نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده
در این پژوهش، بررسی رابطه عزت نفس و خودکارآمدی با متقاعدسازی در مدیران آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه مدیران آموزشی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران بود، که تعداد 120 نفر (76 زن و 44 مرد) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری عزت نفس از آزمون عزت نفس کوپراسمیت (1967) و برای اندازه گیری خودکارآمدی از آزمون باورهای خودکارآمدی عمومی (شرر و دیگران، 1982) و برای اندازه گیری متقاعدسازی از آزمون دانش متقاعدسازی (سپاه منصور و هومن، 1389) استفاده به عمل آمد. برای تحلیل داده ها، از هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین متقاعدسازی با عزت نفس و متقاعدسازی با خودکارآمدی، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد (به ترتیبr=0/771 و r=0/494). همچنین نتایج نشان داد که 59% از واریانس مربوط به متقاعدسازی با عزت نفس (R2=0/594) و 24% از واریانس متقاعدسازی با خودکارآمدی (R2=0/244) تبیین می شود. و نتایج حاصل از ضرایب شیب نشان داد که در پیش بینی متقاعدسازی، سهم عزت نفس بیش از خودکارآمدی بود (=0/70β).
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between self-esteem and self-efficacy with persuasion in educational managers
نویسندگان [English]
- Mojgan Sepah Mansour 1
- Elmira Memar 2
- Masoumeh Azmoudeh 2
1 Assistant professor of Islamic Azad University
2 PhD student of General Psychology, Islamic Azad University, Tehran
چکیده [English]
Aims: This study investigated the relationship between self-esteem and self-efficacy with persuasion in educational managers. Method: The Population of this study consisted of all educational managers of Islamic Azad University in Tehran. 120 people (76 women and 44 men) were selected by multistage cluster sampling. In order to measure their self-esteem, Koper Smith test (1967) was used and to measure self-efficacy, general self-efficacy beliefs test (Scherer et al, 1982) was used. The Persuasion was measured by applied intelligence Persuasion test (Sepah Mansour and Hooman, 1389). For data analysis, the Pearson correlation and Regression analysis were used. Results and conclusion: The results showed a significant positive correlation between persuasion with self-esteem and persuasion with self- efficacy. (r=0/771,r=0/494). Also the results showed that 59% of the variance associated with the persuasion can be explained with self-esteem (R2 = 0.594) and 24% of the variance in self- efficacy can be explained whit persuasion (R2 = 0.244). The results of the slope coefficients indicated that, in predicting persuasion, the share of self-esteem was more than self- efficacy . (β= 0.70).
کلیدواژهها [English]
- persuasion
- Self-efficacy
- Self-esteem