با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

4 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران.

5 کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم تحقیقات شهر قدس، تهران، ایران.

6 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: نتایج مطالعات‌ نشان داده که دلبستگی نا ایمن با رفتارهای پر خطر ارتباط دارد. اما مکانیزم زیربنایی این رابطه بررسی نشده است. از این‌رو، مطالعه‌ی حاضر به منظور بررسی نقش میانجی ظرفیت تاملی در ارتباط بین سبک‌های دلبستگی ناایمن و رفتارهای پر خطر انجام گرفته است.
روش‌کار: این مطالعه یک پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه شامل دانشجویان شهر تهران بودند که از بین آن‌ها 329 به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسشنامه‌های ظرفیت تاملی، سبک‌های دلبستگی ناایمن و پرسشنامه رفتارهای پر خطر را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان دهنده‌ی اثر مستقیم ظرفیت تاملی بر رفتارهای پرخطر بود. همچنین نقش میانجی ظرفیت تاملی بین سبک‌های دلبستگی و رفتارهای پرخطر معنادار بود. نتیجه گیری: براساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که دلبستگی ناایمن به همراه ظرفیت تاملی نقش مهمی در شکل‌گیری رفتارهای پرخطر دانشجویان دارند. به همین دلیل مداخلات روان‌درمانی برای پیشگیری از شکل‌گیری این رفتارهای پرخطر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Prediction of Risky Behaviors based on Insecure Attachment Styles: Investigation of Mediating Role of Reflective Functioning

نویسندگان [English]

  • amir mehdi katani 1
  • Mitra Alinia 2
  • Fatemeh Rajabi 3
  • Sajad Motamed Monfared 4
  • Leila Aghakhani 5
  • Abbas Masjedi Arani 6

1 Phd student of clinical psychology, Department of Clinical psychology, Shahid ,,Beheshty University of medical sciences, Tehran,

2 MSc of Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Tehran, Iran,

3 MSc of Child and Adolescent Clinical Psychology, Department of Clinical psychology, Shahid Beheshty University of Medical sciences, Tehran, Iran.

4 MSc of psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University of Sciences and Research, Tehran, Iran.

5 MSc of psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University of Sciences and Research, Tehran, Iran.

6 Associate Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical psychology, Shahid Beheshty University of medical sciences, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Introduction: The results of studies have shown that insecure attachment is related to risky behaviors. But the underlying mechanism of this relationship has not been investigated. Therefore, the present study was conducted to investigate the mediating role of reflective functioning in the relationship between insecure attachment styles and risky behaviors.
Method: This study was a descriptive-correlation research. The studied sample included the students of Tehran. The studied sample included the students of Tehran. Among them, 329 were selected through available sampling. Subjects completed reflective functioning scale, insecure attachment styles, and high-risk behavior questionnaires. Data were analyzed using Spss-24 and AMOS software. The path analysis method was used to analyze the data.
Finding: The results showed the direct effect of reflective functioning on risky behaviors. Also, the mediating role of reflective functioning between attachment styles and risky behaviors was significant.
Discussion: Based on the findings, it can be concluded that insecure attachment along with reflective functioning play an important role in the formation of risky behaviors of students. For this reason, psychotherapeutic interventions are of special importance to prevent the formation of these risky behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • risky behavior
  • reflective functioning
  • attachment styles
Bateman, A., & Fonagy, P. (2016). Mentalization based treatment for personality disorders: A practical guide. Oxford University Press.
Berant, E., Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2008). Mothers’ attachment style, their mental health, and their children’s emotional vulnerabilities: A 7‐year study of children with congenital heart disease. Journal of Personality, 76(1), 31–66.
Brennan, K. A., Clark, C. L., & Shaver, P. R. (1998). Self-report measurement of adult attachment: An integrative overview.
Fonagy, P. (2002). Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self. New York (Other Press) 2002.
Fonagy, Peter, Luyten, P., Moulton-Perkins, A., Lee, Y.-W., Warren, F., Howard, S., Ghinai, R., Fearon, P., & Lowyck, B. (2016). Development and validation of a self-report measure of mentalizing: The reflective functioning questionnaire. PloS One, 11(7), e0158678.
Fonagy, Peter, Target, M., Steele, M., Steele, H., Leigh, T., Levinson, A., & Kennedy, R. (1997). Morality, disruptive behavior, borderline personality disorder, crime and their relationship to security of attachment.
Golder, S., Gillmore, M. R., Spieker, S., & Morrison, D. (2005). Substance use, related problem behaviors and adult attachment in a sample of high risk older adolescent women. Journal of Child and Family Studies, 14(2), 181–193.
Habibi Kaleybar, R., Shaban Basim, F., Samimi, Z., Mollamohseni, M., & Azizi, S. (2018). Explaining high-risk behaviors among students on the basis of religious orientation and spiritual health. Islamic Life Journal, 2(4), 203–209.
Handeland, T. B., Kristiansen, V. R., Lau, B., Håkansson, U., & Øie, M. G. (2019). High degree of uncertain reflective functioning in mothers with substance use disorder. Addictive Behaviors Reports, 10, 100193.
Hertz, M. F., Everett Jones, S., Barrios, L., David‐Ferdon, C., & Holt, M. (2015). Association between bullying victimization and health risk behaviors among high school students in the United States. Journal of School Health, 85(12), 833–842.
Kim, H. M., & Miller, L. C. (2020). Are insecure attachment styles related to risky sexual behavior? A meta-analysis. Health Psychology, 39(1), 46.
Luyten, P., Mayes, L., Fonagy, P., & Van Houdenhove, B. (2009). The interpersonal regulation of stress. Unpublished Manuscript.
Mohammadi, M., Suksatan, W., Hussein Ali, M., Abdollahi, A., Allen, K. A., Sabeeh Majeed, M., & Salahian, A. (2022). Psychometric Properties of the Reflective Function Questionnaire in Iranian Prisoners. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 0306624X22 1110811.
Rivers, S. E., Brackett, M. A., Omori, M., Sickler, C., Bertoli, M. C., & Salovey, P. (2013). Emotion skills as a protective factor for risky behaviors among college students. Journal of College Student Development, 54(2), 172–183.
San Cristobal, P., Santelices, M. P., & Miranda Fuenzalida, D. A. (2017). Manifestation of trauma: The effect of early traumatic experiences and adult attachment on parental reflective functioning. Frontiers in Psychology, 8, 449.
Seyedi, M. S., Falah Tafti, A., Sadeghi, M. S., & Rezai, K. (2014). Role of attachment style and marital adaptation in family hardiness. Quarterly Journal of Health Breeze, 2(1), 36–44.
Wiers, R. W., & Gladwin, T. E. (2016). Reflective and impulsive processes in addiction and the role of motivation. In Reflective and impulsive determinants of human behavior (pp. 185–200). Routledge.
Zadehmohammadi, A., & Ahmadabadi, Z. (2008). The co-occurrence of risky behaviors among high school adolescents in Tehran. Journal of Family Research, 4(13), 87–100.