با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گروه روان شناسی عمومی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران

2 استادیار گروه روان شناسی واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، ایران

3 استادیار گروه روان شناسی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف اضطراب بر انتخاب شرایط انتظار دانشجویان زن مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است. روش: برای این منظور 129 نفر با روش نمونه ­گیری تصادفی چند مرحله­ ای انتخاب و به لحاظ جنسیت، محدوده سنّی و میزان اضطراب و مقطع تحصیلی همسان شدند. از آزمون اضطراب رگه-حالت اسپیلبرگر قبل از وارد کردن متغیّر مستقل به منظور سنجش میزان اضطراب، جهت کنترل متغیّر مزاحم استفاده شد که تجزیه و تحلیل داده­ ها از طریق آزمون کروسکال-والیس، تفاوت معناداری را بین سه گروه نشان نداده است (مقیاس حالت:H= 0.562 ، df=2،  sig=0.755، 0.05=a و مقیاس رگه: H=0.990، df=2، sig=0.610، 0.05=a). ابزار به کار گرفته شده در این آزمایش یک بسته اجرا و سنجش بود که ابتدا بر اساس دستورالعمل اجرا، متغیر آزمایشی اعمال گردید. سرانجام داده­ها به روش آماری ناپارامتریک، آزمون فریدمن برای تجزیه و تحلیل واریانس دوطرفه از طریق رتبه­­بندی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که سطوح مختلف اضطراب بر انتخاب شرایط انتظار تأثیر دارد. مقایسه متوسّط رتبه­ها نشان داده است که ترجیح انتخاب مشارکت­کنندگان به ترتیب «وضوح شناختی»، «مقایسه هیجانی»، «جماعت» و «تنها بودن» بوده است. نتیجه­ گیری: با توجه به فراوانی بالای وضوح شناختی می­توان نتیجه گرفت که کسب اطّلاعات تخصّصی از افراد خبره(=وضوح شناختی)، جهت سازگاری با موقعیتهای بحرانی مهم­تر از سایر متغیرهایی بوده است که تا به حال پژوهشگران بر آن تأکید داشته­ اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of different levels of anxiety on the choice of waiting conditions(Being Alone, Crowd, Emotional Comparison, Cognitive Clarity)

نویسندگان [English]

  • zara rouhzadeh 1
  • hamid lotfi 2
  • Bahram Mirzaian 3

چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study is to investigate the effect of different levels of anxiety on the selection of waiting conditions of female undergraduate students at the Islamic Azad University of Sari. Method: For this purpose, 129 subjects were selected through multistage random sampling method, then their homogeneity in terms of gender, age, level of anxiety, and educational level was assured. Before entering the independent variable to measure anxiety level, Spielberger's State- Trait Anxiety Inventory (STAI) was used to control the intrusive variable, which data analysis through the Kruskal-Wallis test showed no significant difference between the three groups (State scale: H = 0.562, df = 2, sig = 0.755, a= 0.05; and trait scale: H = 0.990, df = 2, sig = 0.610, a = 0.05). The instrument used in this research was a performance and measurement package that was applied according to the implementation instructions. Finally, the data were analyzed through nonparametric statistics of Fridman Two-Way Analysis of Variance by using SPSS software. Results: The results showed that different levels of anxiety had an impact on the choice of waiting conditions. Comparisons of average ranks has shown that participants preference for choice was 'cognitive clarity', 'emotional comparison', ‘crowd’ and 'being alone', respectively. Conclusion: Given the high frequency of cognitive clarity, it can be concluded that acquiring expert information (i.e., cognitive clarity) to adapt to critical situations has been more important than other variables that researchers have emphasized so far.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety
  • Being Alone
  • Crowd
  • Emotional Comparison
  • Cognitive Clarity
اکبری، م؛ شقاقی، ف؛ بهروزیان، م (1390). «اثربخشی آموزش حل مسئله بر اضطراب امتحان دانشجویان». روان­شناسی تحولی: روان­شناسان ایرانی،75،29-67.
امیرحسینی، خ؛ مخاطب، م (1390). مهارت‌های حل مسئله. تهران: عارف کامل.
بارلو، دی. اچ؛ نلرم دیورند، وی. (1395). آسیب‌شناسی روانی. ترجمۀ مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات رسا.
بدار، ال؛ دزیل، جی؛ لامارش، ال (1384). روان­شناسی اجتماعی. ترجمۀ حمزه گنجی. تهران: نشر ساوالان.
پاک­نهاد، م (1395). تعیین رابطۀ سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی با استقلال عاطفی در کودکان بی­سرپرست و بد سرپرست مقیم خانه­های کودکان و نوجوانان تحت نظارت بهزیستی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن.
حاج­امینی، ز؛ اجلی، ا؛ فتحی­آشتیانی، ع؛ عبادی، ع؛ دیبایی، م؛ دل‌خوش، م (1387). «بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر واکنش‌های هیجانی نوجوانان». مجله علوم رفتاری، شماره 3، 263-269.
حسن­پورفرشازدهی، م (1395). بررسی رابطۀ احساس تنهایی و بی­خوابی با افکار خودکشی سالمندان. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تنکابن.
حیدرپور، م؛ نیلی احمدآبادی، م.ر؛ یارمحمدیان، م.ح (1395). «رابطه سبک‌های یادگیری با روحیه پرسشگری دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان». پژوهش در برنامه­ریزی درسی. سال سیزدهم، دوره دوم، شماره 23(پیاپی 50)، ص. 53-63.
سادوک، بی. جی؛ سادوک، وی. ای؛ روئیز، پی (1395). خلاصۀ روان­پزشکی. ترجمۀ فرزین رضایی. تهران: انتشارات ارجمند، جلد اول. تهران: رشد
طاهری، ه؛ طاهری، ا؛ امیری، م (1396). «بررسی اثربخشی درمان فعال­سازی رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی، اجتناب و ارزیابی‌های منفی افراد دارای علائم اضطراب اجتماعی». نشریه اصول بهداشت روانی، پیاپی 80.
عضدانلو، ح (1386). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعه­شناسی. چاپ دوم، تهران: نی، ص. 329.
عموزاد، آ (1393). بررسی رابطه تأخیر سن ازدواج و احساس تنهایی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی خوابگاهی دانشگاه الزهرا سال تحصیلی 92-93. پایان­نامه کارشناسی ارشد.
فتحی آشتیانی، ع (1391). آزمون‌های روان­شناختی. تهران: بعثت. چاپ نهم.
فتی، ل؛ کاظم­زاده عطوفی، م (1385). مهارت حل مسئله. تهران: نشر دانژه.
فروم، ای (1366). گریز از آزادی. ترجمه عزت­الله فولادوند. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
کاظمی، ع.ا (1366). مدیریت بحران‌های بین­المللی. تهران: وزارت امور خارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بین­المللی.
کرلینجر، اف. ان (1374). مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. تهران: آوای نور. ج 1.
کلینکه، کی. ال (1397). مجموعۀ کامل مهارت‌های زندگی: تکنیکهای مقابله با اضطراب، افسردگی، تنهایی و . ترجمۀ شهرام محمدخانی. تهران: رسانه تخصصی.
گلمن، دی (1389). هوش هیجانی. ترجمۀ نسرین پارسا. تهران: رشد.
گنجی، ک (1389). «بررسی تحلیل پرسش‌های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی». فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، سال ششم شماره 21،1، 108-130.
گنجی، ح (1397). روان­شناسی عمومی. تهران: نشر ساوالان.
لطفی، ح (1394). فردشناسی در جماعت. گرگان: انتشارات نوروزی.
مجتبایی، م؛ علوی زاده، س.م.ر (1396). «مقایسه تأثیر دو درمان فراشناختی و شناختی رفتاری بر کاهش علائم اضطراب و نگرانی افراد دچار اختلال اضطراب فراگیر». پژوهش‌های روان‌شناختی، شماره 1.
ملکی، ع (1394). آشنایی با فرایند تصمیم­گیری و انواع مدل‌های تصمیم­گیری: بازیابی شده در 5 اسفند 1394 از www.conference.ac
مهرام، ب (1373). هنجاریابی آزمون اسپیلبرگر در شهر مشهد. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
میرزاییان، ب؛ احمدی، س.ز؛ مداح، م.ت (1395). «اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر نگرانی و اجتناب شناختی در دانشجویان اضطرابی». مجله ایده­های نوین روان­شناسی، دوره اول، زمستان 95، شماره 1.
میرزاییان، ب؛ حسن زاده، ر؛ حامدی، م (1395). «اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان». مجله ایده­های نوین روان­شناسی، دوره اول، زمستان 95، شماره 1.
Buunk, B. & Mussweiler, T. (2001). “New direction in social comparison research”. European Journal of Social Psychology, 31, 467-475.
Craske, M.G., Kircanski, K., Epstein, A., Wittchen, H.V., Pine, D.S., Lewis Fernandez, R. & Hinton, D. (2010). “Panic disorder: A review of DSM-IV panic disorder and proposals for DSM.V”. Depression and Anxiety, 27(2), 93-112.
Deaux, K. & Wrightsman, L.S. (1988). Social psychology. U.S.A, California Wadsworth Inc.
Elder, L. &. Paul, R. (2002). The miniature guide to the art of asking essential questions. Santa Rosa, Ca: Foundation for Critical Thinking.
Faraji, J., Karimi, M., Soltanpour, N., Rouhzadeh, Z., Roudaki, S., Hosseini, S.A., Jafari, S.Y., Abdollahi, A.A., Soltanpour, N., Moeeini, R. & Metz, G.A.S. (2018a). “Intergenerational sex specific transmission of maternal social experience”. ScientificReports, july 8:10529 DOI:10.1038/541598-018- 28729-8.
Faraji, J., Karimi, M., Soltanpour, N, Moharrerie, A., Rouhzadh, Z., lotfi, H., Hosseini, S.A., Jafari, S.Y., Roudaki, S., Moeeini, R., Metz, G.A.S. (2018b). “Oxytocin-mediated social enrichment promotes longer telomeres and novelty seeking”. eLife ResearchArticle, November: 7: e40262. DOI:http://doi.org/10.7554/ eLife.40262.
Gloria, A.M., Castellanos, J. & Orozco, V. (2005). “Perceived educational barriers, cultural fit, coping responces, and psychological well-being of Latina undergraduates”. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 27(2), 161-183.
Hirshleifer, D. & Hong Teoh, S. (2003). “Herd behaviour and cascading in capital markets: A review and synthesi”. European Financial Management, 9, 1, PP: 25-66.
Kassin, S., Fein, S. & Markus. H. (2008). Social Psychology. Seventh Edition. Boston: Houghton Mifflin Company.
Lebon, G. (1895). “The Crowd: a study of the popular mind by Gustave Le Bon”. International Relations and Security Network. Retrieved from: http://www.gwiep.net/library/ LeBon_-_Crowd.html-1.7.2009
Mohsenabadi, H., Shabani, M.J. & Zanjani, Z. (2019). “Factor structure and reliability of the mindfulness attention awareness scale for adolescent and the relationship between mindfulness and anxiety in adolescents”. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Science: March 31, 2019, 13(1); e64090.Dol:10.5812/ijpbs.64097.
Olson, K. (2006). “A literature review of social mood”. Journal of Behavioral Finance, 7, 4, PP. 193-203.
Rana, R.A. (2010). “The relationship between test anxiety and academic achievement”. Bulletin of Education and Research, 2, 63-74.
Scott, W.D. (1907). The psychology of public speaking. University of Michigan Library.
Shaikh, BT., Kahloon, A., Kazmi, M., Khalid, H., Nawaz, K., Khan, N. & Khan, S. (2004). Students stress and coping strategies: a case of Pakistani medical school. Educ Healt (Abingdon). 17(3): 346-353.,
Spielberger, C.D., Gonzalez, F., Martinez, A., Natalicio, L.F. & Natalicio, D.S. (1971). “Development of the Spanish edition of the State-Trait Anxiety Inventory”. Inter American Journal of Psychology. 5, 145-185.