با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
روانشناسی اجتماعی
اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده

سید مجتبی عقیلی؛ نرگس صنعتیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71019.2969

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ساکن مراکز شبه خانواده شهر مشهد در سال 1402 بودند که تعداد ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
مقایسه ادراک از نحوه فرزندپروری، طرحواره‌های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دختران با و بدون والدین مطلقه

سید مجتبی عقیلی؛ عاصمه مهینی؛ انسیه بابایی؛ میترا نمازی

دوره 12، شماره 24 ، آذر 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69600.2935

چکیده
  مقدمه: خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است ثبات یا ناپایداری آن بر اعضای خانواده و جامعه اثر می‌گذارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه ادراک از نحوه فرزندپروری، طرحواره‌های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دختران با و بدون والدین مطلقه شهر گرگان بود. روش: این مطالعه، یک پژوهش توصیفی از نوع علّی_مقایسه‌ای بود. جامعه‌آماری کلیه دانش‌آموزان دختر ...  بیشتر

اثربخشی گروه درمانی شناختی متمرکز بر طرحواره بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در دختران نوجوان از خانواده طلاق

سید مجتبی عقیلی؛ آرزو اصغری؛ صغری حق شناس؛ میترا نمازی

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 223-235

https://doi.org/10.30473/sc.2021.58418.2673

چکیده
  مقدمه: مدل درمان متمرکز بر طرح‌واره یانگ تلفیقی ابتکاری از رفتاردرمانی شناختی با گشتالت و روابط موضوعی رویکردهای روان‌کاوی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش گروه‌درمانی شناختی متمرکز بر طرح‌واره بر تعدیل طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در دختران نوجوان از خانواده طلاق انجام پذیرفت. روش: پژوهش در چارچوب طرح نیمه ...  بیشتر

رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های اسناد با مسئولیت پذیری

سید مجتبی عقیلی؛ الهه سادات نصیری

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، ، صفحه 109-125

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضربا هدف تعیین رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های اسناد با مسؤولیت پذیری صورت گرفته است. روش: بدین منظور، از میان 7690 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه تعداد 364 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید. جهت جمع آوری  داده ها از پرسشنامه­های راهبردهای یادگیری، سبک های اسنادو پرسشنامه سنجش میزان ...  بیشتر