نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه ارومیه
2 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه ارومیه
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهدهای بندورا بر ارتقاء و بهبود نظریه ذهن کودکان دختر و پسر پیشدبستانی شهر ارومیه بود. روش: پژوهش حاضر که از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است به شیوه ی پیشآزمون - پسآزمون به همراه گروه کنترل اجرا گردید.40 کودک به شیوه در دسترس انتخابشده و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت سنجش متغیرها در این پژوهش از دو مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی الیوت و گرشام (ssrs) و پرسشنامه 38 سؤالی نظریه ی ذهن استیمن و موریس بهعنوان ابزار گردآوری اطلاعات مربوط به پیشآزمون و پسآزمون استفادهشده است. مهارتهای اجتماعی به مدت 15 جلسه از طریق روش یادگیری مشاهدهای بندورا به گروه آزمایش آموزش داده شد؛ سپس دادههای حاصل از آزمونها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون t مستقل موردبررسی قرار گرفتند. یافتهها: نشان دادند که آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهدهای بندورا موجب افزایش معنادار این مهارتها و توانایی نظریه ذهن در کودکان گردید. نتیجه گیری: مبتنی بر نتایج پژوهش حاضر میتوان اذعان نمود مداخلات آموزشی قادرند از طریق ارتقاء تئوری ذهن از بروز بسیاری از ناهنجاریها ی شناختی و رفتاری کودکان پیشگیری کنند، لذا پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای اجتماعی در سیاستگذاریهای نهاد آموزشوپرورش و مراکز بالینی گنجانده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Determine the Effectiveness of Social Skills Training Through Bandura's Model of Observational Learning on the Improving of Boys and Girls in Pre-School Children's Theory of Mind
نویسندگان [English]
- Zahra Sedighi 1
- Farzaneh Mikaeeli 2
- ali issazadegan 2
1 M.A Student of Educational Psychology in Orumieh University
2 Associate Professor of Psychology Group in Orumieh University
چکیده [English]
Introduction: This research focused on effects of training social skills using Bendura’s observational learning model on improving theory of mind of preschool children in Urmia. Method: Current research which is semi-experimental, was conducted in a pretest-aftertest kind of studies with a control group.40 children were chosen considering availability and randomly seperated into test and control groups. To evaluate variables in this research, Elliott and Grsham’s social skills calibration gauge for preschool children (ssrs) and Stimman and Morris' 38-item questionnaire about theory of mind were used as tools to get information about pretest and aftertest.Children in test group were trained social skills during 15 sessions using Bendura’s observational learning model.We examined the data produced by tests using covariance analysis and independent T experiment. Conclusion: Findings suggest that training social skills using Bendura’s observational learning model significantly improves these skills andtheory of mind ability in children. Results: Therefore, results of current research imply that through theory of mind development, training involvements can prevent from children’s several cognitive and behavioral abnormalities; so it’s suggested that training social skills will be included in policies of Education Organization and clinical centers.
کلیدواژهها [English]
- social skills
- Observational Learning
- Bendura
- theory of min