با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقاله پژوهشی روانشناسی شناختی
فراتحلیل مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری شناختی کودکان و نوجوانان ایرانی

فاطمه علی پور؛ ابولفضل فرید؛ رامین حبیبی کلیبر؛ غلامرضا گلمحمدنژاد

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69492.2930

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف ترکیب پژوهش‌های انجام‌شده درزمینه تعیین اثربخشی مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری شناختی کودکان و نوجوانان ایرانی با روش فراتحلیل انجام‌شده است. جامعه آماری فر‌اتحلیل حاضر پژوهش‌های در ‌دسترس در رابطه با اثربخشی مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری کودکان و نوجوانان است که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و همجوشی شناختی در دانشجویان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن

مجید برادران؛ فرزانه رنجبر نوشری

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70709.2960

چکیده
  هدف اساسی مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و همجوشی شناختی دانشجویان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن بود. این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، در برگیرنده دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد املش در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نخست، شرکت کنندگان با استفاده از ملاک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
تدوین مدل ساختاری پیش بینی شناخت اجتماعی براساس باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با واسطه گری تئوری ذهن

علی مصطفائی؛ صادق شیربیگی پور

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70561.2957

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری پیش بینی شناخت اجتماعی براساس باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با واسطه‌گری تئوری ذهن بود. روش: روش پژوهش توصیفی، همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه1 شهر ایلام در سال تحصیلی 401-1400 بودند که از بین آن ها 380 نفر به صورت نمونه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی شناختی
تجارب آسیب‌‌زای دوران کودکی و کارکردهای اجرایی: نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی

فاطمه فولادی؛ حسین زارع؛ پریا سادات معراجی سعید

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71437.2983

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین تجارب آسیب‌‌زای دوران کودکی و کارکردهای اجرایی با نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه‌ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان شهر تهران تشکیل می‌داد که از این جامعه تعداد 270 نفر از دانشگاه الزهرا (س) با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
آزمون و مدل یابی عود اعتیاد زنان در رابطه با صفات تاریک شخصیت: نقش میانجی ادراک بار بودن و احساس تعلق خنثی

اکرم ملک زاده

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71851.2999

چکیده
  هدف: عود اعتیاد موضوع چالش برانگیزی است که می‌تواند هزینه‌های متعدد فردی، اجتماعی و خانوادگی را به دنبال داشته باشد و ضرورت پرداختن به آنان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف آزمون و مدل‌یابی عود اعتیاد در رابطه با صفات تاریک شخصیت با نقش میانجی ادراک بار بودن و احساس تعلق خنثی در زنان انجام شد. روش: مطالعه حاضر توصیفی- ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علوم اعصاب شناختی
بررسی اثر جهت‌گیری غالبیت اجتماعی بر تصمیم‌گیری در شرایط عدم‌اطمینان: یک مطالعه‌ی ERP

سعیده خسروی؛ سمیه حیثیت طلب؛ بیرجیت درنتل؛ رضا خسروآبادی؛ تورج هاشمی

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.72195.3007

چکیده
  جهت‌گیری غالبیت اجتماعی، که نشان‌دهنده تمایل فرد به پذیرش سلسله‌مراتب اجتماعی و برتری برخی گروه‌ها بر دیگران است، می‌تواند بر نحوه تصمیم‌گیری افراد در شرایط پیچیده و نامشخص تأثیر ‌گذارد. این پژوهش با هدف بررسی الگوهای عصبی و رفتاری مرتبط با تصمیم‌گیری تحت شرایط عدم‌اطمینان در افراد با جهت‌گیری غالبیت اجتماعی مختلف انجام شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی شناختی
تاثیر القای تجارب هیجانی بر عملکرد حافظه کاری بر اساس باورهای فراشناختی افراد

محمد صادق عطایی؛ محمدحسین عبداللهی؛ جعفر حسنی؛ ولی اله رمضانی

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2025.73619.3047

چکیده
  هدف این مطالعه بررسی تاثیر القای تجارب هیجانی بر عملکرد حافظه کاری با توجه به باورهای فراشناختی مثبت و منفی دانشجویان بود. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه خوارزمی بودند. 80 آزمودنی به روش غربالگری با پرسشنامه استاندارد فراشناخت ولز (1997) در 4 گروه باورهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی شناختی
تاثیر آموزش مفاهیم کارآفرینی برتفکر خلاق و فراشناخت کودکان مقطع دبستان

مونا صفاری نیا؛ مرتضی ترخان

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2025.71161.2972

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مفاهیم کار‌آفرینی بر تفکر خلاق و فراشناخت کودکان مقطع دبستان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. با استفاده از پرسشنامه‌های تفکر خلاق ولش و مک داوال (2002) و سنجش فراشناخت کودکان باکو و همکاران (2009) 30 نفر از دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی که در سال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی
تدوین و اعتبارسنجی بسته آموزش راهبردهای انگیزشی و مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان بر رشد اجتماعی نوجوانان

اعظم اکرمی؛ احمد غضنفری؛ رضا احمدی

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2025.73052.3032

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزش راهبردهای انگیزشی و مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان بر رشد اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه است. در بخش تدوین بستۀ آموزشی، نخست اهداف محتوی مناسب تهیه و در نهایت پس از اعمال نظر متخصصان این حوزه، بستۀ اموزشی تدوین گردید. میزان شاخص روایی (CVI) و نسبت روایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی تربیتی
فراتحلیل نقش شاخص‌های اجتماعی در پیشرفت تحصیلی

مرضیه اسکندری پور؛ جواد مصرابادی؛ مسعود باغبانی

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2025.72324.3011

چکیده
  این پژوهش با هدف ترکیب کمّی پژوهش‌ها در حوزه رابطه بین شاخص های رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی با استفاده از روش فراتحلیل انجام شد. همچنین تعیین نقش متغیرهای تعدیل کننده همچون انواع شاخص های رشد اجتماعی، متغیر وابسته، محل انجام پژوهش، جنسیت و سن آزمودنی‌ها بر این رابطه از دیگر اهداف این فراتحلیل بود. بر طبق ملاک‌های ورودی و خروجی 42 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی اجتماعی
سنجش گروهی میزان و انگیزه‌های عدم‌صداقت و مقایسه آن در مردان و زنان: یک مطالعه آزمایشی

جاوید تکجو؛ ایرج شاکری نیا؛ سید ولی اله موسوی؛ سجاد رضائی

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2025.72592.3019

چکیده
  مقدمه: عدم‌صداقت، رفتار فراگیری است که همراه با منفعت شخصی و زیان رساندن به‌فرد، گروه دیگر یا جامعه است. بنابراین هدف این پژوهش سنجش گروهی میزان و انگیزه‌های عدم‌صداقت و مقایسه آن در مردان و زنان است.روش: پژوهش حاضر به‌صورت طرح پس‌آزمون با دو گروه مردان و زنان (مطالعه تک‌ضربه ای) انجام می‌شود. جامعه‌ آماری متشکل از دانشجویان مقطع ...  بیشتر