در کارکردهای اجرایی نسبت به دانشآموزان یکزبانه میتوان نسبت به برنامهریزی زودهنگام آموزش زبان دوم در مدارس پیشدبستانی اقدام کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison of Executive Functionsand Memoryin Bilingual and Mono lingual Students
نویسندگان [English]
- Mona Golestani Fard 1
- Mansoore Nikoogoftar 2
- Hasan Shams Esfandabad 3
1 M.A. in Psychology Department of General Psychology, Islamic Azad University, Karaj branch
2 Assistant of professor in Psychology, Payame Noor University
3 Associate professor, Qazvin Imam Khomeini International University
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to compare the executive functions (flexibility, planning, and organizing) and memory (active and passive) of monolingual and bilingual students. Method: For this purpose,120 students, including 60 male and female students who were Persian-speaking monolinguals and aged between 7 to 12 years (30 girls, 30 boys) and 60 Armenian-Persian bilingual students (30 girls, 30 boys) from the second to the sixth grade in district 8 of Tehran were selected by convenience sampling. Andre-ray test was used to measure executive function (planning and organization), and Wisconsin test was used to measure executive function tests (flexibility). Furthermore, 3 × 3 Matrix of Cornoldy was used to measure working memory and Matrix 5 × 5 Cornoldy was used to assess passive memory. Data were analyzed by two-way ANOVA using SPSS software. Results: The results showed that the executive functions of organizing and planning of monolingual students are different from bilingual students. However, there was not a significant difference between the two groups in the passive and working memory. In addition, significant differences were not observed between the genders, except that in monolingual students the executive function of flexibility of girls was better than boys. Conclusion: Based on the results and the advantages of bilingual students in executive functions over monolingual students, early second language education in preschools could be recommended.
کلیدواژهها [English]
- Executive Function
- Flexibility
- Planning and organization of executive function
- Working memory
- Passive memory
- Bilingual
- Monolingual
- Gender