نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
چکیده
در این تحقیق میزان شیوع اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز در نیمسال اول تحصیلی 1388-1387 مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. از بین دانشجویان مشغول به تحصیل در آن دانشگاه 1200 نفر( 155 پسر و 1045 دختر) به شیوه تصادفی انتخاب و از این تعداد 207 نفر آنان دارای اهمال کاری تحصیلی تشخیص داده شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی محقق ساخته استفاده به عمل آمد. تحلیل داده ها با کمک آمار توصیفی (فراوانی، درصد و نمودار) و استتباطی (T گروههای مستقل) صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است. در این تحقیق این سئوال که میزان شیوع اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز تا چه اندازه است؟ و آیا بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیامنور اهواز از آن لحاظ تفاوت وجود دارد؟ مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که میزان شیوع اهمال کاری تحصیلی در جامعه دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز 2/17 درصد (در دانشجویان پسر 8/17 و در دانشجویان دختر 03/17 درصد) است. یافته ها همچنین نشان می دهد که بین میزان شیوع متغیر یاد شده در دانشجویان دختر و پسر از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An investigation of the prevalence of academic procrastination among male and female students of Ahwaz Payame Noor University
نویسنده [English]
- Karim Savari
Associate Professor of Psychology, Payame Noor University
چکیده [English]
Aims: This study investigated the prevalence of academic procrastination among male and female students of Ahwaz Payame Noor University in the first semester of 1387 – 1388 academic year. Method: From among the 1200 students, 155 boys and 1045 girls were selected randomly as the subjects of the study. To collect the data, a questionnaire made by the researcher which consisted of 14 questions was used. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Results and conclusion: The results indicated that the rate of academic procrastination is 17.2 among the Payam-Noor students of Ahvaz. Moreover, the rate of academic procrastination among male students, was 17.8 which was more than the female students, 17.03; however, the difference was not significant.
کلیدواژهها [English]
- Prevalence
- Academic Procrastination