با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دلنشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

3 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر باهدف ترکیب پژوهش‌های انجام‌شده درزمینه تعیین اثربخشی مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری شناختی کودکان و نوجوانان ایرانی با روش فراتحلیل انجام‌شده است. جامعه آماری فر‌اتحلیل حاضر پژوهش‌های در ‌دسترس در رابطه با اثربخشی مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری کودکان و نوجوانان است که در بین سال‌های 1392 تا 1402 منتشرشده‌اند. بر اساس ملاک‌های تعریف‌شده ورود و خروج برای پژوهش‌های اولیه و نیز تحلیل حساسیت 61 اندازه اثر از 43 مطالعه اولیه توسط نرم‌افزار CMA ویرایش 2مورد بررسی و تحلیل قرار‌ گرفتند. یافته ها نشان داد که اندازه اثر خلاصه مدل تصادفی برابر با 964/1 بود که ازنظر آماری معنی‌دار بوده و بیانگر اثر مثبت مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری شناختی است. همچنین نتایج نشان داد بین انواع مداخله، ابزار پژوهش و سن و جنسیت آزمودنی‌ها تفاوت معنی‌داری وجود‌ دارد. درنتیجه با توجه به اثربخشی مطلوب ارائه مداخلات آموزشی و درمانی در راستای ارتقاء انعطاف‌پذیری شناختی کودکان و نوجوانان، پیشنهاد می شود به ‌منظور بهره‌مندی از مزایای بالقوه آن در طول عمر، به عنوان یک ضرورت بیش‌ازپیش مورد ملاحظه دست اندرکاران تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Meta-Analysis of Educational and Therapeutic Psychological Interventions on the Cognitive Flexibility of Iranian Children and Adolescents

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Alipour 1
  • Abolfazl Farid 2
  • Ramin Habibi-kaleybar 3
  • Golamreza Golmohammad nejad 2

1 1. PhD Student of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.

2 Associate Professor, Department of Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

3 Prof, Department of Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of combining the researches conducted in the field of determining the effectiveness of educational and therapeutic psychological interventions on the cognitive flexibility of Iranian children and adolescents with the meta-analysis method. The statistical population of the present analysis is the available researches related to the effectiveness of educational and therapeutic psychological interventions on the flexibility of children and adolescents, which were published between 2013 and 2023. Based on the defined entry and exit criteria for primary studies and sensitivity analysis, 61 effect sizes from 43 primary studies were analyzed by CMA software version 2. The findings showed that the summary effect size of the random model was equal to 1.964, which is statistically significant and indicates the positive effect of educational and therapeutic psychological interventions on cognitive flexibility. Also, the results showed that there is a significant difference between the types of intervention, research tools, and the age and gender of the subjects. As a result, considering the desired effectiveness of providing educational and therapeutic interventions in order to improve the cognitive flexibility of children and adolescents, it is suggested that it should be considered more and more by those involved in the education of children and adolescents in order to benefit from its potential benefits throughout life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological interventions
  • cognitive flexibility
  • Meta- Analysis
  • children and adolescents