-احیاء کننده، م. و یوسفی، ف (1396). «رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و سازگاری با دانشگاه نقش واسطهای راهبردهای مقابله با استرس». فصلنامه خانواده پژوهی، سال سیزدهم، شماره 50، صص391-373.
- افشاری، ر.؛ خوشابی، ک.؛ پوراعتماد، ح. ر. و مرادی، ش (1385). «بررسی راهبردهای مقابله ای و سلامت روان در مادران کودکان اتیستیک» فصلنامه خانواده پژوهی، پاییز، 2(7):285-292.
- اکبری، م.؛ شقاقی، ف. و بهروزیان، م (1390) «تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله بر اضطراب امتحان دانشجویان». روانشناسی تحولی، دوره8، شماره 29، صص74-67.
- ایزدیفرد، ر. و سپاسیآشتیانی، م (1389). «اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری با آموزش مهارت حل مسئله در کاهش علائم اضطراب امتحان». مجله علوم رفتاری. شماره 1، صص 27-23.
- بذل، م (1383) «بررسی ارتباط مهارت حل مسئله و میزان سازگاری در دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم مقطع دبیرستانی در شمال و جنوب تهران». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- خسروی، ز. و رفعتی، م (1377). «نقش حالتهای خلقی بر شیوه ارزیابی دانشآموزان دختر از توانایی مشکل گشایی خود». فصلنامه اندیشه و رفتار 4، 1، 35-45.
-خرازی، ک (1385). «یادگیری در رویکرد شناختی». تازههای علوم شناختی، سال8، شماره4، صص89-86.
-دمیرچی، ی و وفایی، م (1384). «در تحقیق بررسی اثر کوتاه مدت و بلند مدت آموزش حل خلاق مسائل بر فرایند مسئلهیابی، حل مسئله و کاربرد راه حل آنها». مطالعات برنامه درسی، دوره 1، شماره 1، صص119-101.
- ذوالفقاری، ح.؛ زارع، ح.؛ فرج اللهی، م. و ملکی، ح (1393). «اثربخشی آموزش حل مسئله در فرآیندهای خودجوش نظم دهنده انتخاب، بهینهسازی، و جبران در دانشجویان». ص 558.
- زنوزیان، س.؛ غرابی، ب. و یکه یزدان دوست، ر(1389). «اثربخشی آموزش حل مسئله در تغییر راهبردهای مقابلهای دانشجویان». پژوهشهای نوین روانشناختی، دوره 5، شماره20، صص 101-83.
- رضایی، م. ج.؛ اژه ای، ج. و غلامعلی لواسانی، م (1391). «تأثیر آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیرمنطقی با رویکرد شناختی بر اضطراب امتحان دانشآموزان». مجله روانشناسی.
- زراعت، ز. و غفوریان، ع. ر (1388). «اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان»، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره2، شماره1، صص 26-23.
- سیف،ع. ا (1395). روانشناسی پرورشی، تهران، انتشارات آگاه.
- شیرانی فرادنبه، ح.؛ نشاط دوست، ح. و طاهر، غ. ر (1392). «اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش استرس دانشآموزان». کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان، دوره 1.
- شریعت باقری،؛ حمد، م. و نیگپور، ف (1397). «تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی ـ ارتباطی بر مسئولیتپذیری و سازگاری دانشآموزان». روشها و مدلهای روانشناختی. سال نهم، شماره 32.
- شهبازی، س. و حیدری، م (1391).«تأثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید بر مهارت حل مسئله دانشجویان پرستاری». نشریه مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره2، شماره 76، 9-1.
- شهبازی، س.؛ حضرتی،م.؛ معطری، م. و حیدری، م (1391). «تأثیر آموزش حل مسئله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری شیراز». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 12، شماره 1، پیاپی 39، صص76-67.
- شمس علیزاده، ن.؛ کاکا برایی، ک.؛ احمدیان، ح. و ضابط، م (1394). «تأثیر آموزش جرأتمندی بر خودپنداره دانشجویان پزشکی». مجله دستاوردهای روانشناسی بالینی، 1(1)، 76-61.
- غضنفری، ف. و قدمپور، ع. ا (1387). «بررسی رابطه راهبردهای مقابلهای وسلامت روانی درساکنین شهرخرم آباد». فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال دهم، شماره37، صفحه47-54 .
-کاشانی وحید، ل.؛ افروز، غ. ع.؛ شکوهی یکتا، م. و خرازی، ک. (1394). «طراحی و تهیه برنامه آموزش حل مسئله بین فردی با رویکرد خلاقانه و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت حل مسئله دانشآموزان سرآمد». نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، شماره 602، تابستان 1394 صص 44-53 .
- لطیفی، ز.؛ امیری، ش.؛ ملک پور، م. و مولوی، ح (1388). «اثربخشی آموزش حل مسئله شناختی ـ اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری». فصلنامه تازههای علوم شناختی، شماره 43، پاییز 1388 ص 70 .
- محمد خانی، ش. و مظلوم، م (1389). «رابطه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر با اضطراب صفت».روانشناسی معاصر، دوره5، شماره2، صص23-32.
- معطری، م.؛ سلطانی، ع.؛ موسوی نسب، م. و آیت الهی، ع. ر (1384). «تأثیر آموزش حل مسئله بر خودپنداره دانشجویان پرستاری». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(2)، 155-137.
- نعمتی، پ. س (1387). پرسشنامه مسئولیتپذیری نوجوانان. تهران، انتشارات روانسنجی.
- نعمتی، پ. س (1387). «تهیه و هنجاریابی آزمون
مسئولیتپذیری دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران در دو بعد شخصی و اجتماعی». پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
- طالبی، ا. ت. و خوشبین، ی (1391). «مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان». فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 59.
- یوسفی، ع. ر.؛ غرضی، ف. و گردان شکن، م (1391). «تأثیر آموزش حل مسئله بر خودکارآمدی و خودکارآمدی ادراک شده در نوجوانان». مجله تحقیقات علوم رفتاری، سال دهم، شماره 6، 1391 ص421 .
-Barker,S. (2002). "A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisal on adjustment to academic motivation and performance". Development of Psychology, 35(1)658-663.
- Belzer, K. D., DZurilla,T. J. & Maydeu, A. "Problem solving and trait anxiety as predictors of stress in a college student population". Journal of personality and individual differences, 33(4), 573-585.
-Coreyog, S. D. (2000). Theory and practice. Brooks-Cole; 2000.
-DZurilla,T. J. & sheedy, C. F. (1991). "Relation between social problem solving ability and subsequent level of psychological stress in college students". Journal personal social psychology, 61(5), 841.
-DZurilla, T. J. & Sheedy, C. F. (1992). "The relation between social problem solving ability and subsequent level of academic competence in college students". Cognitive Therapy and Research, 16(5), 589-599.
-Gumora, G., & Arsenio, W. F. (2002). "Emotionality, emotion regulation, and school performance in middle school children". Journal of school psychology, 40(5), 395-413.
-Gellis, Z. D. & Kenaley, B. (2008). "Problem-solving therapy for depression in adults: a systematic review". Research on Social Work Practice; 18(2): 117-131.
-Kant, G. L. & DZurilla, T. J. (1997). "Social problem-solving as a mediator of stress-related depression and anxiety in middle-aged and elderly community residents". Cognitive Therapy and Research, 21, 73-96.
- Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer.
-Lubker, J. R. & Etzel, E. F. (2007). "College adjustment experiences of first-year students: disengaged athletes, nonathletes, and current varsity athletes". Journal of Student Affairs Research and Practice, 44(3), 37–41. -
-Malouff, J. M., Thorsteinsson, E. B. & Schutte, N. S. (2007). "The efficacy of problem solving therapy in reducing mental and physical health problems: a meta-analysis". Clinical Psychology Review; 27(1): 46-57.
-Meijer, S. A. (2010). "styles and locus of control as predictors for psychological adjustment of adolescents with a chronic illness", Social Science & Medicine.
- Rosenhan, D. & Seligman, M. E. D. (1999). "Abnormal psychohogy". J Health Social Behaves. 314:(2)32; 21.
-Salami, S. O. & Aremu, A. O. (2006). "Relationship between problem-solving ability and studying behavior among school-going adolescents in southwestern Nigeria". Electronic Journal of Research in Educational Psychology; 4(1):139-154.
-Thoits, P. A. (1986). "Social support as coping assistance". Journal of Conselling and Clinical psychology, 54, 419-423.
- William, D. A. (2007). Neuroendocrine Mechanisms, Stress Coping Strategies, and Social Dominance: Comparative Lessons about Leadership Potential. Government Research Bureau at the University of South Dakota.