نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکترا گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
چکیده
مقدمه: تصمیمگیری از مهمترین جنبههای زندگی فردی و اجتماعی ما است. علیرغم وجود مدلها و چارچوبهای مختلف تصمیمگیری، مدل جامعی از تصمیمگیری بر اساس آموزههای علوم شناختی ارایه نشده است. در عصر حاضر با رشد و گسترش علوم شناختی نیاز است مطالعات خود را در این حوزه عمیقتر سازیم. در این پژوهش هدف ما شناسایی وضعیت موجود مطالعات صورت گرفته درباره مولفههای شناختی تصمیمگیری است. روش: بنابراین با استفاده از روش فراترکیب، تعداد 140 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری و تحلیل دادهها به روش تحلیل چارچوبی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرمافزار Nvivo-11 صورت گرفت. در پایان، 80 مورد از شاخصهای تصمیمگیری در 26 مولفه و 5 بعد(عوامل زمینهای، عوامل فردی، پردازش اطلاعات، تحریف شناختی، آمادگی شناختی) دستهبندی شد. سپس میزان اهمیت و اولویت هریک از عوامل پیشنهادی به کمک روش کمی انتروپی شانون، بر اساس رویکرد تحلیل محتوا تعیین شده است. یافته ها و نتیجه گیری: این پژوهش هم در روششناسی و هم نتایج بهدستآمده دارای نوآوری است. نوآوری دیگر این چارچوب، ادغام عوامل شناختی در الگوی تصمیمگیری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Model of Cognitive Factors Effective on Decision Making
نویسندگان [English]
- Seyyed Kamal Kharrazi 1
- Sahba Rezaian 2
1 Professor of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran.
2 PhD student, Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran.
چکیده [English]
Aim: Decision making is one of the most important aspects of our individual and social lives. In spite of various models and frameworks of decision making, no comprehensive model has been proposed so far to integrate cognitive dimensions in decision making models. In the current era, with the development and advancement of cognitive sciences, it’s necessary to deepen our studies in this field. Thus, our aim was to identify the current status of the studies conducted about components of decision making. Method: All themes of decision making were identified through systematic review literature using meta analysis. The data coding was done with Nvivo-11. Finally, 80 codes of decision making were categorized in 26 categories and 5 themes (contextual factors, individual factors, cognitive readiness and cognitive distortions). Then the importance and priority of each proposed dimension was determined using Shannon quantitative method based on content analysis. Results & Conclusion: Thus, this study is innovative in terms of both results and methodology. The other innovation of this study is the comprehensive integration of cognitive components into decision making models.
کلیدواژهها [English]
- Cognitive Approach
- Decision Making
- Shannon Entropy
- Meta-analysis