با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران .

2 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

4 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

چکیده

سازمان جهانی بهداشت اخیراً یازدهمین نسخه تجدیدنظر شده در طبقه بندی بیماری ها را با گنجاندن اختلال استرس پس از سانحه پیچیده (complex PTSD) منتشر کرده است.در این نسخه، اختلال CPTSD به عنوان یک اختلال متشکل از علائم اختلال استرس پس از سانحه ساده (PTSD) و اختلال در سازماندهی خود (DSO) مطرح شد. با وجود تحقیقات رو به رشد در رابطه با بررسی این طبقه تشخیصی، تا به امروز هیچ تحقیقی در مورد نشانه ها و عوامل خطرساز این اختلال در ایران انجام نشده است. پژوهش حاضر به منظور شناسایی نشانه ها و عوامل خطرساز در قالب متغیرهای میانجی (ذهنی سازی و پردازش هیجانی) انجام شد. در این مطالعه از طرح تحقیقی مقطعی-توصیفی و پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی با تحلیل مسیر استفاده شد. نمونه گیری با روش هدفمند و از جامعه زنان و دختران آسیب دیده 17 تا 60 ساله صورت گرفت و پرسشنامه بین المللی وقایع آسیب زا، چک لیست تجارب آسیب زا، مقیاس ذهنی سازی و مقیاس پردازش هیجانی توسط آنان تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-26 و AMOS-24 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد ذهنی سازی و پردازش هیجانی در ارتباط بین تجارب آسیب زا و PTSD و CPTSD نقش میانجی گرانه معناداری دارند. در نتیجه، با توجه به نقش ذهنی سازی و پردازش هیجانی در رابطه بین تجارب آسیب زا و اختلال PTSD و CPTSD، آموزش فرایندهای تنظیم هیجان و تقویت مهارتهای ذهنی سازی در پیشگیری از این دو اختلال و بالا بردن سطح سازگاری می تواند مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Relationship between Traumatic Experiencess and PTSD and Complex PTSD in Traumatized Women and Girls by Mediating Role of Mentalization and Emotional Processing

نویسندگان [English]

  • mina benrazi ghabeshi 1
  • Gholam Reza Dehshiri 2
  • Azam Farah Bijari 3
  • Seyed Abolghasem Mehrinejad 4

1 Ph.D Student of Psychology, Department of Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

4 Associate Professor, Department of Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The World Health Organization recently released the 11th revision of the International Classification of Diseases with the inclusion of Complex Posttraumatic Stress Disorder (CPTSD). ICD-11 construed CPTSD as a disorder comprising of posttraumatic stress disorder (PTSD) and disturbance of self-organization (DSO) domains. Despite the growing research on the study of this diagnostic class, to date no research has been done on the symptoms and risk factors for this disorder in Iran. The present study was conducted to identify the signs and risk factors in the form of mediating variables (mentalization and emotional processing). In this study, cross-sectional descriptive research design and correlational research modeling with path analysis were used. Sampling was done from 17 to 60 years traumatized women and girls and the International Trauma Questionnaire, Checklist of Traumatic Experiences, Mentalization Scale and Emotional Processing Scale were completed. Data were analyzed using SPSS-26 and AMOS-24 software. The results showed that mentalization and emotional processing have a significant mediating role in the relationship between traumatic experiences and PTSD and CPTSD. As a result given the role of mentalization and emotional processing in the relationship between traumatic experiences and PTSD and CPTSD, training in emotion regulation processes and strengthening mentalization skills can be effective in preventing these two disorders and raising the level of adjustment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Simple and complex PTSD
  • Emotional processing
  • Factor structure
  • Mentalization
  • Traumatic experiences
- Dziobek, I.; Fleck, S.; Kalbe, E.; Rogers, K.; Hassenstab, J.; Brand, M.; Kessler, J.; Woike, J. K.; Wolf, O. T. & Convit, A. (2006). “Introducing MASC: a movie for the assessment of social cognition”. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(5), 623-636.
- Fischer-Kern, M.; Fonagy, P.; Kapusta, N. D.; Luyten, P.; Boss, S.; Naderer, A., ... & Leithner, K. (2013). “Mentalizing in female inpatients with major depressive disorder”. The Journal of Nervous and Mental Disease, 201(3), 202-207.
- Fonagy, P.; Luyten, P.; Allison, E. & Campbell, C. (2016). “Reconciling psychoanalytic ideas with attachment theory. In: Cassidy J, Shaver PR, editors”. Handbook of attachment: theory, research, and clinical applications. New York (NY): Guilford Press,  pp. pp.780–804.
- Hezel, D. M. & McNally, R. J. (2014). “Theory of mind impairments in social anxiety disorder”. Behavior Therapy, 45(4), 530-540.
- Karatzias, T.; Shevlin, M.; Fyvie, C.; Hyland, P.; Efthymiadou, E.; Wilson, D. & Cloitre, M. (2017). “Evidence of distinct profiles of posttraumatic stress disorder (PTSD) and complex posttraumatic stress disorder(CPTSD) based on the new ICD-11 trauma questionnaire (ICD-TQ)”. Journal of Affective Disorders, 207, 181–187.
- Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Publications; 134-138.
- Lysaker, P. H.; Olesek, K. L.; Warman, D. M.; Martin, J. M.; Salzman, A. K.; Nicolò, G., ... & Dimaggio, G. (2012). “Metacognition in schizophrenia: Correlates and stability of deficits in theory of mind and selfreflectivity”. Psychiatry Research, 190(1), 18-22.
- Malda-Castillo, J.; Browne, C. & Perez‐Algorta, G. (2019). “Mentalization‐ based treatment and its evidence‐ base status: A systematic literature review”. Psychology and Psychotherapy: Theory,Research and Practice, 92(4), 465-498.
- Nietlisbach, G. (2010). “Social cognition and interpersonal impairments in trauma survivors with PTSD”. Thesis presented to the Faculty of Arts of the University of Zurich for the degree of Doctor of Philosophy.
- O'Donovan, A.; Slavich, G. M.; Epel, E. S. & Neylan, T. C. (2013). “exaggerated neurobiological sensitivity to threat as a mechanism linking anxiety with increased risk for diseases of aging”. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 37(1):96-108.
- Parlar, M.; Frewen, P.; Nazarov, A.; Oremus, C.; MacQueen, G.; Lanius, R. & McKinnon, M. C. (2014). “Alterations in empathic responding among women with posttraumatic stress disorder associated with childhood trauma”. Brain and Behavior, 4(3), 381-389.
- Pedersen, S. H.; Lunn, S.; Katznelson, H. & Poulsen, S. (2012). “Reflective functioning in 70 patients suffering from Bulimia nervosa”. European Eating Disorders Review, 20(4), 303-310.
- Plana, I.; Lavoie, M. A.; Battaglia, M. & Achim, A. M. (2014). “A meta-analysis an scoping review of social cognition performance in social phobia, posttraumatic stress disorder and other anxiety disorders”. Journal of Anxiety Disorders, 28, 169-177.
- Pollock, N. C.; McCabe, G. A.; Southard, A. C. & Zeigler-Hill, V. (2016). “Pathological personality traits and emotion regulation difficulties”. Personality and Individual Differences, 95, 168-177.
- Samson, A. C.; Lackner, H. K.; Weiss, E. M. & Papousek, I. (2012). “Perception of other people’s mental states affects humor in social anxiety”. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 43(1), 625-631.
- Sharp, C.; Fonagy, P. & Allen, J. (2013). “Posttraumatic stress disorder: social-cognitive perspective”. Clinical Psychology, 19:229–40.
- Toth, S. L.; Rogosch, F. A. & Cicchetti, D. (2008). “Attachment-theory-informed intervention and reflective functioning in depressed mothers. In H. Steele, & M. Steele (Eds.)”. Clinical applications of the adult attachment interview (pp. 154-172). New York, NY: Guilford Press.
- Van Der Kolk, B. A.; Roth, S.; Pelcovitz, D.; Sunday, S. & Spinazzola, J. (2005). “Disorders of extreme stress: The empirical foundation of a complex adaptation to trauma”. Journal of Trauma & Stress, 18(5):389-399.
- Walter, H. & Mohnke, S. (2015). “Mentalizing and psychopathology in schizophrenia, depression, and social anxiety disorders: The mediating role of emotion regulation”. Child Psychiatry & Human Development, 44,537-548.
- Washburn, D.; Wilson, G.; Roes, M.; Rnic, K. & Harkness, K. L. (2016). “Theory of mind in social anxiety disorder, depression, and comorbid conditions”. Journal of Anxiety Disorders, 37, 71-77.