نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.
2 استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
3 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزش درونی ـ بیرونی و هدف تبحری ـ عملکردگرا در پیشبینی خود کارآمدی خلاق دانشآموزان پسر سال دوم دبیرستانهای شهرستان رومشگان صورت گرفته است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان رومشگان بود که در سال تحصیلی 1394-1393 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. به این صورت که در مرحله اول از بین 13 دبیرستان پسرانه 8 دبیرستان بهصورت تصادفی انتخاب شده و در مرحله بعد از هر دبیرستان تعداد 38 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. تعداد کل این جامعه 1642 نفر بودند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس جهتگیریهای انگیزشی (MO) والرند و همکاران (2005)، مقیاس هدفهای پیشرفت (AGOS) میگلی و همکاران (2000) و پرسشنامه خودکارآمدی خلاق (CSEQ) بیگیتو (2006) بودند. در این پژوهش آزمون فرضیهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شده است. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که بین انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، هدف تبحرگرا، هدف عملکردگرا، چالش گری، کنجکاوی، تبحر مستقل، خوشایندی معلم و وابستگی به معلم با خودکارآمدی خلاق رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که متغیرهای پیشبین 87/0 درصد از خودکارآمدی خلاق را تبیین میکند که در سطح 01/0 >p معنیدار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Intrinsi- Extrinsic Motivation and Mastery-Performance Goals in Predicting Creative Self-Efficacy in Junior High School Students in Roomeshkan
نویسندگان [English]
- Hamid Faramarzi 1
- Alireza Haji yakhchali 2
- Manigeh Shahni Yeylagh 3
1 M.A in Educational psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz.
2 Assistant professor, Department of Educational psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz.
3 Professor, Department of Educational psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz.
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to investigate the role of internal-external motivation and goal mastery approach -performance approach- as predictors of creative self-efficacy in male junior high school students (grade 9) in Romeshgan City. The population consisted of all male high school students in Romeshgan City in the academic year 2015-2016. Method: A total of 346 subjects were selected from the population by using multistage random sampling method. The research design was correlational. The research instruments were motivational orientations scale, achievement goals scale, and creative self-efficacy questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression. Findings: The results of the analysis showed that there was a significant correlation between creative self-efficacy and intrinsic motivation, external motivation, objective mastery approach, challengism, curiosity, independent expertise, teacher pleasantness, and dependence on teacher. Also, the results showed that challengism, curiosity, independent expertise, teacher pleasantness and dependence to teacher explain 0.16 of variance in creative self-efficacy using stepwise method. Conclusion: Based on the present study results, one might relying on intrinsic motivation and empower students to select their objectives and increase their creative self-efficacy.
کلیدواژهها [English]
- Intrinsic Motivation
- Extrinsic motivation
- Mastery goals
- Performance goals
- Creative self-efficacy