نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور
2 استاد روانشناسی دانشگاه پیام نور
3 استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین زبان بدن با ادراک تعامل اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه بود. روش: پژوهش در قالب یک طرح توصیفی – همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول در شهر شیراز به تعداد 12871 در سال تحصیلی 95-96 بود. با استفاده از فرمول کوکران 290 دانش آموز وارد مطالعه شدند. روش نمونه گیری به صورت خوشهای است. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامههای زبان بدن حصبایی و ادراک تعامل اجتماعی گلاس استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار نسخه 20 و ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان دادند غیررفتارهای غیرکلامی معلمان، در سر با 28/0=β، دست با 21/0=β و چشم با 16/0=β بیشترین سهم را در تبیین ادراک تعامل اجتماعی دانش آموزان دارند نتیجه گیری: بنابراین معلمان بیشتر از سرنخهای سر، دست و سپس چشم برای تعامل با دانش آموزان استفاده میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Body Language and Perception of Social Interaction
نویسندگان [English]
- Fatemeh Rohi Jahromi 1
- Hosain Zare 2
- Nila Akhondy 3
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to investigate the relationship between body language and perceived social interaction in high school students. Method: The research method was descriptive and correlational. The statistical population was all the 12871 high school students of Shiraz city the enrolled in the academic year of 1395-1396. Using Cochran Formula and cluster sampling, 290 students were chosen to take part in the study. Data collection took place using Body Language Questionnaire by Hasibani and the Glass's Perception of Social Interaction Questionnaire. Data were analyzed by SPSS version 20 and by using the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Findings: The results indicated that among the nonverbal behaviors of teachers, according to standard beta, head (β=0.28), hand (β=0.21) and eyes (β=0.16) had the most role and contribution in explaining the students' perceived social interaction. Conclusion: Therefore, the teachers used head, hands and eyes as non-verbal cues for more interaction with students.
کلیدواژهها [English]
- body language
- Nonverbal Behaviors
- Perceived Social Interaction