نگار محمودی؛ محمدحسین عبداللهی؛ مهناز شاهقلیان؛ سمیرا گوهری
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 28-40
چکیده
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای عاطفه مثبت و منفی در رابطه بین حساسیت پردازش حسی بود. روش: مشارکتکنندگان در این پژوهش، 277 دانشجوی کارشناسی (121 پسر و 156 دختر) از دانشگاه خوارزمی کرج بود که بهشیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند. ابزارهای مورد استفاده بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش شامل: پرسشنامه حساسیت ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای عاطفه مثبت و منفی در رابطه بین حساسیت پردازش حسی بود. روش: مشارکتکنندگان در این پژوهش، 277 دانشجوی کارشناسی (121 پسر و 156 دختر) از دانشگاه خوارزمی کرج بود که بهشیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند. ابزارهای مورد استفاده بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش شامل: پرسشنامه حساسیت پردازش حسی (آرون آرون)، پرسشنامه عواطف مثبت و منفی (PANAS) و پرسشنامه ناگویی خلقی (بشارت، 2007) را تکمیل نمودند. دادهها به شیوه تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه سلسله مراتبی و ضریب همبستگی Pearson با نرمافزار spss-18 تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد سهولت تحریک و آستانه حسی پایین بهصورت مثبت و معنادار و حساسیت زیباییشناختی بهصورت منفی و معنادار ناگویی خلقی را پیشبینی میکنند. همچنین عاطفه مثبت بین سهولت تحریک و حساسیت زیباییشناختی با ناگویی خلقی و عاطفه منفی بین هر 3 بعد حساسیت پردازش حسی و ناگویی خلقی واسطه است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش ضرورت بازشناسی نقش حساسیت پردازش حسی و عاطفه مثبت و منفی را در ناگویی خلقی مورد تأکید قرار میدهند.
مزگان سپاه منصور؛ علی شاکر دولق؛ محمد مهدی جهانگیری
دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 69-75
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و عواطف مثبت و منفی با متقاعدسازی در مدیران صورت گرفت. روش: در یک مطالعه از نوع همبستگی230 مدیر (115مرد، 115 زن) از بین مدیران شهر اردبیل به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های آزمونهای اضطراب تعامل اجتماعی، فهرست عواطف مثبت و منفی و پرسشنامه متقاعدسازی را تکمیل نمودند. ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و عواطف مثبت و منفی با متقاعدسازی در مدیران صورت گرفت. روش: در یک مطالعه از نوع همبستگی230 مدیر (115مرد، 115 زن) از بین مدیران شهر اردبیل به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های آزمونهای اضطراب تعامل اجتماعی، فهرست عواطف مثبت و منفی و پرسشنامه متقاعدسازی را تکمیل نمودند. داده های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین اضطراب اجتماعی و عواطف منفی با دانش متقاعدسازی ارتباط منفی وجود دارد درحالی که بین عواطف مثبت با دانش متقاعدسازی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. به علاوه این پژوهش نشان داد که عواطف مثبت به میزان 8 درصد، واریانس دانش متقاعدسازی را پیشبینی می کند.