نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، گرگان، ایران.
2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.
3 کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران.
4 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم و تحقیقات شاهرود، سمنان، ایران.
چکیده
مقدمه: مدل درمان متمرکز بر طرحواره یانگ تلفیقی ابتکاری از رفتاردرمانی شناختی با گشتالت و روابط موضوعی رویکردهای روانکاوی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش گروهدرمانی شناختی متمرکز بر طرحواره بر تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه در دختران نوجوان از خانواده طلاق انجام پذیرفت. روش: پژوهش در چارچوب طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران نوجوان از خانواده طلاق در بهزیستی قائمشهر در سال 1397 بود که از بین آنها 40 نفر به صورت نمونه در دسترس انتخاب گردیده و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (1988) استفاده شد و مطابق با طرح آزمودنیها در دو مرحله قبل و بعد از اجرای آموزش گروهی به سنجش درآمدند. برنامه اجرایی به مدت 8 جلسه آموزش گروهی 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد اما گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. یافتهها: جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس تک متغیری استفاده شده و یافتهها حاکی از آن بود که گروهدرمانی شناختی متمرکز بر طرحواره، بر حوزههای بریدگی/ طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیتهای مختل و دیگر جهتمندی در دختران نوجوان از خانواده طلاق قائم شهر تأثیر دارد. نتیجهگیری: نتیجه پژوهش تأیید کننده اثربخشی طرحواره درمانی در اصلاح طرحوارههای ناسازگار بوده و قادر است دختران نوجوان از خانواده طلاق را در تعدیل طرحوارهها یاری نماید و میتواند به عنوان الگویی ثمربخش در مشاوران روانشناختی دختران مقیم بهزیستی مورد استفاده قرار بگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Cognitive Group Therapy Focused on Schema on Adjusting Primary Mmaladaptive Schemas in Adolescent Girls from the Divorce Family
نویسندگان [English]
- Mojtaba Aghili 1
- arezou asghari 2
- soghra haghshenas 3
- mitra namazi 4
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Gorgan, Iran.
2 Assistant Professor, Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran
3 Master of Psychology, Payame Noor University, Golestan, Iran.
4 Master of Clinical Psychology Shahroud University of Science and Research, Semnan, Iran.
چکیده [English]
Aim: The treatment model focused on Yang's schema is an innovative combination of cognitive behavior therapy with Gestalt and thematic relations of psychoanalytical approaches. The present study was conducted to identify the effect of schema-focused cognition group therapy training on the adjustment of primary maladaptive schemas in adolescent girls in divorced families. Method: The research was carried out in the framework of a semi-experimental pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included all adolescent girls from the divorce family in Ghaemshahr welfare in 2018, from whom 40 people were selected through convenience sampling and were randomly assigned to the experimental and control groups. Yang's (1988) early maladaptive schemas questionnaire was used to collect data. the subjects were measured according to the research designs in two stages before and after the group training. The program was performed for eight sessions of 90-minute group training for the experimental group, but the control group did not receive any training. Univariate analysis of variance was used to analyze the data. Results: The findings indicated that the cognitive therapy group focused on the schema that affects rejection/rejection, impaired self-management and performance, impaired limitations, and other orientations in adolescent girls in divorced families in Ghaem city. Conclusion: The result of the study confirms the effectiveness of schema therapy in correcting maladaptive schemas and can help adolescent girls in the divorce family to adjust the schemas and can be used as a helpful model in psychological counseling for girls living on welfare.
کلیدواژهها [English]
- Hoarding disorder
- Hording Disorder
- Working memory
- Sustain Attention
- Response Inhibition
- Executive Functions