با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت (CFT) بر روی خودآگاهی هیجانی و مشکلات بین فردی زنان پرخاشگر انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. با استفاده از پرسشنامه‌های خودآگاهی هیجانی ریفی و همکاران (2008)، مشکلات بین فردی انگلس و همکاران (2005) و پرخاشگری باس و پری (1992) 30 نفر از زنانی که دارای پرخاشگری بودند، به طور هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه (هفته یک بار) فنون CFT را بر اساس بسته آموزشی گیلبرت آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. پس از اجرای CFT، مبدأ خودآگاهی هیجانی، مشکلات بین فردی و پرخاشگری اعضای هر دو گروه مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) و تک متغیری (آنکوا) برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. F محاسبه شده هم در تحلیل مانکوا و هم در تحلیل آنکوا برای متغیرهای خودآگاهی هیجانی، مشکلات بین فردی و پرخاشگری در هر دو گروه تفاوت معنادار را نشان داد. یافته‌های این پژوهش در همگرایی با نتایج پژوهش‌های مشابه حاکی از آن است، روش CFT می‌تواند نقش موثری در افزایش خودآگاهی هیجانی و کاهش مشکلات بین فردی و پرخاشگری زنان پرخاشگری داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Compassion Focused Theory on Emotional Awareness and Interpersonal Difficulties of Aggressive Women

نویسنده [English]

  • Elaheh Sadeghi

Assistant Prof, Department of Psychology, Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran.

چکیده [English]

The aim of this research was to evaluate the effectiveness of compassion focused theory (CFT) on emotional awareness and interpersonal difficulties of aggressive women. This research method was semi-experimental with pretest-posttest design. Using Rieffe and etall's emotional awareness, angles and etall's interpersonal diffialties and Buss-pervy aggression questionnaires, 30 women of aggressive women were purposive selected and were randomly assigned two experimental and control group (each group was 15). The experimental received & sessions of CFT based on Gillbert's instruction package and the control group did not receive any training in this field. After executing the CFT, emotional awareness, interpersonal difficulties and aggression of the members of two groups were measured again. Date were analyzed using multivariate covariance analysis (MANCOVA) and univariate analysis (ANCOVA). Calculated F either in the mancova analysis and either in ancova analysis for variables of emotional awareness, interpersonal difficulties and aggression, showed significant differences in both groups. The results of this study which are in line with other studies that CFT has significant role in increasing emotional awareness and decreasing interpersonal difficulties and aggression with aggressive women,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aggressive Women
  • Compassion Focused Therapy
  • Emotional Awareness
  • Interpersonal Difficulties
امینی‌فر، سلما؛ بهرامی هیدچی، مریم؛ کراسکیان موجمباری، آدیس؛ منصوری‌فر، محسن؛ پیوندی، پریسا. (1401). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و خودآگاهی هیجانی، همدلی و شفقت به خود در کارآموزان زن روان- درمانگری. فصلنامه علمی پژوهشی خانواده درمانی کاربردی، 3(5)، 251-228.
فیروزکوهی برنج آبادی، مجید؛ پورحسین، مهشید؛ قاسمی ارگنه، محمد. (1400). کارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر دشواری‌های بین فردی و اعتیاد به اینترنت در میان دانش‌آموزان. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 12(2)، 301-308.
قبادی اسفرجانی، حبیبه خاتون؛ شریفی، طیبه؛ غضنفری، احمد؛ چرامی، مریم. (1400). مقایسه‌ی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمندسازی روانی اجتماعی بر پرخاشگری و خودکارآمدی اجتماعی. دوفصلنامه شناخت اجتماعی، 1(19): 211-237.
محمدی‌نژاد مطلق، منیره؛ طالع‌پسند، سیاوش؛ رحیمیان بوگر، اسحاق. (1400). اثربخشی آموزش حافظه‌ی کاری هیجانی بر توانایی مهارعاطفه و تنظیم هیجان در زنان خیانت‌دیده. فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی, 19(2), 213-234.
Bartholomew, M. E., Smith, B., & Johnson, S. L. (2019). Explaining interpersonal difficulty via implicit and explicit personality correlates of mania risk. Journal of Affective Disorders, 246, 248-251.
Berdibayeva, S., Garber, A., Ivanov, D., Massalimova, A., Kukubayeva, A., & Berdibayev, S. (2016). Psychological prevention of older adolescents’ interpersonal relationships, who are prone to internet addiction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217 (2016), 984-989.
Biber, D. D., & Ellis, R. (2019). The effect of self-compassion on the self-regulation of health behaviors: A systematic review. Journal of health psychology, 24(14), 2060 2071.
Cha, J. E., Cerlachius, A. S., Calradino, A., Kirby, J. N., & Consedine, N. S. (2023). Self-Compassion and Compassion for Others: A Multiple Mediation Study of Personal Values. Mindfulness, 13(8),1876-1900.
Chen, R., Liu, J., Cao, X., Duan, S., Wen, S., Zhang, S., & Lu, J. (2020). The relationship between mobile phone use and suicide-related behaviors among adolescents: the mediating role of depression and interpersonal problems. Journal of affective disorders, 269, 101-107.
Craig, C., Hiskey, S., & Spector, A. (2020). Compassion focused therapy: A systematic review of its effectiveness and acceptability in clinical populations. Expert review of neurotherapeutics, 20(4), 385-400.
Diedrich, A., Grant, M., Hofmann, S. G., Hiller, W., & Berking, M. (2014). Self-compassion as an emotion regulation strategy in major depressive disorder. Behaviour research and therapy, 58, 43-51.
Faris and F.D., Kinanti, A.D., Yalianto, A., & Ayu, B.A. (2023). The effect of self-compassion on academic burnout in undergraduate students. Journal of social and behavioral science education, 6(1), 12-21.
Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in psychiatric treatment, 15(3), 199-208.
Gilbert, P. (2010). An introduction to compassion focused therapy in cognitive behavior therapy. International Journal of Cognitive Therapy, 3(2), 97-112.
Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British journal of clinical psychology, 53, 6-41.
Gilbert, P. (2018). Moving beyond cognitive behavior therapy. Journal of American  psychological, 22(5), 400-413.
Gilbert, P. (2019). Explorations into the nature and function of compassion. Current opinion in psychology, 28, 108-114.
Gilbert, P., & Irons, C. (2005). Focused therapies and compassionate mind training for shame and self-attacking. Conceptualization research and use in psychotherapy, 11, 263-325.
Huggins, C. F., Donnan, G., Cameron, I. M., & Williams, J. H. (2020). A systematic review of how emotional self-awareness is defined and measured when comparing autistic and non-autistic groups. Research in autism spectrum disorders, 9(77), 10-16.
Kirby, J. N. (2017). Compassion interventions: The programmers, the evidence, and implications for research and practice. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 90(3), 432-455.
Lee, K. J., & Lee, S. M. (2020). The role of self-compassion in the academic stress model. Current Psychology, 41,3195-3204.
Maroti, D., Lilliengren, P., & Bileviciute-Ljungar, T. (2018). The relationship between alexithymia and emotional awareness: a meta-analytic review of the correlation between TAS-20 and LEAS. Frontiers in psychology, 9, 453-465.
Millard, L. A., Wan, M. W., Smith, D. M., & Wittkowski, A. (2023). The effectiveness of compassion focused therapy with clinical populations: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 328, 168-192.
Moreau, A., Laconi, S., Delfour, M., & Chabrol, H. (2015). Psychopathological profiles of adolescent and young adult problematic Facebook users. Computers in Human Behavior, 44, 64-69.
Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself and identity; The journal of the internation society for self and identity self and identity, 2(2), 85-101.
Norberg, M. M., Kwok, C., David, J., Kakar, V., & Grisham, J. R. (2020). Greater interpersonal problems differentiate those who excessively acquire and save from those who only excessively acquire possessions. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 27(2), 105-116.
Quan, F., Yang, R., & Xia, L. X. (2020). The longitudinal relationships among agreeableness, anger rumination, and aggression. Current Psychology, 1(1), 1-12.
Rose, A., McIntyre, R., & Rimes, K. A. (2018). Compassion-focused intervention for highly self-critical individuals: Pilot study. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 46(5), 583-600.
Taylor, M., & Hodgson, D. (2020). The behavioral display of compassion in radiation therapy: purpose, meaning and interpretation. Journal of medical imaging and radiation science, 51, 559-571.
Valgento, J., Mueller, K., Williams, P., Finch, A., & Denney, L. (2019). Self-compassion and compassion for others in physical therapy students, faculty and clinical instructors. Journal of Health Professions Education, 5(4), 313-320.
Wilson, A. C., Mackintosh, K., Power, K., & Chan, S. W. Y. (2019). Effectiveness of self-compassion related therapies: A systematic review and meta-analysis. Mindfulness, 10, 979-995.
Zimonyi, S., Kasos, K., Halmai, Z., Csirmaz, L., Stadler, H., Rózsa, S., & Kotyuk, E. (2021). Hungarian validation of the Buss–Perry Aggression Questionnaire-Is the short form more adequate?. Brain and behavior, 1(1), 1-10.