نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران.
5 کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم تحقیقات شهر قدس، تهران، ایران.
6 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: نتایج برخی پژوهشها نشان داده که دلبستگی نا ایمن با رفتارهای پر خطر ارتباط دارد. اما مکانیزم زیربنایی این رابطه بررسی نشده است. از اینرو، مطالعهی حاضر به منظور بررسی نقش میانجی ظرفیت تأملی در ارتباط بین سبکهای دلبستگی ناایمن و رفتارهای پر خطر انجام گرفته است. روش: این مطالعه یک پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه شامل دانشجویان شهر تهران بودند که از بین آنها 329 به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای ظرفیت تأملی، سبکهای دلبستگی ناایمن و پرسشنامه رفتارهای پر خطر را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان دهندهی اثر مستقیم ظرفیت تأملی بر رفتارهای پرخطر بود. همچنین نقش میانجی ظرفیت تأملی بین سبکهای دلبستگی و رفتارهای پرخطر معنادار بود. نتیجه گیری: براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که دلبستگی ناایمن به همراه ظرفیت تأملی نقش مهمی در شکلگیری رفتارهای پرخطر دانشجویان دارند. به همین دلیل مداخلات رواندرمانی برای پیشگیری از شکلگیری این رفتارهای پرخطر از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Prediction of Risky Behaviors based on Insecure Attachment Styles: Investigation of Mediating Role of Reflective Functioning
نویسندگان [English]
- Amir Mehdi Katani 1
- Mitra Alinia 2
- Fatemeh Rajabi 3
- Sajad Motamed Monfared 4
- Leila Aghakhani 5
- Abbas Masjedi Arani 6
1 Phd student of clinical psychology, Department of Clinical psychology, Shahid ,,Beheshty University of medical sciences, Tehran,
2 MSc of Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
3 MSc of Child and Adolescent Clinical Psychology, Department of Clinical psychology, Shahid Beheshty University of Medical sciences, Tehran, Iran.
4 MSc of psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University of Sciences and Research, Tehran, Iran.
5 MSc of psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University of Sciences and Research, Tehran, Iran.
6 Associate Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical psychology, Shahid Beheshty University of medical sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Introduction: The results of studies have shown that insecure attachment is related to risky behaviors. But the underlying mechanism of this relationship has not been investigated. Therefore, the present study was conducted to investigate the mediating role of reflective functioning in the relationship between insecure attachment styles and risky behaviors. Method: This study was descriptive-correlation research. The studied sample included the students of Tehran. The studied sample included the students of Tehran. Among them, 329 were selected through available sampling. Subjects completed the reflective functioning scale, insecure attachment styles, and high-risk behavior questionnaires. Data were analyzed using Spss-24 and AMOS software. The path analysis method was used to analyze the data. Results: The results showed the direct effect of reflective functioning on risky behaviors. Also, the mediating role of reflective functioning between attachment styles and risky behaviors was significant. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that insecure attachment along with reflective functioning plays an important role in the formation of risky behaviors in students. For this reason, psychotherapeutic interventions are of special importance in prevent the formation of these risky behaviors.
کلیدواژهها [English]
- Risky Behavior
- Reflective Functioning
- Attachment Styles