نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گروه روانشناسی، گرمسار، ایران
چکیده
مقدمه:این پژوهش باهدف تبیین خودشناسی براساس مولفه های باورهای معرفت شناختی و صفات شخصیت انجام گرفت. روش: طرح تحقیق در این پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه های (سراسری، آزاد، علمی-کابردی و غیرانتفاعی) شهرتهران درسال تحصیلی97- 1396بود. بدین منظور، تعداد 400 نفرازدانشجویان، به شیوه نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودشناسی (قربانی، واتسن و هارگیس، 2003)، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت فرم کوتاه (مک کری و کاستا، 1985) و پرسشنامه باورهای معرفت شناسی (شومر، 1993) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بررسی نتایج پژوهش نشان داد که بین خودشناسی با صفات شخصیت (توافق پذیری و وظیفه شناسی) و باورهای معرفت شناختی (توانایی ذاتی و توانایی وقوف بر همه چیز) همبستگی معنادار مستقیم وجود دارد (05/0p <). همچنین متغیرهای صفات شخصیت (توافق پذیری و وظیفه شناسی) و باورهای معرفتشناختی (توانایی وقوف بر همه چیز) با ضریب بتاهای 260/0، 156/0 و 150/0 توانستند خودشناسی را تبیین و پیشبینی نمایند. نتیجه گیری:از آنجایی که باورهای معرفت شناختی (توانایی وقوف بر همه چیز) و صفات شخصیت (توافق پذیری و وظیفه شناسی) می توانند خودشناسی را تبیین و پیش بینی نمایند، به نظر می رسد که می توان با ارتقاء چنین ویژگی هایی میزان خودشناسی دانشجویان را افزایش داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining Self-knowledge Based on the Components of Epistemological Beliefs and Personality Traits
نویسندگان [English]
- Arezoo Vahid 1
- Davood Manavipour 2
1 PhD student Psychology, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
2 Assistant Professor, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
چکیده [English]
Introduction:This research aimed at explaining self-knowledge based on the components of epistemological beliefs and personality traits. Method: The research method was correlational in this study. The statistical populationof this study included all students of (State, Azad, Applied Science, and non-profit)universitiesof Tehran in the academic year of 2017-18. For this purpose, a total of 400 female students were selected using multistage cluster sampling. The research instrument wereSelf-Knowledge Questionnaire (Ghorbani, Watson & Hargeis, 2003), Five Factor Personality short-form Questionnaire (McCarry & Costa, 1985),and the Epistemological Beliefs Questionnaire (Schommer, 1993). Data were analyzed using Pearson correlation and regression analysis method.Results:The findings of the research showed that there was a significant direct correlation between self-knowledge andpersonality traits (Compatibility and Conscientious) and epistemology beliefs (innate ability andability to understand everything fully)(p < %05). Also, the variables of personality traits (Compatibility and Conscientious) and epistemology beliefs (ability to understand everything fully)were able to explain and predict self-knowledge with beta coefficients of%260, %156,and %150.Conclusion: Since epistemology beliefs (ability to understand everything fully)and personality traits (Compatibility and Conscientious) can explain and predict self-knowledge,it seems that students can improve their self-esteem by promoting such features.
کلیدواژهها [English]
- Self-knowledge
- Epistemology beliefs
- personality traits